De epische geschiedenis van Epic Aircraft

N831VF Epic E1000 GX [K014] (Lelystad, 18 augustus 2021)
Oshkosh, juli 2011, 2013, 2015, 2017, 2022 en 2024 en Lelystad 2021 – We duiken in de geschiedenis van Epic Aircraft en haar vliegtuigen. In de ruim 20 jaar dat deze vliegtuigbouwer actief is, heeft ze al een geschiedenis opgebouwd die episch is te noemen, ondanks dat Epic momenteel maar één type vliegtuig bouwt. Maar dan wel een erg mooi vliegtuig! We zullen proberen om alles op een rijtje te zetten.

N44GB Epic LT [038] (Oshkosh, juli 2015)

Epic LT

De Amerikaan Rick Schrameck van Aircraft Invest Resources (AIR) ontwierp de Epic LT. Met het eerste toestel werd in 2003 gestart in het dochterbedrijf Epic AIR. De eerste vlucht van de eerste Epic LT was op 17 juli 2004. Dit was de N370JP [001]. Het toestel werd vrijwel gelijktijdig ontwikkeld met de Farnborough Aircraft F1C3 Kestrel. Dat toestel bespreken we hieronder ook nog even kort omdat het op het eerste gezicht als twee druppels water op de Epic LT lijkt.

N325LT Epic LT [046] (Oshkosh, juli 2015)
De Epic LT is een razendsnelle turboprop met een drukcabine en bestaat grotendeels uit carbon fiber. Voor op de neus zit een Pratt & Whitney PT6A-67A turboprop met een vierbladige propeller. Deze levert op zijn top maar liefst 1.200 pk (881 kW). In de cabine is plek voor zes personen en het toestel kan door één piloot gevlogen worden.

N705RC Epic LT [033] (Oshkosh, juli 2015)
Epic bracht de LT uit als zelfbouwtoestel. De Epic LT’s staan dan ook als experimental ingeschreven. Omdat het bouwen van een dergelijk toestel niet te vergelijken is met een snel-bouw-kit van bijvoorbeeld Van’s, hielp Epic de bouwers tijdens het bouwproces. Op de locatie in Bend, Oregon, konden de kopers aan hun toestel werken, onder begeleiding van specialisten van Epic.

N35PZ Epic LT [034] (Oshkosh, juli 2015)
De eerste Epic LT-pakketten werden in 2005 verkocht en al in 2006 stonden er zes Epic LT’s ingeschreven in het Amerikaanse luchtvaartuigregister. De ‘grote-mannen-bouwdozen’ waren tot 2009 leverbaar.

N850DV Epic LT [031] (Oshkosh, juli 2013)
Volgens onze telling zijn er zesenvijftig Epic LT’s gebouwd. De constructienummers van de Epic LT lopen van 001 tot en met 054. Daarbij ontbreekt informatie van c/n 005, 007, 013 en 027. Die zijn mogelijk niet (af)gebouwd. Verder zijn er nog een zestal ongebruikelijke constructienummers, te weten 109, 110, 111, 202, 224 en 227. Onze theorie is dat deze mogelijk niet bij Epic in Bend zijn gebouwd, maar op een locatie die door de bouwer gekozen is.

N454RM Epic LT [111] (Oshkosh, juli 2011)
Farnborough Aircraft F1C3 Kestrel
We maken even een zijstapje in de familielijn van Epic. Tussen 2003 en 2005 werkte Epic AIR samen met Farnborough Aircraft in Engeland. Farnborough Aircraft was opgericht door Richard Noble. Deze Schotse ondernemer had in 1998 ook de ARV Super 2 ontwikkeld en Noble reed maar liefst met 1.019 km/u in de Thrust2 over de woestijnbodem in Nevada.

Richard Noble ontwikkelde eeneens de ARV1 Super 2 (PH-ARV, Hilversum 1989)

Bij Farnborough Aircraft werd aerodynamisch ontwikkelingswerk gedaan dat zowel voor de Epic LT werd gebruikt als voor de F1C3 Kestrel. De twee toestellen lijken dan ook als twee druppels water op elkaar, maar er zijn verschillen. De F1C3 vloog voor het eerst op 29 juli 2006.

