


Epic LT
De Amerikaan Rick Schrameck van Aircraft Invest Resources (AIR) ontwierp de Epic LT. Met het eerste toestel werd in 2003 gestart in het dochterbedrijf Epic AIR. De eerste vlucht van de eerste Epic LT was op 17 juli 2004. Dit was de N370JP [001]. Het toestel werd vrijwel gelijktijdig ontwikkeld met de Farnborough Aircraft F1C3 Kestrel. Dat toestel bespreken we hieronder ook nog even kort omdat het op het eerste gezicht als twee druppels water op de Epic LT lijkt.






Bij Farnborough Aircraft werd aerodynamisch ontwikkelingswerk gedaan dat zowel voor de Epic LT werd gebruikt als voor de F1C3 Kestrel. De twee toestellen lijken dan ook als twee druppels water op elkaar, maar er zijn verschillen. De F1C3 vloog voor het eerst op 29 juli 2006.


Farnborough Aircraft is opgegaan in Kestrel Aviation en werd geleid door Alan Klapmeier, bekend als oprichter van Cirrus Aircraft. Het toestel werd vanaf dan de Kestrel K-350 genoemd. Op 15 april 2015 gingen Kestrel Aviation en Eclipse Aerospace samen verder onder de naam ONE Aviation. Eclipse Aerospace kennen we weer van de kleine Eclipse EA500 Very Light Jet.

Het hele Kestrel-project bleek niet levensvatbaar; het bleef bij één prototype (N352F, c/n 0001) en ONE Aviation is in 2021 failliet gegaan.
Epic Dynasty
Terug naar de Epic LT. Omdat de experimental status van de Epic LT zijn beperkingen kent, wilde Epic vanaf 2006 toewerken naar het verkrijgen van een FAA-typecertificaat in de standaardklasse. Een zeer kostbare en intensieve klus. Voor dat doel werd productienummer 014 gebruikt. Deze werd omgedoopt tot Epic Dynasty en kreeg de Canadese registratie C-FJRQ. Men hoopte in 2008 eerst een Canadees typecertificaat te behalen, daarna een FAA-certificaat. Dat proces werd uiteindelijk niet volledig doorlopen, het certificaat kwam er niet en in 2007 werd de C-FJRQ, na zo’n 1.000 testuren, overgeschreven naar de Verenigde Staten als N6XK. De typeaanduiding werd Epic LT.

Epic Elite
Epic AIR had ook ambities op het vlak van straalvliegtuigen. In 2006 werd de Epic Elite gebouwd. Van dit model is er maar één geproduceerd. Het is een aangepaste Epic LT-romp met twee Williams FJ33-4A turbofans aan de romp. Het is het enige tweemotorige toestel dat tot nu toe door Epic is geproduceerd. De bedoeling was om de Elite als kit aan te bieden en naderhand als gecertificeerd model. Dit toestel werd in Canada als C-GROL geregistreerd en werd op 24 juni 2024 uitgeschreven.

Epic Victory
De tweede jet gebouwd door Epic was de Epic Victory. Dit was een Very Light Jet (VLJ) die zich wel een beetje laat vergelijken met de Cirrus Vision SF50. Ook van dit model is maar één exemplaar gebouwd, de N370EJ. De eerste vlucht vond plaats op 6 juli 2007 en de N370EJ werd op 31 mei 2017 uitgeschreven. Net als bij de Epic Elite was ook hier gekozen voor een Williams FJ33-4A turbofan. Het was de bedoeling dat het productiemodel uitgerust zou worden met een Pratt & Whitney Canada PW600. Zo ver is het alleen nooit gekomen. In de cockpit was een Garmin G1000 suite te vinden.

Epic Escape
Er hebben vanaf 2007 plannen bestaan voor een iets kleinere versie van de Epic LT. Dat zou de Epic Escape moeten worden. Het toestel zou een 92% versie worden van de Epic LT, iets korter, iets kleinere spanwijdte, met 4-5 zitplaatsen. Als motor zou voor een Honeywell TPE331-10A gekozen gaan worden. Het is bij plannen gebleven, de Epic Escape is nooit gebouwd.
Faillissement
Het niet slagen in de certificering van de Epic Dynasty was mede de oorzaak dat medio september 2009 Epic AIR er slecht voor stond. Het bedrijf vroeg bescherming aan onder Chapter 11. Rick Schrameck werd wegens wanbeleid de laan uitgestuurd. De boel ging uiteindelijk in het najaar van 2009 failliet.

