Registratie: N51JJ
Type: North American P-51D-25NA Mustang
Constructienummer: 122-39608
Bouwjaar: 1944
Eigenaar: MSO Air & Space Museum
Locatie: La Ferté Alais – mei 1986, Duxford – 8 september 2015, Oostwold- 25 mei 2015
Bijzonderheden: De Mustang die we deze week in het voetlicht plaatsen, hebben we door de jaren heen in twee gedaantes gezien. Deze P-51D begon bij de USAAF als 44-73149 en heeft onder andere gevlogen bij de 357th Fighter Group. Dit was een eenheid van de 8th Air Force en één van de eerste die in 1943 werd uitgerust met de P-51D Mustang. Zij vlogen na februari 1944 hun missies vanaf Leiston in Engeland. De 357th FG maakte furore door op 14 februari 1944 boven Debren bommenwerpers te escorteren en daarbij maar liefst zesenvijftig vijandelijke toestellen neer te halen, een all-time record.
Op 7 juni 1947 werd dit toestel overgedragen aan de Royal Canadian Air Force als 9568. Tien jaar later, op 25 februari 1957, begon de civiele carrière van deze Mustang en werd het toestel als N6340T ingeschreven. Er zouden diverse eigenaren volgen en vanaf 19 augustus 1974 werd de naam ‘Candyman’ aan de Mustang gegeven. Er werd bij Reno mee geracet onder nummer #7.
Een flinke restauratie vond plaats in 1980. Daarna werd het toestel overgevlogen naar Genève in Zwitserland. Hier woonde de nieuwe eigenaar Stephan Grey. Hij besloot om het toestel in de oorspronkelijke kleuren van de 8th Air Force te spuiten en bracht de N6340T in 1980 over naar Duxford als onderdeel van zijn Fighter Collection. In 1981 kreeg het toestel twee namen: ‘Moose’ (links) en ‘Candyman’ (rechts). De naam ‘Moose’ was afgeleid van Luitenant M.A. ‘Moose’ Becraft van het 362nd Fighter Squadron, onderdeel van de 357th Fighter Group van de 8th Air Force. Al in 1981 was de N6340T in Duitsland te bewonderen. Het toestel deed toen op 26 en 27 september 1981 de Internationalen Flugschau op Essen-Mülheim aan.
In mei 1986 werd de Mustang omgeregistreerd naar N51JJ. In diezelfde maand nam de N51JJ deel aan de Pinkstervliegshow boven La Ferté Alais in Frankrijk.
In de jaren ’80 figureerde de N51JJ in de speelfilms ‘Empire of the Sun’ en ‘Memphis Belle’. Op 9 augustus 1990 raakte de N51JJ beschadigd bij een buiklanding op Stapleford Airfield. De Mustang werd gerepareerd, al duurde dat wel even. Op 8 augustus 1999 werd het toestel als G-BTCD ingeschreven. De eigenaar was nu The Old Flying Machine Company van Mark Hanna. In 2002 werd het toestel overgeschilderd in de kleuren van de 361st Fighter Group van de 8th Air Force en kreeg het de naam ‘Ferocious Franky’. Tot januari 2018 bleef het toestel op Duxford gestationeerd.
Per 25 januari 2018 werd de G-BTCD uitgeschreven en ‘Ferocious Franky’ werd overgeschreven naar Turkije als TC-SMO. De Turkse aerobatic piloot Ali Ismet Öztürk van Acromach Airshows had de P-51D gekocht en vloog er op 21 januari 2018 mee naar het door hem opgerichte MSO Air & Space Museum op Sivrihisar Air Park in Eskisehir. Het is daarmee momenteel de enige vliegende Mustang in Turkije.
Met dank aan Piet Hitzerd voor zijn bijdrage aan dit artikel.