N352F Farnborough Aircraft F1C3 Kestrel (N352F Kestrel K-350) [0001] op Oshkosh, juli 2011
Beide toestellen maken gebruik van hetzelfde vleugelontwerp. De Kestrel is alleen een halve meter langer en heeft een 27% groter cabinevolume. Het makkelijkste is de Kestrel te herkennen aan de deur, die iets verder naar achteren in de romp is geplaatst en geen raampje heeft. Aan de linkerkant zitten dus drie raampjes, rechts vier. De Epic LT heeft aan beide zijden vier raampjes.

Zoek de verschillen bij de N352F Farnborough Aircraft F1C3 Kestrel (Kestrel K-350) op Oshkosh, juli 2011

Farnborough Aircraft is opgegaan in Kestrel Aviation en werd geleid door Alan Klapmeier, bekend als oprichter van Cirrus Aircraft. Het toestel werd vanaf dan de Kestrel K-350 genoemd. Op 15 april 2015 gingen Kestrel Aviation en Eclipse Aerospace samen verder onder de naam ONE Aviation. Eclipse Aerospace kennen we weer van de kleine Eclipse EA500 Very Light Jet.

ONE Aviation bestond uit Kestrel en Eclipse Aviation die de Eclipse EA500 bouwde (2-SHEE – Lelystad, 21 april 2023)

Het hele Kestrel-project bleek niet levensvatbaar; het bleef bij één prototype (N352F, c/n 0001) en ONE Aviation is in 2021 failliet gegaan.

Epic Dynasty

Terug naar de Epic LT. Omdat de experimental status van de Epic LT zijn beperkingen kent, wilde Epic vanaf 2006 toewerken naar het verkrijgen van een FAA-typecertificaat in de standaardklasse. Een zeer kostbare en intensieve klus. Voor dat doel werd productienummer 014 gebruikt. Deze werd omgedoopt tot Epic Dynasty en kreeg de Canadese registratie C-FJRQ. Men hoopte in 2008 eerst een Canadees typecertificaat te behalen, daarna een FAA-certificaat. Dat proces werd uiteindelijk niet volledig doorlopen, het certificaat kwam er niet en in 2007 werd de C-FJRQ, na zo’n 1.000 testuren, overgeschreven naar de Verenigde Staten als N6XK. De typeaanduiding werd Epic LT.

N93EP Epic LT [039] (Oshkosh, juli 2017)

Epic Elite

Epic AIR had ook ambities op het vlak van straalvliegtuigen. In 2006 werd de Epic Elite gebouwd. Van dit model is er maar één geproduceerd. Het is een aangepaste Epic LT-romp met twee Williams FJ33-4A turbofans aan de romp. Het is het enige tweemotorige toestel dat tot nu toe door Epic is geproduceerd. De bedoeling was om de Elite als kit aan te bieden en naderhand als gecertificeerd model. Dit toestel werd in Canada als C-GROL geregistreerd en werd op 24 juni 2024 uitgeschreven.

C-GROL Epic Elite op Oshkosh, 23 juli 2007 (Foto: Sergey Ryabtsev via Wikipedia)

Epic Victory

De tweede jet gebouwd door Epic was de Epic Victory. Dit was een Very Light Jet (VLJ) die zich wel een beetje laat vergelijken met de Cirrus Vision SF50. Ook van dit model is maar één exemplaar gebouwd, de N370EJ. De eerste vlucht vond plaats op 6 juli 2007 en de N370EJ werd op 31 mei 2017 uitgeschreven. Net als bij de Epic Elite was ook hier gekozen voor een Williams FJ33-4A turbofan. Het was de bedoeling dat het productiemodel uitgerust zou worden met een Pratt & Whitney Canada PW600. Zo ver is het alleen nooit gekomen. In de cockpit was een Garmin G1000 suite te vinden.

N370EJ Epic Victory op Oshkosh, 23 juli 2007 (Foto: Sergey Ryabtsev via Wikipedia)

Epic Escape

Er hebben vanaf 2007 plannen bestaan voor een iets kleinere versie van de Epic LT. Dat zou de Epic Escape moeten worden. Het toestel zou een 92% versie worden van de Epic LT, iets korter, iets kleinere spanwijdte, met 4-5 zitplaatsen. Als motor zou voor een Honeywell TPE331-10A gekozen gaan worden. Het is bij plannen gebleven, de Epic Escape is nooit gebouwd.

