
Lelystad Airport, 27 januari 2025 – Vanuit het Deense Billund (EKBI) landde in de ochtend de matzwarte Dassault Falcon 2000S van de luxe chartermaatschappij Blackbird Air. Het callsign tijdens de vlucht was ‘Blackbird 1’ (BBB1). Dit toestel heeft als registratie OY-SWO, is in 2014 gebouwd en draagt constructienummer 725. De testregistratie was F-WWGM en het toestel werd op 4 december 2014 ingeschreven als OY-SWO op naam van Anpartsselskabet af 19.9.2006. Sinds 18 maart 2024 staat de Falcon op naam van Blackbird Air A/S uit Billund.

Anpartsselskabet
De naam Anpartsselskabet af 19.9.2006 van de eerste geregistreerde firma doet wat vreemd aan. Deze laat zich vertalen als ‘Naamloze vennootschap van 19 september 2006’. Die bijzondere naamgeving (Besloten Vennotschap + datum van oprichting) kennen we van de bedrijven van de Deense miljardair Anders Holch Povlsen. Hij is eigenaar van de modeholding Bestseller, met bedrijven als Jack & Jones, Only en Vero Moda. Tevens is Povlsen grootaandeelhouder van Zalando.

Eén van de eerste privévliegtuigen van de vermogende Deen was de OY-TWO. Dit was indertijd een Pilatus PC-12 met grote ‘ONLY’ titels. Later zou de registratie op een Pilatus PC-24 komen te staan. Beide toestellen zijn ondertussen van de hand gedaan.

Lockheed SR-71 Blackbird
De luchtvaartactiviteiten werden in 2010 ondergebracht in Blackbird Air. De Blackbird kennen we als het iconische supersonische spionagevliegtuig van Lockheed uit de Verenigde Staten. Helaas zijn alle SR-71 Blackbirds buiten gebruik gesteld en je kunt ze nu alleen nog in musea vinden, onder andere in het museum op Duxford in Engeland.

De Lockheed Blackbird kenmerkte zich door een mysterieus matzwart uiterlijk. Dat had diverse redenen. De donkere kleur hielp bij het afvoeren van interne warmte en diende als camouflage tegen de nachtelijke hemel. De SR-71 was gemaakt van titanium, een metaal dat zeer hittebestendig is. De zwarte verf hielp bij het uitstralen van de warmte die werd gegenereerd door de hoge snelheden van het vliegtuig. Blackbird Air heeft ervoor gekozen om hun toestellen ook matzwart te laten spuiten. Daarmee is een mooie verwijzing naar de SR-71 Blackbird een feit.

Toestellen van Blackbird Air worden ingezet voor luxe chartervluchten en weten wel vaker Lelystad Airport te vinden. Eerder was hun topmodel, de OY-WLD, in de Flevopolder te zien. Deze Gulfstream G500 was de eerste van dit type met een Europese registratie.

Spitfire
Het meest opmerkelijke toestel in de vloot is wel de G-IRTY Supermarine Spitfire Mk.IXc. Deze ‘Spit’ staat ook op naam van de eerder genoemde Anpartsselskabet af 19.9.2006 van Anders Holch Povlsen. De G-IRTY komt de laatste jaren geregeld even bijtanken op weg tussen Billund en Goodwood in Engeland. In de winter verblijft de warbird in Denemarken, in de zomer voornamelijk in Engeland.

Naar huis
Halverwege de middag vertrok de Falcon 2000S weer huiswaarts. Nadat de passagiers in hun taxibusje tot aan het toestel waren gebracht, vroeg de bemanning hun IFR-klaring aan voor de retourvlucht naar Billund.


Bij ‘November1’ aangekomen mocht de bizjet gelijk oplijnen op baan 23 en kreeg het zijn startklaring. Daarna ging het gas erop en de Falcon was na zo’n 1.300 meter los. Met de wind in de rug was de OY-SWO in vijfenveertig minuten weer thuis.
