Registratie: N51MX
Type: North American P-51D-30NT Mustang
Constructienummer: 124-48312
Bouwjaar: 1945
Eigenaar: Louis Horschel / Black Pearl Fighters Llc.
Locatie: Oshkosh, juli 2017 en juli 2022
Bijzonderheden: De identiteit van deze ‘Mad Max’ is weer een puzzeltje. Het was al een op 13 juni 1968 tot Cavalier Mustang II (hoge staart, tweezitter) omgebouwde Mustang. Dit was één van de zes Cavalier Mustang II’s die door de luchtmacht van El Salvador (Fuerza Aérea de El Salvador – FAS) voor $117.000,00 was aangeschaft.
De Mustangs waren door Trans-Florida uit Sarasota aangeleverd. Zij hadden negen toestellen met diverse onderdelen uit Latijns-Amerika op de kop getikt. Die toestellen kwamen uit Bolivia, de Dominicaanse Republiek, Guatemala en Nicaragua. Bij de Cavalier Aircraft Corporation werden er weer luchtwaardige toestellen van gemaakt, alleen de oorspronkelijke identiteiten werden niet goed bijgehouden. Vandaar dat dit bij deze Mustang ook niet duidelijk is.
Het toestel heeft in El Salvador als FAS 401 gevlogen en werd op 30 september 1968 afgeleverd. Het was daarmee een stalgenoot van de PH-JAT North American P-51D Mustang ‘Trusty Rusty’ van de Stichting Vroege Vogels op Lelystad Airport. De PH-JAT vloog als FAS 410 in El Salvador. De FAS 401 tot en met FAS 406 hebben meegevochten in de zogeheten ‘voetbaloorlog’ (of ‘100-Hour War’) tussen El Salvador en Honduras van 14 tot en met 18 juli 1969. De FAS 407 tot en met FAS 411 (en dus ook de FAS 410) zijn kort daarna in 1969 geleverd.
Tijdens de ‘Soccer War’ werden in het geheim Amerikaanse piloten ingehuurd om met de Mustangs te vliegen. De FAS 401 werd gevlogen door de Ace uit de Koreaanse oorlog en P-51 race-piloot Bob Love (‘Make love, not war’ gaat hierbij niet op…). Samen met de FAS 404 nam de FAS 401 (op dat moment gevlogen door de Salvadoraanse Capt. Hector Leonel Lobo Perez) het op 17 juli 1969 op tegen drie Hondurese Corsairs. De FAS 404 werd daarbij neergehaald en de Salvadoraanse piloot Douglas Vladimir Varela kwam daarbij om het leven. De FAS 401 wist te ontsnappen.
Dit was vermoedelijk het laatste luchtgevecht ooit dat tussen propellervliegtuigen plaatsvond. Hoewel de Mustang in de Tweede Wereldoorlog een geduchte tegenstander in een luchtgevecht was, de Cavalier uitvoering – met zijn tiptanks – was meer geschikt voor aanvallen van gronddoelen dan in het voeren van een dogfight.
Tussen 16 en 18 juli 1969 werden de overgebleven Mustangs van El Salvador door de aanwezige Amerikaanse piloten gemodificeerd. De tiptanks werden van de Cavaliers afgehaald, beplating ter bescherming werd aangebracht en er kwam een ander vizier op. Dit alles vond plaats zonder bemoeienissen van de luchtmacht van El Salvador. Op 18 juli 1969 was men gedurende de dag bezig om het nieuwe vizier op de Mustangs uit te lijnen. Daarom kwamen de toestellen op de laatste dag van deze korte oorlog niet meer in actie.
De Amerikaanse piloten bleven naderhand nog wel om patrouilles te vliegen langs de grens met Honduras. Men kreeg per vlucht betaald en er werden soms wel vijf vluchten per dag gemaakt.
Op 16 november 1974 werd de FAS 401 afgedankt. Het toestel kwam vliegend terug naar de Verenigde Staten. Daar werd toen de registratie N30FF toegekend met als voormalig USAAF serial 45-11559.
De oorspronkelijke 45-11559 vloog als FAS 409 bij de luchtmacht van El Salvador. Dit toestel werd daarom vervolgens als ex 44-11153 benoemd (een Mustang die op 2 november 1994 bij Merseburg in Duitsland door een Messerschmitt Bf 109 was neergehaald) en werd N34FF en N51WE. In 1988 crashte dit toestel waarna de identiteit 44-11153 voor de derde keer op een Mustang werd ‘geplakt’, de N451TB. Volgt u het nog?!
In 1995 werd Max Chapman / Gardner Capital Management Corp. de eigenaar van de N30FF. De romp van Mustang is tussen 1995 en 1996 geheel nieuw gebouwd bij Square One Aviation Inc. in Chino (Californië) en is bij Fort Wayne Air Service Inc. in Fort Wayne (Indiana) opgebouwd tot een vliegende TF-51D Mustang. Bij deze restauratie zijn uiteindelijk onderdelen van de 45-11559 / N30FF (c/n 124-48312) gebruikt. De nieuwe registratie werd N51MX en de eerste vlucht na de restauratie vond plaats in november 1996.
De N51MX draagt de kleuren van het 307th Fighter Squadron, onderdeel van de 31st Fighter Group binnen de 15th Air Force. Tegenwoordig is ‘Mad Max’ eigendom van Louis Horschel / Black Pearl Fighters Llc uit Buffalo in de staat New York.