Faillissement

Het niet slagen in de certificering van de Epic Dynasty was mede de oorzaak dat medio september 2009 Epic AIR er slecht voor stond. Het bedrijf vroeg bescherming aan onder Chapter 11. Rick Schrameck werd wegens wanbeleid de laan uitgestuurd. De boel ging uiteindelijk in het najaar van 2009 failliet.

N729PW Epic LT [051] (Oshkosh, juli 2017)

De koppen bij elkaar

Dat was zeer slecht nieuws voor een elftal bouwers die hun toestel in aanbouw hadden staan in Bend. Zij staken de koppen bij elkaar en wisten samen als de LT Builders Group met de Chinese investeerder China Aviation Industry General Aircraft (CAIGA) het winnende bod van $4,3 miljoen te doen op de hele boedel tijdens de veiling van 26 maart 2010. Daarmee werd het huidige Epic Aircraft een feit. Eén van de gedupeerde bouwers was Doug King. Hij werd in 2010 de nieuwe CEO en is dat nog steeds.

Doug King is de CEO van Epic Aircraft

Voor de rechter

In 2015 werd de voormalige CEO en oprichter van Epic, Rick Schrameck, gearresteerd. Er werd inzake zijn Epic-tijd een hele stapel aanklachten tegen hem ingediend: acht keer digitale fraude, vier keer fraude met poststukken en zes aanklachten voor witwassen. In 2018 pleitte hij schuldig aan fraude. De $1,4 miljoen die iedere koper vooraf betaald had voor hun Epic LT-bouwpakket werd gebruikt voor het afbouwen van andere exemplaren en om de buitensporige levensstijl van Schrameck te bekostigen. Bij elkaar ging het om zo’n $14 miljoen. Voor dit vergrijp kon hij maximaal twintig jaar gevangenisstraf krijgen, een boete van $250.000,00 en drie jaar voorwaardelijk. Welke straf hem ten deel is gevallen, is ons niet duidelijk.

N213TZ Epic LT [036] (Oshkosh, juli 2017)

CAIGA Leadair AG300 / Primus 150

Na de deelname van het Chinese CAIGA werd geprobeerd om de Epic LT in China te lanceren. Eerst onder de naam Primus 150 en later als Leadair AG300 werd in november 2012 het eerste toestel getoond. Dit was in feite de Epic LT met constructienummer 030 (ex N5ZJ, N5Z). Voor op de neus zit een iets lichtere General Electric H85 turboprop, goed voor 850 pk (630 kW). Dit toestel vloog voor het eerst op 5 juli 2014 en draagt de registratie B-00NC en het gewijzigde c/n 001. De AG300 heeft maar drie raampjes in plaats van vier bij de Epic LT. Dit toestel is inmiddels in China gecertificeerd en er is een onbekend aantal gebouwd. Op internet komen we tegen: B-00NC [001], B-300I [004], B-300L [008], B-932L [?].

B-00NC CAIGA Leadair AG300 gefotografeerd in China op 16 maart 2016 (Foto: Xu Zheng via Wikipedia)

From Russia with Love

De CEO van Epic Aircraft, Doug King, nam in 2010 de Russische oligarch Vladislav Filev mee op een proefvlucht met een Epic LT. Filev is sinds 1997 de eigenaar van de Russische luchtvaartmaatschappij S7 (voorheen Sibir Airlines). Dit is de grootste private luchtvaartmaatschappij van Rusland. Hij runde het bedrijf samen met zijn vrouw Nathalia, zij werd gezien als de op vier na rijkste Russische vrouw.

Vladislav Filev is de eigenaar van S7 (VP-BDT Airbus A320-214 van S7 Airlines – Dusseldorf, 14 maart 2009)

Filev was zo onder de indruk van Epic en werd op slag verliefd op de Epic LT. Die liefde ging zo ver dat hij de onderneming in 2012 kocht van de groep bouwers en de Chinese investeerders. Het bedrijf kwam toen te vallen onder Engineering LLC, een dochteronderneming van S7.
Ook kocht Filev een Epic LT voor zijn persoonlijk vervoer. Dit was het toestel met constructienummer 019 (ex N600BD) en hij liet deze machine in Rusland als RA-2151G registreren.

