Lelystad Airport, 29 november 2024 – De grootste maatschappij op gebied van fractional ownership is NetJets. Zij vliegen met een enorme vloot van zo’n 750 toestellen. Dit zijn voornamelijk Cessna’s, Bombardiers Dassaults en Embraers. NetJets zwerft over de hele wereld. Die toestellen hebben een Amerikaanse of Portugese registratie. De Amerikaanse registraties eindigen op ‘QS’, dat staat voor ‘Quarter Share’ om het gedeeld eigenaarschap te duiden.
Identiek?
Het uiterlijk van de toestellen is identiek: wit met een streep bestaande uit een antraciet kleurige, donkerrode en beige (taupe) lijn. Identiek? Nee, niet helemaal! Dat ontdekten we toen een paar NetJets-toestellen een bezoek brachten aan de spuithal van Satys op Lelystad Airport. Het kleurenschema vóór en na bleek kleine verschillen te hebben.
Motorgondels
Het verschil zit hem er voornamelijk in dat de striping niet meer doorloopt over de motorgondels. Dit was ons eerlijk gezegd nog niet eerder opgevallen. Men is kennelijk al een tijdje gestopt met de striping op de motorgondels, maar er zijn een aantal toestellen waar dit nog aanwezig is. Ook loopt de belijning nu minder hoog door in de staart. Bij het opnieuw spuiten van de bizjets wordt dit gelijkgetrokken.
Het meest recente toestel waar dit bij gebeurd is, is de CS-LAS. Dit is een Cessna 680A Citation Latitude [680A0015] uit 2015 en was de eerste die in 2017 voor NetJets in Europa werd ingeschreven. Inmiddels vliegen er dertig met een CS-registratie.
Bij de CS-LAS – en ook de CS-LAU die nu aan de beurt is – zien we nog een verschil; de registratie stond/staat in de staart en niet op de motorgondel. Dat is bij de CS-LAS nu gelijkgetrokken met de overige Cessna’s van NetJets in Portugal.
Flinke variatie
We zijn naar aanleiding hiervan ons archief eens ingedoken en we komen meer varianten in het kleurenschema tegen dan we aanvankelijk zouden vermoeden. We zetten alles eens op een rijtje. Het blijkt namelijk dat de drie strepen op de romp naar hartenlust gewisseld zijn in de loop der tijden. Er komen verschillende varianten voor! Er zit meer variatie in dan je denkt!
Variant 1
Bij deze uitvoering is de volgorde lichtgrijs/taupe, antraciet, donkerrood. Deze kleurstelling is met name op Cessna’s gebruikt van NetJets. Deze sortering van de kleuren kwamen we tegen op de Cessna 560 Citation XLS, de Cessna 680 Citation Sovereign en de Cessna Citation 750 Citation X. Deze variant is uitgefaseerd.
Variant 2
In deze variatie is de bovenste lijn ook lichtgrijs/taupe maar zijn de donkerrode en antracietkleurige lijnen omgedraaid. Er hebben diverse types bij Netjes met deze belijning gevlogen. Bij deze uitvoering was ook het tipje van de taart voorzien van de striping. Wij hebben de volgende modellen van Netjets in de loop der jaren langs zien komen: Dassault Falcon 50, Dassault Falcon 2000, Beech 400XP, Beech Hawker 800XP en de Gulfstream G200. Ook deze variant is inmiddels uitgefaseerd.
Variant 3
Bij variant drie zijn maar twee kleuren gebruikt in de lijnen, antraciet en donkerrood. De antracietkleurige lijn komt in deze uitvoering twee keer voor. Bij deze uitvoering heeft NetJets de belijning hoger in de staart laten doorlopen dan voorheen. Ook in latere varianten zien we dit terugkomen. We zijn deze kleurstelling alleen tegengekomen op de Gulfstream GIVSP, G450 en G550 modellen van Netjets.
Variant 4
Dit is de variant die nu door NetJets gebruikt wordt. Antraciet boven, dan donkerrood in het midden en lichtgrijs/taupe onderaan. Toestellen voor Netjets die nu nieuw afgeleverd worden hebben deze kleuren. Zoals hierboven te lezen, de motorgondels zijn tegenwoordig egaal wit, die hadden bij een aantal modellen ook eerst de striping.
Naast de Cessna 680A Citation Latitude hadden ook de Bombardier Global 6000’s striping op de motorgondels. Deze zijn nu ook (bijna allemaal) verdwenen.
Modellen waar deze kleuren op voorkomen zijn onder meer de Cessna 560 Citation XLS, Cessna 680A Citation Latitude, Bombardier Global 6000, Bombardier Challenger 350, Bombardier Challenger 650, Embraer EMB-505 en de Dassault Falcon 2000.
Bij de Embaers waren de motorgondels al wit bij aflevering. Wel is daar een aanpassing in de registratie aangebracht. Deze stond er eerst met mooie, iets schuine, schaduwletters op, nu is deze strak, recht en zwart uitgevoerd. Minder fraai volgens de AirOnline.nl-welstandscommissie…
Variant 5
Van deze uitvoering zijn we eigenlijk alleen destijds tegengekomen op de Cessna 550 Citation Bravo. In de tijd dat dit model in de vloot voorkwam was er kennelijk nog niet een vastomlijnd plan voor een eenduidig uiterlijk van de gehele vloot. De belijning bestaat uit drie licht strepen die steeds iets dikker worden, een antracietkleurige baan en een donkerrode baan. De Cessna 550 Bravo heeft de vloot van NetJets inmiddels al verlaten.
Variant 6
Tot slot nog een afwijkende variant die korte tijd door NetJets gebruikt is, de dikke gekleurde band over de romp, ter hoogte van de cabineramen. Deze band liep door over de cockpitramen en werd aan het eind van het toestel iets dunner. Er kwamen diverse kleuren voor, grijs/taupe, beige en donkerblauw. Uiteindelijk is toch weer voor de driekleurige striping gekozen.
Niet gedacht
Vooraf hadden we niet gedacht om zoveel verschillen in de kleuren van NetJets te vinden. Gevoelsmatig ziet alles er herkenbaar uit en lijkt het allemaal gelijk. Inmiddels weten we wat dat er opmerkelijke verschillen zijn door de jaren heen!
Een gedachte over “Dit wist je nog niet over de kleurenschema’s van NetJets”
Interessant, wist niet dat er zoveel variatie was, moet ik mijn archief ook maar eens doornemen! Wel beetje idioot en prijzig om elke keer weer dat soort veranderingen door te voeren!