Lauterbrunnen, 24 oktober 2024 –Het Zwitserse dorp Lauterbrunnen is vernoemd naar de talrijke watervallen in de vallei, ook wel bekend als het dal van de 72 watervallen. Gelegen in het Berner Oberland, is het een belangrijke bestemming voor bergsporters, vooral voor degenen die de noordwand van de Eiger willen beklimmen. Maar het zijn niet louter de bronnen die Lauterbunnen aantrekkelijk maken, ook voor luchtvaartliefhebber valt er wat te beleven. Het helikopterbedrijf Air Glaciers heeft namelijk even buiten het dorp een vestiging.
Bij Air Glaciers was er de dag dat wij er waren bedrijvigheid alom. In de ochtend en middag althans. Tijdens de lunchpauze (12:00 – 13:00 uur) ligt veel stil in Zwitserland, de helikopterbemanning peuzelt dan ook hun boterhammetjes op.
Er stonden vier helikopters op de locatie en daarmee was het platform aardig gevuld. Drie waren van het type H125 en een EC135.
Pas nieuw
De EC135 T3 uit 2017 is nog maar sinds 17 juli 2024 ingeschreven als HB-XOF(2). Dit is het tweede toestel met dit kenmerk in het Zwitserse luchtvaartuigregister, eerder stonden deze letters op de Sud-Aviation SE 3160 Alouette III [1439]. Die werd eveneens gevlogen door Air Glaciers. De ‘nieuwe’ HB-XOF vloog hiervoor als (EC-NSG), OE-XUU en D-HCBA. De EC135 is uitgerust voor reddingsdiensten en heeft een lier aan de linkerkant gekregen.
De drie Ecureuil/H125 heli’s werden voor diverse taken ingezet. Naast adembenemende rondvluchten in de regio kan men ook boeken voor een enkele reis. Halverwege, op hoogte, kan er dan voor gekozen worden om met een ervaren parachutist op de rug (die een grote parachute in zijn rugzak heeft) uit het toestel te springen. Even later landt men dan weer in de weide naast het helikopterbedrijf.
Veel werk verzet Air Glaciers op het gebied van takelklussen. Dat kan met bakken voor beton zijn of met bouwmaterialen. Onder de helikopters zit een haak waar de lading aan bevestigd kan worden. Met een achteruitkijkspiegeltje kan de piloot de lading onder het toestel in de gaten houden.
Hot refueling
Omdat in de luchtvaart tijd geld is, wordt gezorgd dat de heli’s zo kort mogelijk aan de grond staan. Bijtanken gebeurt in dat geval volgens de ‘hot refueling’ methode. Terwijl de motor nog draait, wordt de helikopter bijgetankt om vervolgens direct weer te kunnen vertrekken.
Een gedachte over “Ook heli’s en niet louter bronnen in Lauterbrunnen”
Prachtig artikel. Vaak met AirGlaciers gevlogen toen ze de Lama en de Jetranger hadden. Een keer geland op de Aletsch gletsjer en daar mijn vriendin, nu mijn vrouw, ten huwelijk gevraagd. Samen diverse tochten gemaakt in het Monch en Jungfrau gebied na door een heli van AirGlaciers te zijn afgezet. Geweldig leuk om dit artikel te lezen.