Lelystad Airport, 25 maart 2024 – De Learjet 35A met de registratie D-CYES wordt ingezet door Unicair GmbH uit Wiesbaden voor ambulancevluchten. In Europa vliegen niet veel civiele Learjet 35/36’s meer, al staan er in Duitsland nog aardig wat in de boeken, vijfendertig om precies te zijn. In de rest van Europa vliegen nog maar vijf. Dat maakt het totaal aan Europese Learjets veertig.
Veel van de Duitse toestellen worden gebruikt voor ambulancevluchten. De combinatie van snelheid, actieradius, betrouwbaarheid, ruime cabine en vooral de brede deur maakt de Learjet 35 en 36 ideale keuzes voor medische evacuaties en repatriëringen.
De historie van de D-CYES [35-501] gaat terug tot 1983. Per 21 november 1983 werd het toestel in Zwitserland ingeschreven als HB-VHR op naam van Jet Airservice AG. In september 1993 vertrok de Learjet weer terug naar de Verenigde Staten als N711PR. Vervolgens werd het op 16 november 1995 de N35HW. Vanaf 30 januari 1998 mocht Chantilly Air uit Manassas, Virginia, zich de eigenaar van de Learjet 35A noemen. Zij lieten het toestel als N565GG registreren.
In het tijdperk ‘Chantilly Air’ heeft de Learjet ook haar huidige blauw/witte kleurenschema gekregen. Chantilly Air besloot om de blauwe marlijn als logo te gaan voeren. Het logo was een ontwerp van Everett Nautical, een bedrijf dat zich normaal met het verfraaien van boten bezig houdt. De opvallende vis werd met de hand op de motorgondels van de Learjet geschilderd. Naderhand zijn er een paar lagen blanke lak overheen gegaan ter bescherming. Dat laatste is goed uitgepakt, want het logo zit nog altijd op het toestel en ziet er nog tiptop uit. De blauwe marlijn is een sterke vis die bekend staat om zijn snelheid en past prima bij zo’n snelle bizjet als de Learjet 35A.
Op 8 mei 2017 werd de Learjet voor de tweede keer in Europa ingeschreven, nu als D-CYES in Duitsland. Sindsdien wordt de D-CYES in Europa ingezet voor medische vluchten. Op deze dag in maart kwam het toestel vanaf Lanzarote (GCRR) op de Canarische Eilanden.