De koppen bij elkaar
Dat was zeer slecht nieuws voor een elftal bouwers die hun toestel in aanbouw hadden staan in Bend. Zij staken de koppen bij elkaar en wisten samen als de LT Builders Group met de Chinese investeerder China Aviation Industry General Aircraft (CAIGA) het winnende bod van $4,3 miljoen te doen op de hele boedel tijdens de veiling van 26 maart 2010. Daarmee werd het huidige Epic Aircraft een feit. Eén van de gedupeerde bouwers was Doug King. Hij werd in 2010 de nieuwe CEO en is dat nog steeds.

Voor de rechter
In 2015 werd de voormalige CEO en oprichter van Epic, Rick Schrameck, gearresteerd. Er werd inzake zijn Epic-tijd een hele stapel aanklachten tegen hem ingediend: acht keer digitale fraude, vier keer fraude met poststukken en zes aanklachten voor witwassen. In 2018 pleitte hij schuldig aan fraude. De $1,4 miljoen die iedere koper vooraf betaald had voor hun Epic LT-bouwpakket werd gebruikt voor het afbouwen van andere exemplaren en om de buitensporige levensstijl van Schrameck te bekostigen. Bij elkaar ging het om zo’n $14 miljoen. Voor dit vergrijp kon hij maximaal twintig jaar gevangenisstraf krijgen, een boete van $250.000,00 en drie jaar voorwaardelijk. Welke straf hem ten deel is gevallen, is ons niet duidelijk.

CAIGA Leadair AG300 / Primus 150
Na de deelname van het Chinese CAIGA werd geprobeerd om de Epic LT in China te lanceren. Eerst onder de naam Primus 150 en later als Leadair AG300 werd in november 2012 het eerste toestel getoond. Dit was in feite de Epic LT met constructienummer 030 (ex N5ZJ, N5Z). Voor op de neus zit een iets lichtere General Electric H85 turboprop, goed voor 850 pk (630 kW). Dit toestel vloog voor het eerst op 5 juli 2014 en draagt de registratie B-00NC en het gewijzigde c/n 001. De AG300 heeft maar drie raampjes in plaats van vier bij de Epic LT. Dit toestel is inmiddels in China gecertificeerd en er is een onbekend aantal gebouwd. Op internet komen we tegen: B-00NC [001], B-300I [004], B-300L [008], B-932L [?].

From Russia with Love
De CEO van Epic Aircraft, Doug King, nam in 2010 de Russische oligarch Vladislav Filev mee op een proefvlucht met een Epic LT. Filev is sinds 1997 de eigenaar van de Russische luchtvaartmaatschappij S7 (voorheen Sibir Airlines). Dit is de grootste private luchtvaartmaatschappij van Rusland. Hij runde het bedrijf samen met zijn vrouw Nathalia, zij werd gezien als de op vier na rijkste Russische vrouw.

Filev was zo onder de indruk van Epic en werd op slag verliefd op de Epic LT. Die liefde ging zo ver dat hij de onderneming in 2012 kocht van de groep bouwers en de Chinese investeerders. Het bedrijf kwam toen te vallen onder Engineering LLC, een dochteronderneming van S7.
Ook kocht Filev een Epic LT voor zijn persoonlijk vervoer. Dit was het toestel met constructienummer 019 (ex N600BD) en hij liet deze machine in Rusland als RA-2151G registreren.
Ernstig ongeluk
Helaas ging het op 31 maart 2019 enorm mis met de RA-2151G. Het toestel verongelukte in Duitsland bij Erzhausen tijdens de nadering van Egelsbach (EDFE). Bij dit ongeluk, dat volgens de onderzoekers te wijten is aan een fout van de Russische piloot, kwamen de piloot, Natalia Filev en haar vader om het leven. Hierna zou de plek van Natalia in het ‘Filev-imperium’ ingenomen worden door dochter Tatyana. Ondanks deze bittere rampspoed bleef Vladislav Filev betrokken bij Epic Aircraft.