Ernstig ongeluk

Helaas ging het op 31 maart 2019 enorm mis met de RA-2151G. Het toestel verongelukte in Duitsland bij Erzhausen tijdens de nadering van Egelsbach (EDFE). Bij dit ongeluk, dat volgens de onderzoekers te wijten is aan een fout van de Russische piloot, kwamen de piloot, Natalia Filev en haar vader om het leven. Hierna zou de plek van Natalia in het ‘Filev-imperium’ ingenomen worden door dochter Tatyana. Ondanks deze bittere rampspoed bleef Vladislav Filev betrokken bij Epic Aircraft.

De N600BD Epic LT werd gekocht door Vladislav Filev en verongelukte in 2019 als RA-2151G in Duitsland (Oshkosh, juli 2011)

Epic E1000

Met een nieuwe Russische eigenaar met diepe zakken werd opnieuw een poging gedaan om van de Epic LT een gecertificeerd vliegtuig te maken in de standaardcategorie. Dit toestel werd de Epic E1000 genoemd. Deze versie maakte op 19 december 2015 haar eerste vlucht. Het betreffende toestel was de N331FT [K001]. Op 19 november 2019 ontving Epic Aircraft het felbegeerde FAA-typecertificaat voor dit toestel. Dat maakte de weg vrij voor de eerste levering van de Epic E1000 aan klanten begin 2020.

N831VF Epic E1000 GX (Lelystad, 18 augustus 2021)

Uiteindelijk is de E1000 een toestel met indrukwekkende prestaties. We noemen er een paar: een maximale snelheid van 333 knopen, een normale kruissnelheid van 317 knopen. Het toestel kan zo’n 1.560 NM ver vliegen. Het plafond ligt op 34.000 voet en daar kan met 4.000 voet per minuut naartoe geklommen worden.

N42GX Epic E1000 GX [K016] (Oshkosh, juli 2022)

Naar de rechter

Epic Aircraft had in 2014 aangekondigd de nieuwe E1000 te ontwikkelen en nam reserveringen aan voor $2,75 miljoen per vliegtuig. Daarop hadden een aantal aspirant eigenaren ingetekend. Na certificering door de FAA in november 2019 (E1000) en juli 2020 (E1000 GX), liet Epic weten dat de E1000 niet beschikbaar zou zijn en bood in plaats daarvan de E1000 GX aan voor $3,85 miljoen. Dit leidde tot een rechtszaak, waarin de eisers stellen dat Epic hun reserveringsovereenkomsten niet nakwam en misleidende informatie had gegeven. Inmiddels is de prijs van een Epic E1000 GX richting de $4,5 miljoen gestegen.

N278TF Epic E1000 GX [K052] (Oshkosh, juli 2024)

Epic E1000 GX

Een paar maanden na de typecertificatie van de Epic E1000 is de Epic E1000 GX uitgekomen. Dit model heeft een paar verschillen ten opzichte van de E1000 en verkreeg op 15 juli 2021 haar FAA-typecertificatie:

  • De E1000 GX is uitgerust met de Garmin G1000 NXi avionics suite, terwijl de originele E1000 de oudere versie van de Garmin G1000 heeft.
  • De E1000 GX heeft de geavanceerde Garmin GFC 700 automated flight control system, wat een verbetering is ten opzichte van de E1000.
  • De E1000 GX heeft in plaats van een vierbladige een vijfbladige composietpropeller van Hartzell, wat bijdraagt aan betere prestaties en een stillere vlucht.
  • De E1000 GX heeft sinds het najaar van 2023 de Flight Into Known Icing (FIKI) certificatie, wat betekent dat het vliegtuig veilig kan opereren in bekende ijsomstandigheden.
N831VF Epic E1000 GX [K014] (Lelystad, 18 augustus 2021)
De Epic E1000 GX is te herkennen aan een vijfbladige propeller, zoals hier bij de N831VF (Lelystad, 18 augustus 2021)
N917SB Epic E1000 GX [K027] (Oshkosh, juli 2022)

Brazilië

Naast de FAA-typecertificering heeft Epic Aircraft in december 2023 ook in Brazilië een typegoedkeuring gekregen van de Agência Nacional de Aviação Civil (ANAC). Dat maakt de weg vrij om de drieënveertig bestelde Epics door Avantto af te leveren. Avantto is een luxe chartermaatschappij die in Brazilië in de vorm van fractional ownership met de Epic’s gaat vliegen. De eerste Braziliaans geregistreerde E1000 GX’en zijn inmiddels ingeschreven.

