
Leer Papenburg, 10 januari 2025 – Op donderdag 9 januari 2025 landde op Leer Papenburg in Duitsland een bijzondere Cessna 208B Grand Caravan. Het is nog vroeg in het jaar, maar dit toestel gooit hoge ogen als het gaat om de prijs voor de meest interessante bezoeker van het jaar! We hebben het over de Australisch geregistreerde VH-XA5. Dit is een Cessna 208B Grand Caravan met als bouwjaar 2007 en constructienummer 208B1289.

Geofysische sensor
Wat bij dit toestel opvalt, is de enorme “naald” die achter uit het toestel steekt. In deze buis zit een geofysische sensor, ook wel een magnetische anomalie detector (MAD) genoemd. De sensor meet verschillen in het magnetisch oppervlak van de aarde. Op die manier kunnen gegevens over de bodem verzameld worden. Zo kan in kaart gebracht worden waar bodemschatten als mineralen, olie, gas of water in de grond zitten. Maar ook archeologische vondsten kunnen met deze methode in kaart gebracht worden. Een veelgebruikte militaire toepassing van deze techniek is het opsporen van duikboten.

Na een gebied in kaart te hebben gebracht kan bijvoorbeeld worden bepaald waar het de moeite waard is om gevonden bodemschatten uit de grond te halen. De sensor zit zo ver achter het toestel om te voorkomen dat magnetische velden rond de motor, de instrumenten en het metaal van het toestel de metingen verstoren.


Xcalibur Aviation
De VH-XA5 staat op naam van Xcalibur Aviation Pty. Ltd. uit Jandakot, vlakbij Perth. Dit bedrijf is onderdeel van Xcalibur Smart Mapping. Dit aerial surveybedrijf komt van origine uit Zuid-Afrika, maar is wereldwijd actief.


Op doortocht
De Australische Cessna is op doortocht van Chinggis Khaan International Airport (ZMCK) bij Ulaanbaatar in Mongolië naar Greenwood–Leflore Airport bij Buffalo in de Amerikaanse staat Mississippi. Al met al een hele wereldreis, zeker voor zo’n toestel!

Guido Warnecke
De ferryvlucht wordt uitgevoerd door de Duitse piloot Guido Warnecke, bijnaam ‘Captain Guido’, van Aero Logistics. Warnecke is zeer ervaren met meer dan 11.000 vlieguren in zijn logboek. Daarbij is hij meer dan honderd keer de wereld rondgevlogen. Hij levert Beech King Airs, Cessna CitationJets, Cessna Caravans, Pilatus PC-12’s en Piper M500/600/700’s af op de door de klant gewenste plek, waar ook ter wereld.

Route
Om de reis mogelijk te maken, wordt deze in delen opgeknipt. Het toestel maakt diverse tank- en nachtstops. Dit is de route van de VH-XA5, die op maandag 6 januari 2025 is begonnen: Chinggis Khaan International Airport (ZMCK) in Mongolië → Ust-Kamenogorsk Airport (UASK) in Kazachstan → Kyzylorda Airport (UAOO) in Kazachstan → Aktau International Airport (UATE) in Kazachstan → Trabzon Airport (LTGC) in Turkije → Nis Constantine the Great Airport (LYNI) in Servië → Leer Papenburg (EDWF) in Duitsland → Wick Airport (EGPC) in Schotland → Keflavík International Airport (BIKF) op IJsland → Narsarsuaq Airport (BGBW) op Groenland → Goose Bay Airport (CYYR) in Canada → Buffalo Niagara International Airport (KBUF) in de Verenigde Staten → Greenwood–Leflore Airport (KGWO) in de Verenigde Staten.

Op Leer Papenburg wordt een tussenstop van een paar dagen gemaakt. Het toestel is daar 9 januari 2025 aangekomen en zal op donderdag 16 januari 2025 haar reis weer vervolgen. Op het onderstaande kaartje is de hele route door Aero Logistics helder in kaart gebracht.

Historie VH-XA5
Tot slot nog even iets over de historie van deze Cessna 208B Grand Caravan. Het is inmiddels een Cessna 208B Supervan 900. Dat houdt in dat de standaard Pratt & Whitney PT6A-114A turbine, goed voor 675 pk (496 kW), is vervangen door een krachtigere Honeywell (Garrett) TPE331-12JR turbine. Deze motor levert 900 pk (661 kW).

Het toestel werd in september 2007 ingeschreven als N5264E op naam van Cessna Aircraft Co. Daarna nam Geotech Ltd. in Canada het toestel in gebruik als C-FGEO. Dat was in november 2007. Een jaar later, in november 2008, werd het toestel Braziliaans geregistreerd als PR-MSX. Geotech Aerolevantamento SA was de geregistreerde eigenaar. In juli 2010 kwam de Grand Caravan weer terug naar Canada, nu als C-GEOK. Geotech Ltd. was opnieuw de eigenaar. Hierna vertrok het toestel in oktober 2011 naar Zuid-Afrika als ZS-ABN op naam van GASA-Geotech Aviation South Africa. Tot slot werd de Cessna in juni 2023 als VH-XA5 geregistreerd op naam van Xcalibur Aviation (Australia) Pty. Ltd. We kunnen dus gerust stellen dat dit toestel een echte globetrotter is, zowel vanwege zijn omzwervingen over de wereld, maar ook vanwege zijn verschillende registraties!
