Kleine Brogel, 20 september 2024 – Historische luchtvaart, en zeker die met klassieke straalvliegtuigen, is een zeldzaam fenomeen aan het worden in Europa. We noemen het permanent aan de grond blijven van de Zwitserse Mirage 3DS en de Zwitserse en Nederlandse Hawker Hunters, en een paar jaar geleden het verdwijnen van de enige in ons land vliegende Fouga CM-170 Magister (F-GLHF).
Toch zijn er nog ‘Galliërs die dapper standhouden’, om in termen van Asterix en Obelix te spreken. In België zagen we afgelopen maand nog een Fouga CM-170R Magister vliegen. Dit toestel, in de kleuren van ‘De Rode Duivels’, is de N216DM.
Dit toestel uit februari 1960 vloog bij de Luchtcomponent van Defensie, ofwel de Belgische Luchtmacht, als MT-5 en is één van de vijftig Magisters (MT-1 tot en met MT-50) die bij de Belgische strijdkrachten hebben gevlogen. Het constructienummer van dit exemplaar is 262. In België was dit jarenlang het opleidingstoestel voor toekomstige jachtvliegers.
België heeft uiteindelijk tot 2007 nog met een klein aantal Fouga CM-170R Magisters gevlogen. Het was daarmee de laatste luchtmacht die de Magister operationeel in gebruik had. De MT-5 is de enige van de vijftig Belgische Fouga Magisters die nog luchtwaardig is.
In september 1969 werd de MT-5 onderdeel van het Rode Duivels aerobatic display team, waar het tot september 1979 vloog. Hierna verhuisde het toestel naar de Israel Aerospace Industries (IAI) in Tel Aviv en kwam in opslag. Bij IAI bouwde men indertijd de IAI Tzukit, een in licentie gebouwde versie van de Magister. De oude MT-5 is, zover we kunnen nagaan, niet door de IAI gebruikt.
Op 7 april 1989 werd de Fouga verkocht aan James W. Goodwin uit Middlebury, Vermont (VS) en kreeg een civiele registratie N216DM. Op 6 februari 2015 kwam het toestel op naam van de trustee Eastern Stearman Inc. Dit is de (bij een Amerikaans geregistreerd vliegtuig met een buitenlandse eigenaar) noodzakelijke vertegenwoordiger in de Verenigde Staten van het Stampe en Vertongen Museum / Vintage Flights in België. Op 3 april 2015 kwam de MT-5 terug naar België, waar het tot op heden nog steeds vanaf het vliegveld van Antwerpen vliegt.