Samaritan Aviation en haar drijvende Cessna 206 Stationairs

De N206PT Cessna U206G Stationair is de nieuwste Cessna in de vloot van Samaritan Aviation (Oshkosh, 26 juli 2024)

Oshkosh, juli 2015 / 2022 / 2024 – Samaritan Aviation is een christelijke non-profitorganisatie die medische ondersteuning door de lucht levert in Papua Nieuw-Guinea. Voor dat doel beschikken zij over een aantal Cessna 206 Stationairs op drijvers. Samaritan Aviation is opgericht door de Amerikaan Mark Palm en is sinds 2010 actief. Inmiddels heeft Samaritan Aviation een aantal Cessna’s naar Papua Nieuw-Guinea weten te brengen.

N5233Z (nu P2-SAA) Cessna U206G Stationair op Lake Winnebago (Oshkosh, juli 2015)
N5233Z (nu P2-SAA) Cessna U206G Stationair op Lake Winnebago (Oshkosh, juli 2015)

Je zou de organisatie kunnen vergelijken met de Mission Aviation Fellowship. Alleen zijn zij in Papua Nieuw-Guinea actief met landvliegtuigen. Het gebied langs de Sepik-rivier wordt daarmee niet bediend, dat verzorgt Samaritan Aviation sindsdien.

De P2-MFG (registratie niet authentiek) als voorbeeld van een Cessna TU206F Turbo Stationair van de MAF in Papua Nieuw-Guinea (Teuge, 19 juni 2021)

Papua Nieuw-Guinea ligt op de oostelijke helft van het eiland Nieuw-Guinea. De westelijke kant zijn de provincies Papua en West Papua van Indonesië. Pas sinds 1975 is Papua Nieuw-Guinea onafhankelijk. Daarvoor behoorde het tot Australisch grondgebied. Opvallend weetje, Nieuw-Guinea is – op Groenland na – het één na grootste eiland ter wereld.

Papua Nieuw-Guinea (Afbeelding: ©Geology.com)

De thuisbasis van Samaritan Aviation is op Wewak/Boram Airport (AYWK). Van hieruit verzorgt men vanuit een christelijke inslag transport van medicijnen en levert men acute hulp bij bijvoorbeeld slangenbeten, als iemand uit een kokosboom valt of bij medische complicaties. De hulp wordt voor 30% bekostigd door de overheid van Papua Nieuw-Guinea. De rest komt van donaties.

N5233Z (nu P2-SAA) Cessna U206G Stationair op Lake Winnebago (Oshkosh, juli 2015)

De actuele vloot bestaat uit drie Cessna 206 Stationairs. Een vierde toestel is met pensioen gegaan, die wordt vervangen door de N206PT.

N206PT Cessna U206G Stationair met de wielen uit (Oshkosh, 26 juli 2024)

Om piloot te zijn bij Samaritan Aviation komt heel wat kijken. Je moet allereerst goed in je schoenen staan. Daarnaast moet je getraind zijn in het vliegen met een watervliegtuig en in onherbergzame gebieden. Je krijgt als piloot niet betaald. Een piloot moet zijn eigen sponsoring regelen.

N8447Q (nu P2-SAC) Cessna U206F Stationair (Oshkosh, juli 2022)

Cessna 206 Stationair

Bij Samaritan vindt men de Cessna 206 Stationair eigenlijk het enige geschikte toestel voor Papua Nieuw-Guinea. Het toestel heeft een goede payload en is goedkoper in het gebruik dan een toestel met een turbinemotor. Het enige probleem tegenwoordig is om een knap tweedehands toestel op de markt te vinden dat nog geschikt is om deze pittige klus aan te gaan. Gelukkig had men deze zomer weer een ‘nieuw’ toestel gevonden en klaargemaakt voor vertrek naar de Pacific.

De N206PT Cessna U206G Stationair bij de seaplane base op Oshkosh (24 juli 2024)

De N206PT uit 1980 was te zien tijdens de EAA AirVenture op Oshkosh afgelopen zomer. Daar lag het toestel op drijvers in de Seaplane Base. De N206PT is voorzien van een krachtige 300 pk (220 kW) Lycoming motor. Het toestel is voorzien van een Roberson STOL-kit en staat op forse Aerocet 3400 drijvers. De planning is dat deze Cessna in 2025 naar Papua Nieuw-Guinea wordt overgebracht.

Support

Samaritan Aviation kan altijd extra hulp gebruiken. Wil je deze organisatie ondersteunen, kijk dan op samaritanaviation.org. Een fraaie cap kunnen we aanraden. Die hebben we zelf ook gekocht!

Vlootoverzicht

Fleet Samaritan Aviation

Registratie Type C/N Opmerking
N206PT Cessna U206G Stationair U20605815 del in 2025 to Papua New-Guinea
P2-SAA Cessna U206G Stationair U20606083 ex N5233Z
P2-SAB Cessna U206G Stationair U20605656 ex C-GTSM, N5733Z
P2-SAC Cessna U206F Stationair U20603305 ex N8447Q
Left fleet
N7430N Cessna U206G Stationair U20603659 to CP-?
N5233Z (nu P2-SAA) Cessna U206G Stationair bij de seaplane base op Oshkosh (juli 2015)

Geef een reactie