
Lelystad Airport, 14 januari 2025 – Sinds 30 oktober 2024 verblijft er binnen onze landsgrenzen een Cessna P210N Pressurized Centurion II. Het gaat om de D-ETIE, een Centurion II met als bouwjaar 1982 en constructienummer P21000780.

In Nederland hebben we niet veel Cessna 210 Centurions rondvliegen, des te leuker dat er nu weer één bijgekomen is. De D-ETIE is de versie met een drukcabine. Deze is eenvoudig te herkennen aan de opvallende kleine raampjes in de romp.

Na aankomst op haar nieuwe thuisbasis Lelystad Airport, eind oktober 2024, is de D-ETIE in een hangar aan het G4-platform geplaatst. Vandaag kwam het toestel voor het eerst weer eens naar buiten. Er werden twee lokale vluchten met het toestel gemaakt, waarbij diverse touch-and-go’s geoefend werden. Onderweg werd ook nog een doorstart op Teuge gemaakt.

Diverse registraties
Toen deze Centurion in 1982 de productielijn van Cessna af kwam rollen, werd het de N6443W. Op 9 augustus 1992 werden de Verenigde Staten verruild voor Duitsland en werd de registratie D-ETMM(1) toegekend.

Op 16 juni 2005 werd het toestel in Zwitserland ingeschreven als HB-CZB. De Cessna was in die tijd beige met een oranje/bruine striping.

Per 30 augustus 2018 werd de HB-CZB uitgeschreven en kwam het toestel opnieuw in Duitsland terecht, nu als D-ETIE. Even leek het erop dat er nog een derde kenmerk in Duitsland voor de Cessna in het verschiet lag. Op 21 december 2020 werd namelijk D-EGOD(4) gereserveerd voor het toestel. Dat kenmerk werd uiteindelijk niet gebruikt en het bleef de D-ETIE. Ondertussen is rond 2021/22 het toestel opnieuw gespoten. Sindsdien ploegt het toestel in een egaal zilvergrijs kleurenschema door de lucht.


Airconditioning
Als we de D-ETIE wat beter bekijken, zien we een rooster in de romp zitten aan de linkerkant. Dat lijkt een rooster te zijn van de airconditioning.

Extra brandstof
Aan de rechterkant is achter de cabine een brandstofdop te zien. Bij de Cessna 210 kan achter de laatste bank een extra brandstoftank worden ingebouwd. Bij de D-ETIE is hierdoor 29,4 gallon (111,3 liter) AvGas beschikbaar. Die hoeveelheid is goed voor zo’n 100 tot 130 minuten vliegen.

Propeller
Voor op de neus van de D-ETIE vinden we een MT-Propeller MTV-14-D/195-30b. Dit is een vierbladige propeller die middels een Supplemental Type Certificate (STC) toegelaten is op de Centurion. De bladen zijn wat korter dan de standaard driebladige prop. Dat is gunstig omdat er dan meer afstand tot de grond is, waardoor er minder kans is op beschadigingen. Verder klimt het toestel met deze propeller zo’n 5% sneller en ligt de kruissnelheid 3 tot 5 knopen hoger.


Nog één in Nederland
Van de P210N versie met drukcabine zijn tussen 1978 en 1985 in totaal 854 gebouwd. In Nederland vliegt – voor zover we weten – alleen vanaf Rotterdam – The Hague eenzelfde type. Dat is de N4972K. Over dat toestel hebben we onlangs nog een artikel gepubliceerd.