Epic E1000
Met een nieuwe Russische eigenaar met diepe zakken werd opnieuw een poging gedaan om van de Epic LT een gecertificeerd vliegtuig te maken in de standaardcategorie. Dit toestel werd de Epic E1000 genoemd. Deze versie maakte op 19 december 2015 haar eerste vlucht. Het betreffende toestel was de N331FT [K001]. Op 19 november 2019 ontving Epic Aircraft het felbegeerde FAA-typecertificaat voor dit toestel. Dat maakte de weg vrij voor de eerste levering van de Epic E1000 aan klanten begin 2020.

Uiteindelijk is de E1000 een toestel met indrukwekkende prestaties. We noemen er een paar: een maximale snelheid van 333 knopen, een normale kruissnelheid van 317 knopen. Het toestel kan zo’n 1.560 NM ver vliegen. Het plafond ligt op 34.000 voet en daar kan met 4.000 voet per minuut naartoe geklommen worden.

Naar de rechter
Epic Aircraft had in 2014 aangekondigd de nieuwe E1000 te ontwikkelen en nam reserveringen aan voor $2,75 miljoen per vliegtuig. Daarop hadden een aantal aspirant eigenaren ingetekend. Na certificering door de FAA in november 2019 (E1000) en juli 2020 (E1000 GX), liet Epic weten dat de E1000 niet beschikbaar zou zijn en bood in plaats daarvan de E1000 GX aan voor $3,85 miljoen. Dit leidde tot een rechtszaak, waarin de eisers stellen dat Epic hun reserveringsovereenkomsten niet nakwam en misleidende informatie had gegeven. Inmiddels is de prijs van een Epic E1000 GX richting de $4,5 miljoen gestegen.

Epic E1000 GX
Een paar maanden na de typecertificatie van de Epic E1000 is de Epic E1000 GX uitgekomen. Dit model heeft een paar verschillen ten opzichte van de E1000 en verkreeg op 15 juli 2021 haar FAA-typecertificatie:
- De E1000 GX is uitgerust met de Garmin G1000 NXi avionics suite, terwijl de originele E1000 de oudere versie van de Garmin G1000 heeft.
- De E1000 GX heeft de geavanceerde Garmin GFC 700 automated flight control system, wat een verbetering is ten opzichte van de E1000.
- De E1000 GX heeft in plaats van een vierbladige een vijfbladige composietpropeller van Hartzell, wat bijdraagt aan betere prestaties en een stillere vlucht.
- De E1000 GX heeft sinds het najaar van 2023 de Flight Into Known Icing (FIKI) certificatie, wat betekent dat het vliegtuig veilig kan opereren in bekende ijsomstandigheden.



Brazilië
Naast de FAA-typecertificering heeft Epic Aircraft in december 2023 ook in Brazilië een typegoedkeuring gekregen van de Agência Nacional de Aviação Civil (ANAC). Dat maakt de weg vrij om de drieënveertig bestelde Epics door Avantto af te leveren. Avantto is een luxe chartermaatschappij die in Brazilië in de vorm van fractional ownership met de Epic’s gaat vliegen. De eerste Braziliaans geregistreerde E1000 GX’en zijn inmiddels ingeschreven.

Productie
Inmiddels loopt de productie in Bend, Oregon, lekker door. Epic is begonnen bij constructienummer K001 en is op moment van schrijven bij K086 aanbeland. Nummer K013 lijkt te zijn overgeslagen. Bij de Epic LT is constructienummer 013 eveneens niet gebruikt. Dat kan goed een geval van bijgeloof zijn om het ongeluksgetal ‘13’ niet te gebruiken. Verreweg de meeste Epic E1000 / E1000 GX’s hebben een N-registratie in de Verenigde Staten. Vier hebben een Braziliaans kenmerk, maar daar zullen er nog meer van volgen.


