Oshkosh, juli 2024 – De Royal Canadian Air Force (RCAF) heeft op 22 november 2024 aangekondigd dat er geen 2025-seizoen komt voor het solo-displayteam met de CF-188 Hornet. Een jammerlijke beslissing na een intensief jaar (2024) waarin het honderdjarig bestaan van de RCAF werd gevierd. Er werden vliegshows gegeven in Canada, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk.
Tactische demo’s
Wat rest voor 2025 zijn een aantal tactische demonstraties met de Hornet in Canada, maar daar worden geen aerobatics meer bij uitgevoerd. Deze demo’s worden gevlogen door standaard gevechtspiloten met een aantal standaard ‘grijze’ Hornets. Het huidige demotoestel (188774) zal dan ook haar ‘feestjurk’ verliezen.
De RCAF heeft te kampen met chronisch geldgebrek en zit midden in de overgang van de McDonnell Douglas CF-188 Hornet naar de Lockheed Martin F-35A Lightning II. Hoe dichter de RCAF bij de operationele fase van de F-35A komt, hoe onwaarschijnlijker het is dat er ooit nog weer een CF-188 Hornet demoteam komt. Het is naar onze verwachting dan ook over en uit voor de Canadese Hornet-demo’s.
Het teloorgaan van civiele en militaire demoteams is helaas de laatste jaren ‘aan de orde van de dag’. Financiën, operationele capaciteit en het milieu spelen hierbij vaak een hoofdrol. In de Verenigde Staten vlogen dit jaar bijvoorbeeld ook het AV-8B Harrier team van het USMC en het A-10C Thunderbolt II demoteam van de USAF voor het laatst.
Plaats maken voor de F-35A
De Canadezen hebben in 2023 achtentachtig F-35A’s besteld. Deze moeten de vloot van ooit 138 CF-188 Hornets gaan vervangen (98 éénzitters en 40 duals). De CF-188 is al sinds 1982 operationeel en verving destijds de CF-104 Starfighter, CF-101 Voodoo en CF-116 (F-5) Freedom Fighter.
De CF-188 is in grote mate gelijk aan de Amerikaanse F/A-18A/B Hornets. Aan de buitenkant is het toestel te herkennen aan een zoeklicht aan de linkerzijde van de neus. Een onderdeel wat overigens ook in de Zwitserse F/A-18C/D’s is te vinden.
Een ander duidelijk zichtbaar herkenningspunt is de schaduwcockpit die zich aan de onderzijde van het toestel bevindt. Hierdoor is het in de dogfight voor de tegenstander lastiger vast te stellen of de Hornet nu juist van of naar de tegenstander draait.
Van de oorspronkelijk 138 geleverde Hornets zijn er 84 opgenomen in het Hornet Extension Project. Hierbij worden de overgebleven toestellen geschikt gemaakt om tot 2032 te kunnen opereren in NAVO-verband. In dat jaar verwacht men dat de F-35A in Canada volledig operationeel is.
188774
Het 2024-demotoestel, in het jaar waarin de RCAF honderd jaar werd, is onthuld op 3 mei 2024. Hiervoor werd de 188774 uitgekozen. Het toestel is gebouwd in St. Louis in Missouri en werd op 12 november 1986 in dienst genomen. Deze CF-118 heeft als constructienummer 512.
Het uiterlijk is bedacht door MCpl (Master Corporal) Kevin Kelly van 10 Field Technical Training Squadron (FTTS). Hij stuurde het winnende ontwerp in na een prijsvraag die was uitgeschreven om het kleurenschema voor 2024 te bedenken.
Veel te zien
Er valt veel te zien op deze speciale Canadese Hornet. De thema’s in het ontwerp zijn innovatie, technologie, air power en ‘onze mensen’. Op de rug van het toestel zijn radertjes en wieltjes, elektronische circuits en reeksen met binaire cijfertjes (‘1’ en ‘0’) afgebeeld. We hebben het niet gecheckt, maar die enen en nullen vormen ‘RCAF 2024’ en ‘ARC 2024’. Daarbij betekent ‘ARC’ Aviation Royale Canadienne, de Franse aanduiding van de luchtmacht van dit tweetalige land.
De staartvinnen van de 188774 zijn links en rechts van verschillende afbeeldingen voorzien. Links staan toestellen van diverse vliegende militaire diensten afgebeeld. Van onder naar boven:
- CF-188 Hornet (Fighter Force)
- CH-147 Chinook (Tactical airlift and transportation)
- CH-146 Griffon (Search and Rescue)
- CC-177 Globemaster (Tactical airlift and transportation)
- CH-148 Cyclone (Maritime aviation)
- CT-114 Tutor (Community outreach – Snowbirds)
- CC-130 Hercules (Tactical airlift and transportation & Search and Rescue)
De rechterkant gaat over ‘Our People’. Te zien zijn een onderofficier, een officier en een piloot. Verder staan er belangrijke Canadese vliegtuigen op uit het verleden. Van onder naar boven zijn te zien:
- CF-86 Sabre
- Canadair North Star (DC-4 variant met Rolls-Royce Merlin motoren)
- CF-100 Canuck
- Avro Lancaster
Tartan
Dan nog een andere gimmick bij deze Hornet, de schaduwcockpit. Deze is uitgevoerd in de tartan stof die speciaal voor de RCAF is ontworpen. De tartan stof is een Schotse ruit die herinnert aan de Schotse invloeden binnen de Canadese luchtmacht. Het ontwerp stamt al uit 1942 en wordt sindsdien officieel op diverse plekken binnen de luchtmacht gebruikt. En nu dus op de CF-188 Hornet.
Captain Caleb ‘Tango’ Robert
Tijdens de EAA AirVenture 2024 op Oshkosh zagen we Captain Caleb ‘Tango’ Robert met zijn toestel 188774 van de 3 Wing op Bagotvillede een paar keer zijn demo vliegen. Dat was op zich een aardige prestatie, omdat het weekend daarvoor de piloot met ditzelfde toestel nog vrolijk in Engeland vloog bij de Royal International Air Tattoo 2024 op Fairford. De Hornet was in de tussentijd even de ‘Grote Plas’ overgestoken.
De Hornet werd spectaculair voorgevlogen, veel mooier dan de twee Boeing EA-18G Growlers van de US Navy die ook aan de vliegshows deelnamen. Dat viel meer in de categorie ‘raggende mannen’.
In verband met het eeuwfeest van de RCAF bevatte de vliegshows op Oshkosh in 2024 een grote Canadese inbreng. Zo mocht de CF-188 Hornet afwisselend samenvliegen met de Snowbirds, een formatie met jagers uit de Tweede Wereldoorlog en de Canadese Avro Lancaster.
Met het verdwijnen van het CF-188 Hornet demoteam heeft de RCAF alleen nog de Snowbirds om naar luchtvaartevenementen af te vaardigen. De Canadair CT-114 Tutors stammen echter al uit halverwege de jaren ’60. Die toestellen hebben niet het eeuwig leven en zullen vermoedelijk binnen een paar jaar ook aan de grond blijven.
Of er dan een ander toestel beschikbaar komt voor een groot demoteam, moet tegen die tijd nog blijken. Ons devies: Geniet ervan, zolang het kan!