

Verschillen
Ten opzichte van de Extra 330SC heeft de 330SX een iets ruimere cockpit. Daardoor is er meer ruimte om met de stick te bewegen en is er meer hoofdruimte. De cockpit is digitaal en is standaard uitgerust met een Garmin G3X Touch scherm van zeven inch.

De romp is iets korter (6,65m ten opzichte van 6,88m bij de 330SC) en de motorbeplating is opnieuw ontworpen. Voor het brandschot bevindt zich dezelfde krachtbron als bij de 330SC, een Lycoming AEIO-580 motor met zes cilinders. Deze levert een vermogen van 315 pk (231 kW).


Rollen
De ‘roll rate’, de snelheid waarmee het toestel een volledige roll kan uitvoeren, is door aanpassingen aan de rolroeren indrukwekkend. In één seconde kan het toestel 400˚ om zijn as draaien. Dat kon met de 330SC ook al, alleen bij de 330SX is de roll nog scherper te stoppen. De maximale belasting van het toestel is +/- 10 g.

Introductie VS
Een jaar na de eerste vlucht werd de Extra 330SX in de Verenigde Staten groots geïntroduceerd. Dat was tijdens de EAA AirVenture op Oshkosh in juli 2024. Voor dat doel was de D-EXSX [SX001] overgeschreven naar de Verenigde Staten als N330RX. Voor het paviljoen van de International Aerobatic Club (IAC) stond op 20 juli 2024 de N330RX ingepakt onder een zwart laken. Later op de dag is dit feestelijk verwijderd.

Eerste klant in de VS
Tegelijkertijd was de eerste Extra 330SX die was afgeleverd aan een klant in de Verenigde Staten te zien. De gelukkige was de airshow piloot Bob Freeman van ‘Free Man Airshows’. Hij mocht in april 2024 zijn hagelnieuwe N330RF [SX004] in ontvangst nemen. Voor de show werd ook zijn Extra 330SX onder een lakentje verborgen om officieel onthuld te kunnen worden.

Bob Freeman
Bob Freeman is een doorgewinterde piloot met meer dan 6.000 vlieguren in zijn logboek. Hij vliegt al sinds 1981 aerobatics en sinds 2014 met een Extra 330SR. Daar kwam in 2020 nog een tweezits Extra EA-300/LT bij. De stap naar de 330SX is daarom voor hem niet groot en niet onlogisch.


Vliegende Formule1
De markt voor de Extra 330SX is bescheiden, zie het als een vliegende Formule 1 auto. Daar is ook maar een select gezelschap voor dat daarmee kan/mag rijden.

De Extra 330SC is momenteel de onbetwiste favoriet van de wereldtop aerobaticpiloten. Om een idee te geven, tijdens de 32e FAI World Aerobatic Championship in Mokre/Zamosc in Polen (15 tot en met 25 augustus 2024) vlogen in de top tien zeven piloten met een Extra 330SC, waaronder de nummers één en twee.
Marcus Extra, zoon van de oprichter van Extra, Walter Extra, vloog tijdens dit kampioenschap als enige en eerste met een Extra 330SX. Met de D-EYOO [SX002] legde hij beslag op de zesentwintigste plaats. We zijn uiteraard benieuwd of de komende jaren de Extra 330SX de plek van de Extra 330SC over gaat nemen.
Productieoverzicht Extra 330SX
Tot nu toe hebben we vier Extra EA-300/SX (330SX) toestellen weten te achterhalen. Twee in de VS, één in Duitsland en één in Groot Brittannië. Daar komen er ongetwijfeld in de loop der tijd nog meer bij. Dit voorjaar (2024) was de productie tot en met constructienummer SX007 verkocht.
Productieoverzicht Extra EA-300/SX (330SX) |
|||
Registration | Type | C/N | Remarks |
N330RX | Extra EA-300/SX (330SX) | SX001 | ex D-EXSX |
D-EYOO | Extra EA-300/SX (330SX) | SX002 | |
G-MUZM | Extra EA-300/SX (330SX) | SX003 | |
N330RF | Extra EA-300/SX (330SX) | SX004 |
2 gedachten over “De nieuwe standaard in aerobatics: De Extra 330SX”
Ik dacht dat de Extra NG nog een stapje verder gaat. Is Carbon airframe ipv gelast staal. Mick Lange heeft er paar filmpjes van op zijn you tube staan. 3 delen bezoek aan de fabriek. Let ook eens op details als CBk’ers achter een klepje zodat ze keurig weg gewerkt zijn maar klepje valt open als CB popt. Daar kijk je niet over heen.
Hallo Frank,
De Extra NG is van origine een tweezitter. Die extra ballast (stoel, instrumentenpaneel e.d.) neemt men tijdens wedstrijden in de wereldtop liever niet mee. Vandaar dat je daar ook geen NG’s ziet, maar wel de – van oorsprong – eenzitters als Extra 330SC of bijvoorbeeld Edge 540.
Groet,
Berend Jan