Registratie: PH-PSI
Type: North American P-51D-30NA Mustang
Constructienummer: 122-40965
Bouwjaar: 1944
Eigenaar: T.K. van der Meulen Holding B.V.
Locatie: Oshkosh, juli 2022
Bijzonderheden: Deze Nederlandse Mustang kwam in 1945 bij de USAAF in dienst als 44-74425. De P-51D werd ingedeeld bij de 356th Fighter Group op Royal Air Force base Martlesham Heath in Engeland. Ten tijde van de vorming van de United States Air Force in 1947 was dit toestel nog in dienst en daarom werd het in 1948 omgedoopt van P-51D naar F-51D.
Op 8 november 1950 vertrok de Mustang naar Canada om daar als Mustang IV met serienummer 9591 te gaan vliegen. De diensttijd in Canada zou tot 29 april 1958 duren. Het toestel stond op dat moment sinds 1 oktober 1956 in de openlucht in opslag.
Al op 25 februari 1957 lieten James H. Defuria en Fred J. Ritts van Intercontinental Airways de registratie N6522D voor dit toestel reserveren. Die namen zijn we vaker tegengekomen, met name bij het voorgenomen illegale transport van Mustangs naar Cuba (MustangMonday #38 en #43).
Begin 1959 werd de Mustang naar de Verenigde Staten overgevlogen. Op dat moment was er de foutieve registratie N4322D opgeplakt. Dit is vervolgens gecorrigeerd naar N6522D.
Dit toestel bleef in de Verenigde Staten vliegen en kreeg in de loop der jaren vele eigenaren (meer dan vijfentwintig). Zoveel zelfs dat volgens Mustang-specialist Mark Phillips dit de Mustang is die het meest van eigenaar is gewisseld!
In oktober 1992 maakte de N6522D een buiklanding op Knoxville in Tennessee. Het toestel werd gelukkig gerepareerd en in 1971 werd de registratie N51HB gereserveerd, maar die is uiteindelijk niet gebruikt. Wel wisselde het kenmerk in 1973 naar N11T.
Met dit kenmerk taxiede de Mustang op 10 november 1974 op Half Moon Bay in Californië tegen een Cessna 150. Gelukkig was de schade te repareren en het toestel kreeg de kleuren van de 356th Fighter Group.
Een kapotte toerenteller zorgde ervoor dat de N11T een ongelukkige landing maakte op 23 oktober 1982 bij Piedmont in Oklahoma. De piloot, een oud WWII-vlieger, maakte voor het eerst na de oorlog weer een vlucht met een Mustang. Doordat de toerenteller kapot ging, kwam hij met te veel toeren en te snel binnen. Daarnaast was de rechter wielpoot niet ‘gelockt’. De N11T raakte beschadigd aan propeller, wingtip en wieldeuren. En oh ja, er werd geland op een vliegveld in aanbouw bij Wiley Post.
In april 1994 was dit alles weer gerepareerd en het toestel werd verkocht aan de Stichting Dutch Mustang Flight / Stichting Dutch Historic Aircraft Company op Lelystad Airport. Op 6 april 1994 kwam de N11T aan in Nederland en vloog op 8 april 1994 voor het eerst boven Nederland met de naam ‘Damn Yankee’.
Eigenaar van ‘Damn Yankee’ is Tom Karst van der Meulen en de Mustang is gestationeerd op het vliegveld van Oostwold (EHOW). Vanaf 11 april 2005 heeft de Mustang een Nederlandse registratie; PH-PSI. De afgelopen jaren heeft de PH-PSI veel vliegshows en herdenkingen in Nederland opgeluisterd. Helaas heeft het toestel op 30 september 2023 op Oostwold een ongelukkige landing gemaakt. Daarbij is het toestel beschadigd geraakt. Momenteel wordt er op Oostwold gewerkt aan herstel naar luchtwaardigheid van deze Mustang.