Oshkosh, juli 2015 / 2022 / 2024 – Samaritan Aviation is een christelijke non-profitorganisatie die medische ondersteuning door de lucht levert in Papua Nieuw-Guinea. Voor dat doel beschikken zij over een aantal Cessna 206 Stationairs op drijvers. Samaritan Aviation is opgericht door de Amerikaan Mark Palm en is sinds 2010 actief. Inmiddels heeft Samaritan Aviation een aantal Cessna’s naar Papua Nieuw-Guinea weten te brengen.
Je zou de organisatie kunnen vergelijken met de Mission Aviation Fellowship. Alleen zijn zij in Papua Nieuw-Guinea actief met landvliegtuigen. Het gebied langs de Sepik-rivier wordt daarmee niet bediend, dat verzorgt Samaritan Aviation sindsdien.
Papua Nieuw-Guinea ligt op de oostelijke helft van het eiland Nieuw-Guinea. De westelijke kant zijn de provincies Papua en West Papua van Indonesië. Pas sinds 1975 is Papua Nieuw-Guinea onafhankelijk. Daarvoor behoorde het tot Australisch grondgebied. Opvallend weetje, Nieuw-Guinea is – op Groenland na – het één na grootste eiland ter wereld.
De thuisbasis van Samaritan Aviation is op Wewak/Boram Airport (AYWK). Van hieruit verzorgt men vanuit een christelijke inslag transport van medicijnen en levert men acute hulp bij bijvoorbeeld slangenbeten, als iemand uit een kokosboom valt of bij medische complicaties. De hulp wordt voor 30% bekostigd door de overheid van Papua Nieuw-Guinea. De rest komt van donaties.
De actuele vloot bestaat uit drie Cessna 206 Stationairs. Een vierde toestel is met pensioen gegaan, die wordt vervangen door de N206PT.
Om piloot te zijn bij Samaritan Aviation komt heel wat kijken. Je moet allereerst goed in je schoenen staan. Daarnaast moet je getraind zijn in het vliegen met een watervliegtuig en in onherbergzame gebieden. Je krijgt als piloot niet betaald. Een piloot moet zijn eigen sponsoring regelen.
Cessna 206 Stationair
Bij Samaritan vindt men de Cessna 206 Stationair eigenlijk het enige geschikte toestel voor Papua Nieuw-Guinea. Het toestel heeft een goede payload en is goedkoper in het gebruik dan een toestel met een turbinemotor. Het enige probleem tegenwoordig is om een knap tweedehands toestel op de markt te vinden dat nog geschikt is om deze pittige klus aan te gaan. Gelukkig had men deze zomer weer een ‘nieuw’ toestel gevonden en klaargemaakt voor vertrek naar de Pacific.
De N206PT uit 1980 was te zien tijdens de EAA AirVenture op Oshkosh afgelopen zomer. Daar lag het toestel op drijvers in de Seaplane Base. De N206PT is voorzien van een krachtige 300 pk (220 kW) Lycoming motor. Het toestel is voorzien van een Roberson STOL-kit en staat op forse Aerocet 3400 drijvers. De planning is dat deze Cessna in 2025 naar Papua Nieuw-Guinea wordt overgebracht.
Support
Samaritan Aviation kan altijd extra hulp gebruiken. Wil je deze organisatie ondersteunen, kijk dan op samaritanaviation.org. Een fraaie cap kunnen we aanraden. Die hebben we zelf ook gekocht!
Vlootoverzicht
Fleet Samaritan Aviation |
|||
Registratie | Type | C/N | Opmerking |
N206PT | Cessna U206G Stationair | U20605815 | del in 2025 to Papua New-Guinea |
P2-SAA | Cessna U206G Stationair | U20606083 | ex N5233Z |
P2-SAB | Cessna U206G Stationair | U20605656 | ex C-GTSM, N5733Z |
P2-SAC | Cessna U206F Stationair | U20603305 | ex N8447Q |
Left fleet | |||
N7430N | Cessna U206G Stationair | U20603659 | to CP-? |