De PS-VTA is één van de Braziliaanse Epic E1000 GX [K055] voor Avantto (Foto: Epic Aircraft via Facebook, december 2023)

Productie

Inmiddels loopt de productie in Bend, Oregon, lekker door. Epic is begonnen bij constructienummer K001 en is op moment van schrijven bij K086 aanbeland. Nummer K013 lijkt te zijn overgeslagen. Bij de Epic LT is constructienummer 013 eveneens niet gebruikt. Dat kan goed een geval van bijgeloof zijn om het ongeluksgetal ‘13’ niet te gebruiken. Verreweg de meeste Epic E1000 / E1000 GX’s hebben een N-registratie in de Verenigde Staten. Vier hebben een Braziliaans kenmerk, maar daar zullen er nog meer van volgen.

Het typeplaatje met costructienummer van de N831VF Epic E1000 GX (Lelystad, 18 augustus 2021)
De Epic E1000 GX is een luxe reisvliegtuig voor zes personen

Geen sancties

Het Amerikaanse ministerie van Financiën legt sancties op aan het financiële systeem van Rusland en Russische elites nadat het land Oekraïne was binnengevallen. De sancties tegen individuen richtten zich op mensen met nauwe banden met de Russische president Vladimir Poetin, Russische defensiebedrijven, Russische wetgevers en elites in de financiële sector. Omdat Epic Aircraft in de basis in Russische handen is, werd hier ook naar gekeken. Eigenaar Filev persoonlijk en zijn bedrijven S7 of Engineering LLC zijn niet gesanctioneerd sinds de invasie van Oekraïne door Rusland. The Times of London meldde dat er geen aanwijzingen zijn dat Vladislav Filev nauwe banden heeft met Poetin. Formeel valt Epic Aircraft tegenwoordig onder MVF Key Investments. Dit bedrijf is evenwel van Vladislav Filev en zijn dochter Tatyana, maar is op Cyprus gevestigd.

N446LL Epic E1000 GX [K046] (Oshkosh, juli 2024)

Concurrentie

Er zijn meer zespersoons turboprops op de markt. De Epic E1000 GX moet opboksen tegen de Daher TBM-960 en de Piper M700 Fury. Nadeel voor de Epic is dat het toestel (momenteel) alleen een typegoedkeuring heeft voor de Verenigde Staten en Brazilië. Dat belemmert afleveringen naar bijvoorbeeld Europa.

N330GX Epic E1000 GX [K059] (Oshkosh, juli 2024)
Ook heeft de Epic E1000 GX geen auto-throttle. Daarmee is een auto-land-systeem, zoals op de Piper M700 Fury, niet mogelijk. De Garmin G1000 NXi suite in de cockpit is inmiddels niet meer het meest modern. Een Garmin G3000 suite (zoals in de TBM-960 en M700) zou de Epic weer naar voren in de concurrentiepositie bewegen.

N831VF Epic E1000 GX met een Garmin G1000 NXi suite (Lelystad, 18 augustus 2021)

Naar ons idee is de Epic E1000 GX wel het toestel met de beste looks. De schoonheidswedstrijd wint dit toestel op punten.

Epic in Europa en Nederland

In Europa – en dus ook in Nederland – zijn de Epic-toestellen een zeldzaamheid. In 2016 zijn zes toestellen de wereld rondgevlogen, maar daarbij hebben ze Nederland niet aangedaan.

De N831VF [K014] was de eerste Epic E1000 GX in Nederland (Lelystad, 18 augustus 2021)

Epic Odyssey World Tour 2016

Aan de Epic Odyssey World Tour 2016 namen zes Epic LT-toestellen deel (N900RB, N388AB, N850DV, N35PZ, N410LT en N396MY). Gedurende een vlucht van eenentwintig dagen werden eenentwintig steden aangedaan verdeeld over drie continenten. Tijdens deze tour werd Nederland helaas overgeslagen. Er werd 1.406 NM gevlogen in 51,5 uur. De reis begon op 7 juli 2016 op Oshkosh, WI en eindigde daar ook tijdens de EAA AirVenture van dat jaar.
Klik op het kaartje hieronder om de afgelegde route van de zes toestellen beter te bekijken.