Geen sancties
Het Amerikaanse ministerie van Financiën legt sancties op aan het financiële systeem van Rusland en Russische elites nadat het land Oekraïne was binnengevallen. De sancties tegen individuen richtten zich op mensen met nauwe banden met de Russische president Vladimir Poetin, Russische defensiebedrijven, Russische wetgevers en elites in de financiële sector. Omdat Epic Aircraft in de basis in Russische handen is, werd hier ook naar gekeken. Eigenaar Filev persoonlijk en zijn bedrijven S7 of Engineering LLC zijn niet gesanctioneerd sinds de invasie van Oekraïne door Rusland. The Times of London meldde dat er geen aanwijzingen zijn dat Vladislav Filev nauwe banden heeft met Poetin. Formeel valt Epic Aircraft tegenwoordig onder MVF Key Investments. Dit bedrijf is evenwel van Vladislav Filev en zijn dochter Tatyana, maar is op Cyprus gevestigd.

Concurrentie
Er zijn meer zespersoons turboprops op de markt. De Epic E1000 GX moet opboksen tegen de Daher TBM-960 en de Piper M700 Fury. Nadeel voor de Epic is dat het toestel (momenteel) alleen een typegoedkeuring heeft voor de Verenigde Staten en Brazilië. Dat belemmert afleveringen naar bijvoorbeeld Europa.


Naar ons idee is de Epic E1000 GX wel het toestel met de beste looks. De schoonheidswedstrijd wint dit toestel op punten.
Epic in Europa en Nederland
In Europa – en dus ook in Nederland – zijn de Epic-toestellen een zeldzaamheid. In 2016 zijn zes toestellen de wereld rondgevlogen, maar daarbij hebben ze Nederland niet aangedaan.

Epic Odyssey World Tour 2016
Aan de Epic Odyssey World Tour 2016 namen zes Epic LT-toestellen deel (N900RB, N388AB, N850DV, N35PZ, N410LT en N396MY). Gedurende een vlucht van eenentwintig dagen werden eenentwintig steden aangedaan verdeeld over drie continenten. Tijdens deze tour werd Nederland helaas overgeslagen. Er werd 1.406 NM gevlogen in 51,5 uur. De reis begon op 7 juli 2016 op Oshkosh, WI en eindigde daar ook tijdens de EAA AirVenture van dat jaar.
Klik op het kaartje hieronder om de afgelegde route van de zes toestellen beter te bekijken.

De Russisch geregistreerde RA-2151G van Vladislav Filev is wel eens op Schiphol geweest. Dat is het toestel waarmee later zijn vrouw en schoonvader zouden verongelukken.

De eerste keer dat een Epic E1000 GX naar Europa kwam, was in augustus 2021. Dat toestel was de N831VF [K014]. De letters in de registratie zijn een verwijzing naar Vladislav Filev. Het toestel werd gevlogen door de CEO van Epic Aircraft, Doug King.

Op 18 augustus deed de N831VF Lelystad Airport aan. Vanaf hier werd door Enrico Evers een demovlucht gemaakt voor het luchtvaartblad ‘Piloot en Vliegtuig’. Dat stelde ons in de gelegenheid om de Epic eens even van binnen en buiten goed te bekijken.


