SP-YHH Dornier-Bell UH-1D Iroquois verbleef twee weken in Nederland

SP-YHH Dornier-Bell UH-1D Iroquois

Amsterdam, 6 november 2024 en Lelystad Airport, 16 november 2024 – Tijdens het helikopterevent European Rotors in de Amsterdamse RAI (4 tot en met 7 november 2024) stond tussen de hedendaagse helikopters ook een exemplaar van vijfenvijftig jaar oud. Het ging om de Pools geregistreerde SP-YHH Dornier-Bell UH-1D Iroquois van CHS Commercial Helicopter Services. Deze ‘Hubschrauber’ is in 1969 bij Dornier in Duitsland in licentie gebouwd voor de Luftwaffe. Hier werd de heli onder andere ingezet voor SAR-taken (Search And Rescue) bij het Hubschraubergeschwader 64.

SP-YHH Dornier-Bell UH-1D Iroquois

Over de identiteit van de SP-YHH is enige verwarring. Het toestel staat ingeschreven met constructienummer 8177. We hebben de eigenaar – een voormalige UH-1 piloot van de Luftwaffe – gesproken en dat is ook juist. Wat echter niet juist is, is het voormalige militaire serienummer dat daarbij doorgaans vermeld wordt. Het is namelijk de ex 70+81 en niet de ex 71+17. Als je op de staartboom kijkt, dan is daar vaag nog ‘71+17’ te lezen. Kennelijk is in het verleden een andere staartboom op dit toestel gezet.

Het oude Duitse militaire serial is nog heel vaag te lezen op de SP-YHH Dornier-Bell UH-1D Iroquois

Heliport bij Schwaförden

De SP-YHH hoort niet thuis in Polen, maar op een privéheliport in Schwaförden, even ten noordoosten van Diepholz (ETND) in Duitsland (52°44’25.7″N 8°49’00.9″E). De reden dat er een Pools kenmerk op deze Bell zit, heeft te maken met het feit dat via de Poolse luchtvaartautoriteiten de heli makkelijker een Bewijs van Luchtwaardigheid onder de Annex I ‘Special-category’ kon krijgen dan in Duitsland zelf.

SP-YHH Dornier-Bell UH-1D Iroquois

Met deze UH-1D is tot 2011 bij de Luftwaffe gevlogen. De Bell had toen 9.913 vlieguren in de boeken staan en de motor 7.499 uur. Sinds zo’n twee jaar staat het toestel civiel ingeschreven. Er is plek voor maximaal dertien passagiers. Vanuit zijn SAR-diensttijd zit er nog een lier op en een cargo-haak.

De lier is uitgeklapt bij de SP-YHH Dornier-Bell UH-1D Iroquois
Het interieur van de SP-YHH is nog authentiek

SAR-deuren

De schuifdeuren van de UH-1D waren in dayglow uitgevoerd met daarop ‘SAR’. Er zijn meer deuren voor het toestel beschikbaar, want doorgaans vliegt de SP-YHH met groen gecamoufleerde deuren. Voor het evenement in de RAI waren er speciaal ‘SAR-deuren’ opgezet.

De SP-YHH Dornier-Bell UH-1D Iroquois had special ‘SAR-deuren’ meegekregen naar European Rotors

Tijdens de vlucht naar Nederland waren de letters ‘SAR’ afgeplakt. De bemanning wist namelijk niet zeker of het wel toegestaan is om met ‘SAR’ op de heli te vliegen, terwijl het toestel daar niet meer voor ingezet wordt. Tijdens de beursdagen was dit verwijderd.

Voor de vlucht naar en van Nederland was ‘SAR’ voor de zekerheid afgeplakt

CHS Commercial Helicopter Services

De SP-YHH was naar European Rotors gevlogen ten behoeve van CHS Commercial Helicopter Services. Dit bedrijf levert naast helikopteropleidingen ook diverse professionele pilotenhelmen voor in een helikopter. Op zaterdag 2 november 2024 was de SP-YHH vanuit de eerder genoemde privéheliport in Schwaförden naar de Amsterdam Heliport (EHHA) gevlogen. Dit was voor de helikopters voor European Rotors de springplank om naar de RAI te vliegen. Later in de middag is de SP-YHH doorgevlogen naar de RAI om vervolgens een plekje binnen te krijgen.

SP-YHH Dornier-Bell UH-1D Iroquois

Na de beurs was het de bedoeling om op vrijdag 8 november 2024 weer huiswaarts te keren. Ongunstige weersomstandigheden met matig zicht en een lage wolkenbasis verhinderden echter dat de SP-YHH bij de RAI vliegend kon vertrekken.

