Oshkosh EAA AirVenture, juli 2024 – Tijdens de EAA AirVenture van 2024 stond bij de ‘Vintage Red Barn’ een fraaie publiekstrekker. We hebben het dan over de N3040 Stinson SR-7B Reliant. Dit toestel is oorspronkelijk in januari 1936 uit de fabriek van Stinson Aircraft in Wayne, Michigan, gerold. Het constructienummer is 9654. Dit toestel had nog maar een paar dagen eerder voor het eerst in zeventig (!) jaar weer gevlogen.
Varianten
Dit is één van de 1.327 Stinson Reliant-varianten die er gebouwd zijn. Dit model kent een flink aantal varianten en subvarianten, lopend van SR-1 tot en met SR-10. Van de SR-10 is ook een militaire versie gebouwd, de UC-81 of AT-19. Die militaire toestellen zijn later op grote schaal geschikt gemaakt voor civiel gebruik door Vultee en worden als Vultee of Stinson V-77 aangeduid. Wat bij die ombouw een complexe factor is, is dat er nieuwe constructienummers zijn toegekend, waardoor de oorspronkelijke militaire identiteit niet altijd duidelijk is.
Gull Wing
De eerste Reliant vloog in 1933 en de civiele productie liep door tot 1941. De militaire versies zijn nog tot 1943 gebouwd. De familie van deze toestellen is grofweg in twee delen te splitsen: de SR-1 tot en met SR-6 met een rechte vleugel en de SR-7 tot en met SR-10 met een zogeheten ‘gull wing’ die lijkt op de vleugels van een vliegende meeuw.
De N3040 is een SR-7B, met een ‘gull wing’ dus. Van die versie zijn er zevenenveertig gebouwd en deze versie is voorzien van een Lycoming R-680-B6 stermotor met negen cilinders. Deze levert 225 pk (167 kW).
Na aflevering in 1936 kwam de SR-7B in dienst bij Air Service Inc. Zij gebruikten het toestel twee jaar lang als huur- en chartervliegtuig. In de zomer van 1936 raakte de N3040 beschadigd en werd in juli van dat jaar weer gerepareerd bij Stinson.
Naar Pepsi-Cola
In 1938 werd de Reliant verkocht aan Pepsi-Cola. Zij wilden het toestel gaan inzetten voor reclamedoeleinden en het vervoer van VIP’s. De N3040 werd uitgerust met een sleephaak, zodat ook reclamebanners gesleept konden worden.
Pepsi-Cola liet een colafles op de staart schilderen, net als hun logo op de romp. Onder dat logo kwam de slogan “A Nickel Drink – Worth A Dime”. Het kwam hierbij goed uit dat het toestel al wit was met een blauwe streep. Dat paste goed bij de huisstijl van Pepsi-Cola. Pepsi-Cola heeft tot 29 februari 1940 met de Stinson gevlogen. Daarna werd het toestel weer verkocht.
Via twee particuliere eigenaren kwam de N3040 op 3 november 1941 terecht bij Southwest Airways. Er werden in die tijd burgers opgeleid met het toestel die later op militaire vliegtuigen gingen vliegen en de Stinson werd ingezet bij chartervluchten voor het leger. In 1944 werd Iowa Airplane Company de eigenaar, dit zou tot 1945 duren.
De laatste eigenaar die ermee vloog was Jack Baird, alleen zijn hier geen exacte gegevens van. Ook had het toestel een 300 pk (220 kW) sterke Lycoming R-680E motor gekregen. Gedurende tientallen jaren wisselde de niet-luchtwaardige Stinson diverse keren van eigenaar. Steeds had men het plan om het toestel weer luchtwaardig te maken. Als laatste had Wilson Cary Selden dit als plan. Als restaurateur van oude auto’s dacht hij ook wel deze SR-7B Reliant weer op te kunnen knappen. Daar kwam uiteindelijk niets van terecht en bij deze eigenaar hing het toestel dan ook dertig jaar in de opslag.
Vanaf hier komen de huidige eigenaren, Garry en Janne Ackerman, in beeld. Gary zag op McKinney National Airport, waar hij een hangaar heeft, de N21104 Stinson SR-10J Reliant in de kleuren van Shell Oil aankomen. Zo’n toestel wilde hij ooit ook wel…
Toevallig was een vriend bezig om een schaalmodel te maken van de Pepsi-Cola Stinson en hij vroeg Gary of hij misschien nog aan originele foto’s kon komen. Een zoektocht op internet bracht hem uiteindelijk bij de N3040 hangend aan het plafond bij Selden.
Restauratie
Lang verhaal kort, hij kocht de Stinson in 2011 met de toezegging dat hij het toestel nu echt de lucht in ging helpen. In 2020 was men nog maar weinig opgeschoten met de restauratie en werd er meer gas gegeven. Het moest namelijk niet zo zijn dat Ackerman de zoveelste eigenaar was die zou stranden in de restauratie van dit toestel. Er werden gespecialiseerde partijen bijeengeroepen en zo werd de N3040 beetje bij beetje weer opgebouwd. Het meeste werk daarbij is gedaan door RARE Aircraft Ltd. uit Faribault, Minnesota. Zij zijn onder andere gespecialiseerd in de restauraties van Stinsons.
Handgeschilderd
Dit voorjaar werd als finishing touch de Pepsi-Cola reclame weer op de Stinson aangebracht. Dat deed men in de jaren dertig met de hand en dus moest dat nu ook zo gebeuren. De letters, maar ook de fles op de staart, zijn door RARE Aircraft handgeschilderd!
Direct naar Oshkosh
Al het werk resulteerde erin dat op 12 juli 2024 de N3040 voor het eerst sinds zeventig jaar het luchtruim koos vanaf Faribault. Een week later werd koers gezet naar Oshkosh. Want waar kun je nu beter je eindresultaat tonen dan tussen duizenden gelijkgestemden? Met nog maar tien vlieguren sinds de restauratie stond de Stinson glimmend tentoongesteld bij de vintage area. Uiteindelijk sleepten Gary en Janne Ackerman de Bronze Lindy award voor Customized Aircraft Champion in de wacht. Een terechte waardering voor deze vliegende parel!