Productieoverzicht
In de tabel hieronder zijn de Epic-toestellen terug te vinden. Gebruik eventueel in het zoekveld bij de tabel om een onderscheid te maken tussen de diverse modellen.
Registration | Type | C/N | Remarks |
---|---|---|---|
N370JP | Epic LT | 001 | wfu |
N952R | Epic LT | 002 | ex N975AR, reg as ER2 LLC Victory |
N89CL | Epic LT | 003 | |
N3XF | Epic LT | 004 | |
- | Epic LT | 005 | Airframe not built? |
N525TT | Epic LT | 006 | |
N8XK | Epic LT | 007 | cld |
- | Epic LT | 008 | Airframe not built? |
N900RB | Epic LT | 009 | Epic Odyssey 2016 World Tour |
N700MM | Epic LT | 010 | |
N111DY | Epic LT | 011 | dam 28/06/21 Novato Airport |
RA-3172G | Epic LT | 012 | ex N468TT, N468VL |
- | Epic LT | 013 | Airframe not built? |
N6XK | Epic LT | 014 | ex C-FJRQ, prototype for serieproduction Epic Dynasty |
N603JS | Epic LT | 015 | w/o 04/08/12 San Saba, Texas |
N67PT | Epic LT | 016 | |
N388AB | Epic LT | 017 | Epic Odyssey 2016 World Tour |
N181LT | Epic LT | 018 | |
RA-2151G | Epic LT | 019 | ex N600BD, cr 31/03/19 Erzhausen |
N910MC | Epic LT | 020 | |
N1VW | Epic LT | 021 | ex N53VW |
N592MG | Epic LT | 022 | |
N618P | Epic LT | 023 | |
N66MB | Epic LT | 024 | cld 21/05/15 |
N653SB | Epic LT | 025 | w/o 24/04/09 Astoria |
N495JJ | Epic LT | 026 | |
- | Epic LT | 027 | Airframe not built? |
N491WF | Epic LT | 028 | |
N669WR | Epic LT | 029 | w/o 27/12/16 Spruce Creek Airport |
B-00NC | Epic LT | 030 | ex N5ZJ, N5Z, reg as CAIGA Leadair AG300 / Primus 150 [001], ff 05/07/14 |
N850DV | Epic LT | 031 | Epic Odyssey 2016 World Tour |
N397MY | Epic LT | 032 | |
N705RC | Epic LT | 033 | |
N35PZ | Epic LT | 034 | Epic Odyssey 2016 World Tour |
N410LT | Epic LT | 035 | Epic Odyssey 2016 World Tour |
N213TZ | Epic LT | 036 | |
N37WJ | Epic LT | 037 | |
N44GB | Epic LT | 038 | |
N93EP | Epic LT | 039 | ex N8H |
N933RC | Epic LT | 040 | cld 26/09/13 |
N504SM | Epic LT | 041 | ex N395WK |
N969KT | Epic LT | 042 | |
N822DG | Epic LT | 043 | |
N799RJ | Epic LT | 044 | ex N398MY |
N385MM | Epic LT | 045 | |
N325LT | Epic LT | 046 | |
N631P | Epic LT | 047 | |
N971TC | Epic LT | 048 | ex PR-ZGT, N211SA |
N250LT | Epic LT | 049 | |
N300FB | Epic LT | 050 | |
N729PW | Epic LT | 051 | |
N270MM | Epic LT | 052 | |
N34GB | Epic LT | 053 | |
N764LE | Epic LT | 054 | dam 25/08/20 Cochise County Airport |
N9BE | Epic LT | 109 | |
N351BM | Epic LT | 110 | |
N454RM | Epic LT | 111 | |
N7208N | Epic LT | 202 | |
N728TH | Epic LT | 224 | |
N5819X | Epic LT | 227 | ex N396MY LV-X416, N96HK, C-GOHK, Epic Odyssey 2016 World Tour |
N331FT | Epic E1000 | K001 | prototype (experimental), ff 19/12/15 |
N332FT | Epic E1000 | K002 | prototype (experimental) |
N999PT | Epic E1000 | K003 | first 'standard' plane under FAA typecert. A00059SE |
N82CX | Epic E1000 | K004 | |
N580MP | Epic E1000 | K005 | |
N20PB | Epic E1000 | K006 | |
N3912 | Epic E1000 | K007 | |
N52PM | Epic E1000 | K008 | |
N19RJ | Epic E1000 | K009 | |