De SP-YHH Dornier-Bell UH-1D Iroquois heeft nog een lekkere analoge cockpit met veel klokken

Plan B

Er werd vervolgens een plan B bedacht. Door Airglaze Aviation, het gespecialiseerde bedrijf in vervoer over de weg van helikopters, werd de SP-YHH op een ‘Heli-Shuttle’ dieplader naar Lelystad Airport gebracht. Niet geheel toevallig waren zij met groot materieel op de beurs European Rotors aanwezig. Aan het begin van de avond arriveerde de UH-1D op Lelystad en werd afgeladen op het platform bij European Heli Center. Daar werd onderdak aan de Poolse UH-1D geboden.

De SP-YHH Dornier-Bell UH-1D Iroquois arriveert op 8 november 2024 per dieplader op Lelystad (Foto: Sven Schepers)

Aanhoudend grijs weer

Aanvankelijk zou de helikopter op zondag vertrekken. Alleen verhinderde het grijze weer ook op die dag het vertrek. Datzelfde was op de dinsdag daarop het geval. De bemanning van de Bell was inmiddels naar Duitsland gegaan en keerde pas op zaterdag 16 november 2024 weer terug. Deze dag stond dan uiteindelijk daadwerkelijk de terugvlucht naar de heliport bij Schwaförden gepland.

In de hangaar van European Heli Center was de SP-YHH meer dan welkom voor een paar dagen

D-HHFW als crew-taxi

De bemanning arriveerde met de D-HHFW Bell B206B JetRanger III vanuit Schwaförden. Deze heli werd na aankomst bij European Heli Center geparkeerd.

De D-HHFW Bell 206B-3 JetRanger III bracht de crew voor de SP-YHH
D-HHFW Bell 206B-3 JetRanger III

Vervolgens werd de SP-YHH uit de hangar geduwd en beide helikopters werden door de nieuwe brandstofmaatschappij Check Six van kerosine voorzien. Voor de UH-1D waren dat nogal wat litertjes, deze helikopter verbruikt namelijk zo’n 300 liter per uur.

Met wieltjes onder de skids wordt de SP-YHH Dornier-Bell UH-1D Iroquois naar buiten geduwd

Local flight

Als dank voor het geboden onderdak de afgelopen dagen werden twee medewerkers van European Heli Center getrakteerd op een korte lokale vlucht met de Bell. Dat werd een vluchtje richting het laagvlieggebied in de CTR van Lelystad Airport. Via de snelweg A6 werd vervolgens teruggevlogen naar het vliegveld. Daarbij viel op dat de helikopter veel eerder te horen was dan te zien. Het kenmerkende ploppende geluid van de twee rotorbladen is al van verre te horen.

SP-YHH Dornier-Bell UH-1D Iroquois
De SP-YHH Dornier-Bell UH-1D Iroquois wordt opgestart voor een lokale vlucht
SP-YHH Dornier-Bell UH-1D Iroquois

Na de landing stapten de gasten uit. Tegelijk werd de JetRanger opgestart en kort daarna meldden de twee heli’s zich op de frequentie van de toren voor hun vlucht naar Duitsland. Als de ‘SP-YHH-formation’ werd naar Sierra4 baan 23 gehoverd.

Beide heli’s staan klaar voor vertrek
De D-HHFW Bell 206B-3 JetRanger III gaat als eerste naar Sierra4…
…gevolgd door de SP-YHH Dornier-Bell UH-1D Iroquois
De SP-YHH Dornier-Bell UH-1D Iroquois volgt de D-HHFW naar de baan
SP-YHH Dornier-Bell UH-1D Iroquois
Een trio van heli’s! De PH-FVD in de FATO kijkt toe hoe de Iroquois en JetRanger vertrekken

Via Bravo werd de CTR van Lelystad Airport verlaten. Het was vervolgens een uur en tien minuten vliegen voor beide helikopters om ‘thuis’ te komen. Daarmee was ook de laatste helikopter van European Rotors, na twee weken verblijf in Nederland, weer veilig teruggekeerd. Alle andere zeventien tentoongestelde toestellen waren al eerder naar huis vertrokken.

Met zijn herkenbare geluid vertrekt de SP-YHH Dornier-Bell UH-1D Iroquois na twee weken op weg naar huis

Met dank aan Sven Schepers voor zijn bijdrage aan dit artikel.

Een gedachte over “SP-YHH Dornier-Bell UH-1D Iroquois verbleef twee weken in Nederland

  1. Hubschrauber or ‘hefschroefvliegtuig’ ….What’s in a (strange) name?

    Where is the full report on the rest of the European Rotors? What else was there to be seen?
    At the end of the long story about taxiways and refuelling and deep-loaders, I did not understand why CHS was exhibiting an old helicopter in Amsterdam when, presumably, the purpose of the exhibition was to exhibit and commercially promote new machines and support services.

Geef een reactie