Stans/Buochs, 28 oktober 2024 – De Dassault Falcon 6X heeft in augustus 2023 haar EASA-typecertificaat behaald. Sindsdien worden de toestellen, die je oneerbiedig zou kunnen aanduiden als een Falcon 7X/8X met twee motoren, aan klanten afgeleverd. Mondjesmaat, als we kijken wat er nu vliegt van deze toestellen. Dat zijn er – volgens het onvolprezen LAAS Corporate Jet Register – momenteel slechts vier! Een Franse (F-HSUP / 004), een Zwitser (HB-JTO / 005), eentje in San Marino (T7-MBS / 006) en eentje op Malta (9H-DINA / 007).
Dassault is bij de productie inmiddels rond nummer 020 aangekomen. De eerste drie (c/n 001 – 003) waren prototypes en zijn niet bestemd voor commercieel gebruik. De overige constructienummers (008 – 020) hebben momenteel allemaal nog een Franse F-W…-testregistratie.
De F-HSUP hebben we al eens op 16 december 2023 op Schiphol gezien. Daar hebben we destijds ook een artikeltje aan gewijd.
Op het Zwitserse Stans/Buochs kwamen we de tweede afgeleverde Falcon 6X tegen, de HB-JTO. Dit toestel kwam rond 15:00u vanaf Zürich aangevlogen, een vlucht van maar liefst vijftien minuten! De HB-JTO staat sinds 19 februari 2024 ingeschreven op naam van Take Off Aviation AG en wordt gevlogen door Cat Aviation AG uit Kloten, bij Zürich.
Na een verblijf van een uurtje op Stans/Buochs vloog de Falcon 6X naar het Spaanse Malaga. Daar stond de kist maar een half uurtje aan de grond om vervolgens naar Bazel te vliegen. Rond 21:30u kwam de werkdag voor dit toestel ten einde.