N717KA | Epic E1000 | K010 | ex N311GJ |
N99777 | Epic E1000 GX | K011 | |
N123PJ | Epic E1000 GX | K012 | |
- | Epic E1000 GX | K013 | Airframe not built? |
N831VF | Epic E1000 GX | K014 | |
N413DE | Epic E1000 GX | K015 | |
N42GX | Epic E1000 GX | K016 | |
N933HG | Epic E1000 GX | K017 | |
N250BP | Epic E1000 GX | K018 | |
N6SR | Epic E1000 GX | K019 | |
N26BC | Epic E1000 GX | K020 | |
N912GE | Epic E1000 GX | K021 | |
N821TL | Epic E1000 GX | K022 | |
N228TJ | Epic E1000 GX | K023 | |
N412FF | Epic E1000 GX | K024 | |
N71TG | Epic E1000 GX | K025 | |
N333GX | Epic E1000 GX | K026 | |
N917SB | Epic E1000 GX | K027 | |
N949PM | Epic E1000 GX | K028 | |
N371CE | Epic E1000 GX | K029 | |
N65ST | Epic E1000 GX | K030 | |
N409FS | Epic E1000 GX | K031 | |
N952PC | Epic E1000 GX | K032 | |
N999FN | Epic E1000 GX | K033 | |
N34GX | Epic E1000 GX | K034 | |
N45PD | Epic E1000 GX | K035 | |
N731LM | Epic E1000 GX | K036 | |
N384BP | Epic E1000 GX | K037 | |
N264BR | Epic E1000 GX | K038 | |
N333ML | Epic E1000 GX | K039 | |
N13GX | Epic E1000 GX | K040 | |
N511CR | Epic E1000 GX | K041 | |
N307CM | Epic E1000 GX | K042 | |
N443GX | Epic E1000 GX | K043 | |
N88FT | Epic E1000 GX | K044 | |
N445LL | Epic E1000 GX | K045 | |
N446LL | Epic E1000 GX | K046 | |
N701GX | Epic E1000 GX | K047 | |
N10GB | Epic E1000 GX | K048 | ex N541GX |
N695BC | Epic E1000 GX | K049 | |
N742TX | Epic E1000 GX | K050 | |
N351RB | Epic E1000 GX | K051 | |
N278TF | Epic E1000 GX | K052 | |
N659KB | Epic E1000 GX | K053 | |
PS-VTT | Epic E1000 GX | K054 | ex N1003P |
PS-VTA | Epic E1000 GX | K055 | ex N1004W |
PS-VTO | Epic E1000 GX | K056 | ex N1003S |
N372MM | Epic E1000 GX | K057 | |
N98FK | Epic E1000 GX | K058 | |
N324W | Epic E1000 GX | K059 | ex N330GX |
N11DG | Epic E1000 GX | K060 | |
N200MR | Epic E1000 GX | K061 | |
N709TL | Epic E1000 GX | K062 | |
N189PB | Epic E1000 GX | K063 | |
N85PD | Epic E1000 GX | K064 | |
N804WG | Epic E1000 GX | K065 | |
N747WL | Epic E1000 GX | K066 | |
N987MP | Epic E1000 GX | K067 | |
N627RJ | Epic E1000 GX | K068 | |
N369GX | Epic E1000 GX | K069 | |
N270GX | Epic E1000 GX | K070 | |
PS-VTS | Epic E1000 GX | K071 | ex N1004K |
N272GX | Epic E1000 GX | K072 | |
N773GX | Epic E1000 GX | K073 | |
PS-PHA | Epic E1000 GX | K074 | ex N50072 |
N775GX | Epic E1000 GX | K075 | |
N776GX | Epic E1000 GX | K076 | |
N44BN | Epic E1000 GX | K077 | |
N611KW | Epic E1000 GX | K078 | |
N530GS | Epic E1000 GX | K079 | |
N880GX | Epic E1000 GX | K080 | |
N115F | Epic E1000 GX | K081 | |
N1232V | Epic E1000 GX | K082 | |
N555EP | Epic E1000 GX | K083 | |
N84DR | Epic E1000 GX | K084 | |
? | Epic E1000 GX | K085 | |
N22BP | Epic E1000 GX | K086 | |
N370EJ | Epic Victory | 001 | Jet version with Williams FJ33-4A-15, cld 31/05/17 |
C-GROL | Epic Elite | 001J | Epic jet with two Williams FJ33-4A, cld 24/06/24 |

Met dank aan Erwin Stam voor zijn bijdrage aan dit artikel.
Lees ook:
Epic E1000 GX voor het eerst in Europa en bezoekt Lelystad Airport