Lelystad Airport, 29 november 2024 – Tegen het einde van de vrijdagmiddag landde er op Lelystad Airport een Duitse Dornier Do-328-120. Het betreffende toestel was de D-CIRP van MHS Aviation. Dit toestel was op woensdag 27 november ook al op Lelystad geland, toen om de passagiers op te halen die nu weer thuisgebracht werden.
Ajax Business Associates
Aan boord waren leden van Ajax Business Associates (ABA). ABA is de businessclub van Ajax. Deze club bestaat uit zo’n driehonderd bedrijven die de voetbalclub Ajax een warm hart toedragen. Zij bezetten ongeveer negenhonderd business-seats in het stadion.
San Sebastián
Het elftal van Ajax moest donderdag 28 november 2024 spelen in het kader van de Europa League tegen Real Sociedad in het Baskische San Sebastián. De doorgewinterde Ajaxfans hadden een vliegtuigcharter vanaf Lelystad Airport ingepland om zich naar de uitwedstrijd in Spanje te laten brengen.
Eerste passagierscharter
Daarbij werd – voor zover we weten – voor het eerst vanaf de zijde van de nieuwe passagiersterminal, aan de noordkant van het veld, een internationale passagiersvlucht afgehandeld. Weliswaar nog geen lijnvlucht, maar een privéchartervlucht. Natuurlijk zijn er in het stationsgebouw nog geen faciliteiten aanwezig en die werd dan ook niet gebruikt, maar de parkeerplaats is wel al beschikbaar. Daardoor konden de passagiers vlak voor de deur parkeren en waren zij in een paar passen bij het vliegtuig.
Somber
Bij het vertrek op woensdag was het erg somber weer, met laaghangende bewolking en regen. Bij aankomst was de stemming aan boord vermoedelijk ook niet heel zonnig te noemen. Ajax had de wedstrijd namelijk met 0-2 verloren.
Aviocom
Je zou denken, wat moeten Amsterdamse voetbalfans nou in de Flevopolder? Waarom vertrekken die niet vanaf Schiphol? Die link is te vinden in de voorzitter van de ABA. Hij is tevens CEO van Aviocom B.V. Deze distributeur van speciale chemische producten voor de luchtvaart is gehuisvest op Lelystad Airport.
D-CIRP
Dan nog iets meer info over de D-CIRP. Dit toestel is gebouwd in 1993 en heeft constructienummer 3006. De testregistratie was D-CDIY en vanaf 24 november 1993 ging het toestel in de Verenigde Staten vliegen als N328PH. Het toestel werd door diverse maatschappijen ingezet: Horizon Air, Mountain Air Express, Air Wisconsin en als N470PS bij United Express en PSA Airlines.
In november 2004 kwam de Do-328 als N407PS terug naar Dornier. Met de IJslandse registratie TF-CSD ging het toestel op 10 augustus 2007 vliegen voor City Star Airlines. Vanaf 8 mei 2008 werd de registratie D-CIRP toegekend. In een volledig British Airways kleurenschema ging de Dornier aan de slag bij Sun Air. Het toestel was op dat moment in eigendom van MHS Aviation.
De momenteel spierwitte D-CIRP vloog onder een vluchtnummer van het Oostenrijkse Elageni. Deze chartermaatschappij werkt samen met MHS Aviation uit München, de eigenaar van de D-CIRP. In de D-CIRP is plek voor tweeëndertig passagiers en heeft een range van 1.000 mijl of 1.850 km.
Nederlandse Do-328’s
De Dornier Do-328 met turboprops maakte haar eerste vlucht op 6 december 1991 en er zijn in totaal honderdzeven exemplaren van gebouwd. Van de uitvoering met straalmotoren zijn er honderdtien van de band gerold.
In Nederland vliegt Executive Airborne Systems & Platforms (EASP) Air met een drietal Dornier Do-328-100’s (PH-EAB, PH-EAE en PH-EAQ). Deze toestellen hebben Den Helder als thuisbasis en worden commercieel ingezet voor patrouillevluchten en grensbewaking.
Terugvlucht
In de middag vloog de D-CIRP terug vanaf Aeropuerto de San Sebastián (LESO) naar Lelystad Airport. Het toestel deed daar twee uur en twintig minuten over. Tijdens de vlucht werd een voor Dornier Do-328 toepasselijke snelheid van 328 kts aangehouden.
Na de landing werd het toestel op het Lima-platform geparkeerd. De passagiers konden naar hun auto toe om huiswaarts te rijden. Op het platform stond de brandstoftruck van Check-Six al klaar om de Dornier bij te tanken. Dat ging lekker vlot, binnen dertig minuten werd alweer een startklaring aangevraagd.
De D-CIRP vertrok eerst naar Essen Mülheim (EDLE). Daar was het ook ‘aantikken en omkeren’ want het toestel hing binnen vijfentwintig minuten alweer in de lucht voor de laatste vlucht van de dag naar Augsburg (EDMA).