Lelystad Airport, 7 december 2024 – De inkt op het Air Operator Certificate (AOC) van Luminair GmbH is nog maar nét droog of hun – momenteel – enige toestel kwam al op bezoek op Lelystad Airport. Sinds 1 november 2024 beschikt Luminair over een AOC (#D-430), uitgegeven door het Duitse Luftfahrt Bundesamt – LBA.
Een paar dagen daarvoor, 28 oktober 2024 om precies te zijn, werd het eerste toestel van Luminair afgeleverd. Dit is de D-CRIE, een Cessna 560XL Citation XLS [560-5769]. Deze Citation stamt uit 2008 en vloog sinds 26 maart 2008 korte tijd als N1387E op naam van Pilot International Inc. In april 2008 vertrok deze bizjet naar Turkije om als TC-DAG voor de Cagdas Holding te gaan vliegen. In juli 2020 werd het de TC-KAV en vloog de Cessna voor Swan Aviation. Nu is de Citation Duits geregistreerd als D-CRIE en draagt bij de deur een kleine ‘Luminair’ sticker.
Gat in de markt
Luminair is gevestigd in Hamburg. Dat is niet vreemd, want het bedrijf is opgericht door vier voormalige bestuurders van Air Hamburg, samen met een drietal investeerders uit Hamburg. Nadat Air Hamburg in februari 2022 door VistaJet was overgenomen, bemerkten de oprichters dat er in de regio onvoldoende luxe chartervliegtuigen beschikbaar waren. VistaJet werkt met het principe dat de klanten een aantal vlieguren inkopen per jaar en zij bieden geen losse charters aan. Luminair is nu in dat gat gesprongen.
Toekomstplannen
Op dit moment bestaat het bedrijf uit twaalf personeelsleden. Met de komst van nog een Citation hoopt men te groeien, per vliegtuig zijn er zes piloten nodig. Over een jaar is de hoop om een toestel met een grotere cabine aan de vloot toe te kunnen voegen. Per toestel mikt Luminair op zo’n 800 vlieguren per jaar. Sinds 3 november 2024 is de D-CRIE operationeel en de afgelopen maand heeft het toestel al vrijwel iedere dag gevlogen. Dat belooft veel voor de toekomst!
Tanken door de luchthavenbrandweer
Op deze zaterdag kwam de D-CRIE naar Lelystad Airport vanaf Sylt (EDXW). Na aankomst werd het toestel op het Lima-platform bijgetankt. Dat was voor Lelystad Airport een ‘first’. Voor het eerst werd een commerciële vlucht bijgetankt door personeel van de luchthavenbrandweer. Na het vertrek van Shell en de komst van Check Six nemen zij het bijtanken vanuit de tankwagen in de weekenden voor hun rekening. Tot nu toe werd er steeds – om te trainen – samen met medewerkers van de nieuwe brandstofmaatschappij Check Six opgetrokken, vandaag ging men zelfstandig op pad.
Na twee overnachtingen is het de bedoeling dat het toestel naar maandag 9 december 2024 om 09:00u naar Casablanca (GMMN) in Marokko vliegt. Er ligt ook een retourvlucht in het verschiet met de D-CRIE.