De N410LT was één van de zes Epic LT’s die in 2016 de wereld is rondgevlogen (Oshkosh, juli 2017)

De Russisch geregistreerde RA-2151G van Vladislav Filev is wel eens op Schiphol geweest. Dat is het toestel waarmee later zijn vrouw en schoonvader zouden verongelukken.

RA-2151G Epic TL op Schiphol, 15 juli 2014 (Foto: Erwin Stam)

De eerste keer dat een Epic E1000 GX naar Europa kwam, was in augustus 2021. Dat toestel was de N831VF [K014]. De letters in de registratie zijn een verwijzing naar Vladislav Filev. Het toestel werd gevlogen door de CEO van Epic Aircraft, Doug King.

N831VF Epic E1000 GX (Lelystad, 18 augustus 2021)

Op 18 augustus deed de N831VF Lelystad Airport aan. Vanaf hier werd door Enrico Evers een demovlucht gemaakt voor het luchtvaartblad ‘Piloot en Vliegtuig’. Dat stelde ons in de gelegenheid om de Epic eens even van binnen en buiten goed te bekijken.

N831VF Epic E1000 GX [K014] (Lelystad, 18 augustus 2021)
Na een bezoek aan diverse velden in Europa vloog de Epic weer terug naar de Verenigde Staten via ‘The long way home’. De route was niet westwaarts, maar oostwaarts, via Rusland. Dat kon toen nog en op die manier maakte de N831VF er een echte wereldreis van. Zo kon onderweg nog even een ‘bakkie’ gedaan worden bij de Russische eigenaar.

N831VF Epic E1000 GX [K014] (Lelystad, 18 augustus 2021)

Productieoverzicht

In de tabel hieronder zijn de Epic-toestellen terug te vinden. Gebruik eventueel in het zoekveld bij de tabel om een onderscheid te maken tussen de diverse modellen.

RegistrationTypeC/NRemarks
N370JPEpic LT001wfu
N952REpic LT002ex N975AR, reg as ER2 LLC Victory
N89CLEpic LT003
N3XFEpic LT004
-Epic LT005Airframe not built?
N525TTEpic LT006
N8XKEpic LT007cld
-Epic LT008Airframe not built?
N900RBEpic LT009Epic Odyssey 2016 World Tour
N700MMEpic LT010
N111DYEpic LT011dam 28/06/21 Novato Airport
RA-3172GEpic LT012ex N468TT, N468VL
-Epic LT013Airframe not built?
N6XKEpic LT014ex C-FJRQ, prototype for serieproduction Epic Dynasty
N603JSEpic LT015w/o 04/08/12 San Saba, Texas
N67PTEpic LT016
N388ABEpic LT017Epic Odyssey 2016 World Tour
N181LTEpic LT018
RA-2151GEpic LT019ex N600BD, cr 31/03/19 Erzhausen
N910MCEpic LT020
N1VWEpic LT021ex N53VW
N592MGEpic LT022
N618PEpic LT023
N66MBEpic LT024cld 21/05/15
N653SBEpic LT025w/o 24/04/09 Astoria
N495JJEpic LT026
-Epic LT027Airframe not built?
N491WFEpic LT028
N669WREpic LT029w/o 27/12/16 Spruce Creek Airport
B-00NCEpic LT030ex N5ZJ, N5Z, reg as CAIGA Leadair AG300 / Primus 150 [001], ff 05/07/14
N850DVEpic LT031Epic Odyssey 2016 World Tour
N397MYEpic LT032
N705RCEpic LT033
N35PZEpic LT034Epic Odyssey 2016 World Tour
N410LTEpic LT035Epic Odyssey 2016 World Tour
N213TZEpic LT036
N37WJEpic LT037
N44GBEpic LT038
N93EPEpic LT039ex N8H
N933RCEpic LT040cld 26/09/13
N504SMEpic LT041ex N395WK
N969KTEpic LT042
N822DGEpic LT043
N799RJEpic LT044ex N398MY
N385MMEpic LT045
N325LTEpic LT046
N631PEpic LT047
N971TCEpic LT048ex PR-ZGT, N211SA
N250LTEpic LT049
N300FBEpic LT050
N729PWEpic LT051

