Lelystad Airport, 19 november 2024 – Op maandag 18 november 2024 aan het eind van de middag landde er een Amerikaans geregistreerde Cessna T210N Turbo Centurion op Lelystad Airport. Dit toestel was de N323DA, een ‘210’ uit 1982 met constructienummer 21064753.
Deze Cessna stond in het voorjaar van 2023 te koop op Long Beach, Californië. De vraagprijs was toen $ 390.000,00 en het toestel had op dat moment 2.997 uren op de teller. Voor op de neus zit een forse 310 pk (228 kW) Continental TSIO-520R met zes cilinders.
Ferryvlucht
Er werd voor deze Cessna een nieuw baasje in Europa gevonden. De N323DA maakte de oversteek naar Europa op 11 juni 2024. Dat was best een indrukwekkende vlucht die begon op St. John’s International Airport (CYYT) in Canada en eindigde op Granada (LEGR) in Spanje. Tussendoor werd slechts één tankstop gemaakt op Santa Maria Airport (LPAZ) op de Azoren. De eerste vlucht duurde zo’n 8,5 uur! De tweede track duurde ook nog een aantal uren, hoeveel is niet exact na te gaan.
Met een endurance van 8,5 uur kunnen we vaststellen dat deze Cessna een lange-afstandsvreter is en over een extra brandstoftank moet beschikken. Standaard kan er 90 gallon (ongeveer 340 liter) in het toestel. Een Cessna T210 Turbo Centurion verbruikt ongeveer 17 gallon (64 liter) per uur bij 75% vermogen. Voor 8,5 uur vliegen heb je dan zo’n 145 gallon (549 liter) nodig.
Extra brandstoftank
In het bagagecompartiment achter de stoelen is het mogelijk om een extra brandstoftank in te bouwen. Dat is bij de N323DA ook gebeurd. Aan de rechterkant, tussen de “D” en de “A” is de extra tankdop te zien.
Op de verkoopfilm van voorjaar 2023 op YouTube zit die dop er nog niet. Deze voorziening is dus later ingebouwd.
In zo’n tank kan 28 gallon (106 liter) aan brandstof meegenomen worden, dan zijn we nog steeds niet in de buurt van de benodigde 145. Wellicht is er tijdens de ferryvlucht dan gewerkt met een tijdelijke tank op de stoelen in de cabine.
Sabadell – Spilve
Na de extreme ferryvlucht werd de N323DA gestationeerd op Sabadell (LELL) nabij Barcelona. Vanaf 30 juni 2024 begon het toestel met regelmatige retourvluchten naar Spilve (EVRS), 5 km noord van Riga in Letland. Daarbij werd steeds een tussenlanding gemaakt op een ander Europees veld. Er werden stops gemaakt in Italië, Oostenrijk, Zwitserland, Tsjechië, Duitsland, Polen, België en nu dus ook in Nederland.
Houten billen
Opvallend genoeg werd er ook twee keer (7 en 20 juli 2024) rechtstreeks van Sabadell naar Spilve gevlogen, een vlucht van respectievelijk 7:45u en 8:20u. Een extreme endurance. Daar krijg je wel houten billen van!
Verticaal de CTR in
Bij de vlucht van Spilve naar Lelystad werd op een bijzondere manier de CTR binnengevlogen. Baan 23 was in gebruik en dan komen toestellen die IFR vliegen meestal op een long final de CTR binnen op een hoogte beneden de 3.000 ft. De N323DA vloog echter boven de CTR-hoogte van 3.000 ft en zakte na Dronten verticaal de CTR binnen. Het radiocontact kwam tot stand toen het toestel al zo’n beetje bij ‘Yankee’ was. Via een paar slingerbochten werd de landing ingezet. De Cessna werd vervolgens bijgetankt en ‘in front of tower’ geparkeerd.
In beslag
De volgende dag wilde de piloot weer verder vliegen, vermoedelijk naar Sabadell. Die vlucht werd verhinderd door de Politie Eenheid Landelijke Expertise en Operaties en de Douane. Zij troffen in het toestel een grote som geld aan. Later zou blijken dat het om € 600.000,00 zou gaan in biljetten van 100, 200 en 500 euro. De piloot (52) met Oekraïense nationaliteit werd aangehouden. De Cessna en het geld werden in beslag genomen. Op X maakte de landelijke Politie eenheid melding van de aanhouding.
Verlenging hechtenis
Het Openbaar Ministerie vermoedt dat het hier gaat om het witwassen van geld. Op 6 december 2024 meldde Omroep Flevoland dat de piloot voor nog eens negentig dagen in hechtenis blijft. Op het toestel, dat inmiddels in een hangar op Lelystad Airport onderdak heeft gevonden, blijft al die tijd ook nog beslag liggen. Wanneer deze zaak inhoudelijk in de rechtbank behandeld gaat worden is momenteel nog niet bekend.
Bron: Omroep Flevoland