Mooie wokkel!

De V-618 Pilatus PC-6/B2-H2M-1 Turbo Porter maakt een mooie condenswokkel

Militärflugplatz Meiringen, 21 oktober 2024 – De Zwitserse luchtmacht beschikt al sinds 1966/1967 over twaalf Pilatus PC-6 Porters (V-612 tot en met V-623). Eerst waren deze toestellen, die beroemd zijn vanwege hun STOL-capaciteiten, uitgerust met een zescilinder Lycoming zuigermotor. Rond 1980 zijn deze exemplaren omgebouwd tot Turbo Porter, de uitvoering met een Pratt & Whitney PT6A-turbinemotor.
Zes extra toestellen (V-630 tot en met V-635), die in 1975/1976 geleverd zijn, waren al bij de productie voorzien van een turbinemotor. Van deze – in totaal achttien – Turbo Porters zijn er op dit moment nog vijftien operationeel. Drie zijn door ongevallen afgeschreven.

De V-618 Pilatus PC-6/B2-H2M-1 Turbo Porter maakt een low en slow pass

De V-618 is één van de operationele exemplaren. Deze Turbo Porter zagen we op Meiringen een touch-and-go maken, gevolgd door een low-and-slow pass. Na een glide-in vanaf 4.000 ft werd een full-stop gemaakt. Dit was even voor twaalven, tijd voor de lunch en tijd voor de toren om voor een uurtje te sluiten. De V-618 werd op het platform geparkeerd en vertrok na het middagmaal weer.

De V-618 Pilatus PC-6/B2-H2M-1 Turbo Porter vertrok na de lunch weer huiswaarts

In de ochtend was de lucht nog flink vochtig boven Meiringen. Dit zorgde ervoor dat de propellerbladen een mooie condenswokkel draaiden om de neus van de Pilatus heen. Een leuk effect dat met een beetje tegenlicht goed te fotograferen was. Dit verschijnsel is wel vaker waar te nemen, maar zo’n mooie wokkel zagen we tot nu toe nooit!

Geef een reactie