N270MM
Epic LT052
N34GBEpic LT053
N764LEEpic LT054dam 25/08/20 Cochise County Airport
N9BEEpic LT109
N351BMEpic LT110
N454RMEpic LT111
N7208NEpic LT202
N728THEpic LT224
N5819XEpic LT227ex N396MY LV-X416, N96HK, C-GOHK, Epic Odyssey 2016 World Tour
N331FTEpic E1000K001prototype (experimental), ff 19/12/15
N332FTEpic E1000K002prototype (experimental)
N999PTEpic E1000K003first 'standard' plane under FAA typecert. A00059SE
N82CXEpic E1000K004
N580MPEpic E1000K005
N20PBEpic E1000K006
N3912Epic E1000K007
N52PMEpic E1000K008
N19RJEpic E1000K009
N717KAEpic E1000K010ex N311GJ
N99777Epic E1000 GXK011
N123PJEpic E1000 GXK012
-Epic E1000 GXK013Airframe not built?
N831VFEpic E1000 GXK014
N413DEEpic E1000 GXK015
N42GXEpic E1000 GXK016
N933HGEpic E1000 GXK017
N250BPEpic E1000 GXK018
N6SREpic E1000 GXK019
N26BCEpic E1000 GXK020
N912GEEpic E1000 GXK021
N821TLEpic E1000 GXK022
N228TJEpic E1000 GXK023
N412FFEpic E1000 GXK024
N71TGEpic E1000 GXK025
N333GXEpic E1000 GXK026
N917SBEpic E1000 GXK027
N949PMEpic E1000 GXK028
N371CEEpic E1000 GXK029
N65STEpic E1000 GXK030
N409FSEpic E1000 GXK031
N952PCEpic E1000 GXK032
N999FNEpic E1000 GXK033
N34GXEpic E1000 GXK034
N45PDEpic E1000 GXK035
N731LMEpic E1000 GXK036
N384BPEpic E1000 GXK037
N264BREpic E1000 GXK038
N333MLEpic E1000 GXK039
N13GXEpic E1000 GXK040
N511CREpic E1000 GXK041
N307CMEpic E1000 GXK042
N443GXEpic E1000 GXK043
N88FTEpic E1000 GXK044
N445LLEpic E1000 GXK045
N446LLEpic E1000 GXK046
N701GXEpic E1000 GXK047
N10GBEpic E1000 GXK048ex N541GX
N695BCEpic E1000 GXK049
N742TXEpic E1000 GXK050
N351RBEpic E1000 GXK051
N278TFEpic E1000 GXK052
N659KBEpic E1000 GXK053
PS-VTTEpic E1000 GXK054ex N1003P
PS-VTAEpic E1000 GXK055ex N1004W
PS-VTOEpic E1000 GXK056ex N1003S
N372MMEpic E1000 GXK057
N98FKEpic E1000 GXK058
N324WEpic E1000 GXK059ex N330GX
N11DGEpic E1000 GXK060
N200MREpic E1000 GXK061
N709TLEpic E1000 GXK062
N189PBEpic E1000 GXK063
N85PDEpic E1000 GXK064
N804WGEpic E1000 GXK065
N747WLEpic E1000 GXK066
N987MPEpic E1000 GXK067
N627RJEpic E1000 GXK068
N369GXEpic E1000 GXK069
N270GXEpic E1000 GXK070
PS-VTSEpic E1000 GXK071ex N1004K
N272GXEpic E1000 GXK072
N773GXEpic E1000 GXK073
PS-PHAEpic E1000 GXK074ex N50072
N775GXEpic E1000 GXK075
N776GXEpic E1000 GXK076
N44BNEpic E1000 GXK077
N611KWEpic E1000 GXK078
N530GSEpic E1000 GXK079
N880GXEpic E1000 GXK080
N115FEpic E1000 GXK081
N1232VEpic E1000 GXK082
N555EPEpic E1000 GXK083
N84DREpic E1000 GXK084
?Epic E1000 GXK085
N22BPEpic E1000 GXK086
N370EJEpic Victory001Jet version with Williams FJ33-4A-15, cld 31/05/17
C-GROLEpic Elite001JEpic jet with two Williams FJ33-4A, cld 24/06/24
N831VF Epic E1000 GX (Lelystad, 18 augustus 2021)

Met dank aan Erwin Stam voor zijn bijdrage aan dit artikel.

Lees ook:

Epic E1000 GX voor het eerst in Europa en bezoekt Lelystad Airport

Geef een reactie