#MustangMonday #50 OO-RYL North American P-51D-25NA Mustang “Scat VII”

OO-RYL North American P-51D Mustang (Brasschaat, 16 september 2018)
#MustangMonday
In 2024 is bij AirOnline.nl iedere maandag ‘MustangMonday’. Iedere week zetten we een North American P-51 Mustang in de schijnwerpers, één van de meest legendarische jagers uit de Tweede Wereldoorlog.

Registratie: OO-RYL
Type: North American P-51D-25NA Mustang
Constructienummer: 122-39381
Bouwjaar: 1944
Eigenaar: Vintage Dream Factory
Locatie: Diverse
Bijzonderheden: De Mustang van deze week heeft ook een stukje Nederlandse historie. Het was namelijk tussen 2009 en 2018 de PH-VDF op naam van Jan van der Flier.

PH-VDF North American P-51D Mustang (Zoersel, 20 augustus 2011)

Oorspronkelijk was dit de 44-72922 en deze P-51D werd in 1944 gebouwd. Als ‘Scat VII’ was dit een toestel van het 434th Fighter Squadron van de 479th Fighter Group als onderdeel van de 8th Air Force. De Mustang werd gevlogen door Maj. Robin Olds. In de Tweede Wereldoorlog wist hij niet minder dan dertien Duitse vliegtuigen neer te halen en nog eens elf op de grond te vernietigen. Later zou hij in de Vietnamoorlog nog MiG’s neerhalen en met in totaal zeventien overwinningen was hij een ‘triple ace’.

PH-VDF North American P-51D Mustang (Oostwold, 13 juni 2011)

In het begin van 1958 werd de civiele registratie N7718C toegekend aan het toestel, dat werd in mei van dat jaar alweer gewijzigd in N18Y en in november 1958 in N6803T. In 1962 weer een wisseling, het werd de N577WD.

PH-VDF North American P-51D Mustang (Oostwold, 13 juni 2011)

Tussen 1971 en 1985 lag het toestel opgeslagen. Hierna werd de P-51D zwaar gemodificeerd om als P-51R Learstang aan luchtraces mee te gaan doen. De naam van het toestel werd ‘Vendetta’ en de registratie werd gewijzigd in N91JD en daarna N91KD. Er werd zelfs een nieuw constructienummer aan toegekend; 87-1001.

PH-VDF North American P-51D Mustang (Oostwold, 13 juni 2011)

Op 3 juni 1989 crashte de Mustang bij Hamilton, Indiana na een motorstoring. Helaas kwam de piloot daarbij om het leven.
De restanten van de Mustang werden in 1991 gebruikt in de opbouw van een nieuwe TF-51D romp. Daarbij werd de identiteit van de 44-72922 mee overgenomen. De nieuwe registratie werd N93TF en op 6 juni 1993 vloog het toestel weer na zijn restauratie. De Mustang was toen weer in zijn oorspronkelijke kleuren uit 1944 en droeg eveneens weer de naam ‘Scat VII’.

OO-RYL North American P-51D Mustang (Brasschaat, 16 september 2018)

Op 20 januari 2003 ging het opnieuw vreselijk mis met deze Mustang. Tijdens aerobatics boven Urbana, Indiana, raakte de P-51D in een spin en crashte. De piloot/eigenaar kwam daarbij om het leven.
In 2005 werden de restanten naar Chino in Californië gebracht. Daar werd in vijf jaar tijd, gebruik makend van de restanten van de N93TF, een nieuwe Mustang opgebouwd. Voor de tweede keer werd de identiteit 44-72922 overgedragen aan een restauratieproject.
In 2009 werd J.W. (Jan) van der Flier eigenaar van het toestel en hij bracht de Mustang naar België. Op 25 november 2009 werd de Nederlandse registratie PH-VDF aan ‘Scat VII’ toegekend.
Per 20 maart 2018 is de PH-VDF uitgeschreven en kreeg de Mustang het Belgische kenmerk OO-RYL aangemeten. Het toestel kwam in handen van Johan Landuyt en werd gevlogen door Vintage Dream Factory uit Antwerpen.

OO-RYL North American P-51D Mustang (Brasschaat, 16 september 2018)

De OO-RYL vond onderdak bij Flying Aces Services & Training (F.A.S.T.) Aero op Brasschaat. Veel vliegen deed de Mustang helaas niet de laatste jaren. Het toestel werd te koop gezet met 424 uur in de boeken na de laatste restauratie.
Inmiddels lijkt de OO-RYL te zijn verkocht. Eind oktober 2024 is de Mustang in een zeecontainer geplaatst en is over de weg vertrokken. Waarheen is nog niet bekend, al lijkt het meest waarschijnlijke dat de Mustang weer in de Verenigde Staten zal opduiken. Time will tell…

Geef een reactie