Lelystad Airport, 11 november 2024 – Op 11 november vereerde de N4972K Lelystad Airport met een kort bezoekje. Dit is een Cessna P210N Pressurized Centurion II uit 1979 met constructienummer P21000388. Deze zespersoons Cessna is uitgerust met een 310 pk (231 kW) sterke Continental TSIO-520-AF motor en een drukcabine. Dat laatste is te herkennen aan de twee keer vier kleine raampjes in de romp van het toestel. Een Centurion II zonder drukcabine heeft twee grote ramen aan weerszijden.
Nadat deze P210N de fabriek verliet, kreeg het de Amerikaanse registratie N4972K. Op 18 april 1997 werd deze Cessna in Groot-Brittannië ingeschreven als G-HRIS. Dat duurde iets meer dan een jaar, want op 9 juni 1998 werd dit kenmerk alweer doorgehaald.
Hierna kwam het toestel naar Nederland toe. Per 7 juli 1998 werd het de PH-MRD op naam van Transal Aero Services op Midden Zeeland. Zij bleven met het toestel vliegen tot 7 maart 2003, toen Laurentius B.V. uit Barendrecht de eigenaar werd.
Op 23 november 2013 verliep het Bewijs van Luchtwaardigheid van de PH-MRD. Uiteindelijk werd op 8 januari 2015 de registratie doorgehaald.
Hierna is de Cessna weer geregistreerd in de Verenigde Staten. Daarbij werd het oude kenmerk in ere hersteld: N4972K. De Centurion kwam op naam te staan van Eastern Stearman Inc. Trustee. Deze trustee is de vertegenwoordiger in de Verenigde Staten van vele eigenaren van N-geregistreerde vliegtuigen in Europa.
In juni 2022 troffen we de N4972K aan bij Transal Aero Services op Midden Zeeland. Daar was het toestel toen geheel gestript en kreeg groot onderhoud. Toen dit onderhoud klaar was, werd de N4972K in een nieuw kleurenschema gespoten. Sindsdien is het toestel wit/groen met een gouden striping.
Op deze dag kwam de N4972K vanaf zijn thuisbasis Rotterdam – The Hague Airport naar Lelystad Airport toe. Het bezoek was kort; na een half uurtje vertrok het toestel weer huiswaarts.
Een gedachte over “N4972K Cessna P210N Pressurized Centurion II op Lelystad”
Er vliegen/hebben gevlogen niet zo heel veel C210’s in NL, laat staan de pressurized. Ooit stond er eentje een paar jaar op Eindhoven, de N7346P. Met de eigenaar daar een paar uur mee gevlogen. Toch ff gegoogeld, en jawel hij heeft een weekje geleden nog gevlogen in de US! Die zal ook wel wat rondgezworven hebben over de aarbol….