
Lelystad Airport, 30 januari 2025 – Hadden we afgelopen maandag nog een Deense ‘Blackbird’ op bezoek, vandaag was er weer een egaal zwart luchtvaartuig op bezoek. Een helikopter deze keer. Via de Flightradar-apps was te zien dat het om de N449C ging, een AgustaWestland A109S Grand uit 2006 met c/n 22066.

Goed zoeken
Het was maar goed dat we digitaal het toestel al hadden kunnen identificeren, want eenmaal op het platform duurde het een paar minuten voordat we gevonden hadden waar de registratie op dit toestel verstopt was. De registratie ging verscholen achter de staartrotor. Daarnaast waren de letters en cijfers wat aangeslagen door de uitlaatgassen van de twee turbinemotoren.




Bezoek aan Nederland
De N449C was woensdag 29 januari 2025 aangekomen op Schiphol-Oost. Na een overnachting aldaar werd om 08:00 uur in ruim twintig minuten doorgevlogen naar Rotterdam – The Hague Airport. Van Rotterdam vertrok de heli even na half twaalf voor een vlucht van nog geen half uur richting Lelystad Airport.

Op Lelystad Airport werd bijgetankt en werden passagiers opgepikt. Vervolgens vloog het toestel weer terug naar Rotterdam – The Hague.

Later in de middag is de AgustaWestland naar Engeland gevlogen, voor zover we kunnen zien naar Exeter (EGTE). Dat lijkt ook de thuisbasis van de N449C. Het lijkt erop dat dit toestel niet zo vaak vliegt en dat maakte het bezoek aan Lelystad des te meer bijzonder.

Adona Aviation
Deze A109S Grand is in 2006 gebouwd en heeft Amerikaanse en Canadese registraties gehad. Al sinds 2018 lijkt het toestel in Engeland gestationeerd te zijn. Veel waarnemingen zijn er niet van. De N449C staat op naam van TVPX Aircraft Solutions Inc. Trustee en wordt gevlogen door Andona Aviation Ltd. Dit alles zegt niet direct iets over wie de daadwerkelijke eigenaar van de helikopter is. Dat hebben we dan ook niet kunnen achterhalen.

Verlengd
De A109S Grand werd in 2005 door AgustaWestland op de markt gebracht. Het is een verlengde versie van de eerdere A109. Was de A109 nog 11,45 m, de A109S is 12,96 m lang. Ook zijn bij de A109S de Pratt & Whitney Canada PW207C Turboshafts sterker dan de PW206C Turboshafts op de A109 (735 pk / 539 kW ten opzichte van 560 pk / 411 kW).

In totaal zijn er 183 exemplaren van deze versie gebouwd. De constructienummers lopen van 22001 tot en met 22183.
Historie N449C
Hieronder kort de geschiedenis van deze A109S Grand.
Datum | Registratie | Eigenaar |
30-1-2008 | N140AW | Agusta Aerospace Corp., Philadelphia |
16-1-2009 | N6MV | Wing & Rotor Transportation Holdings LLC |
23-8-2013 | N61MV | Wells Fargo Bank Trustee |
12-12-2013 | C-FIGO | Chartright Air Inc., Missisauga, ON |
20-10-2016 | C-FIIG | Fig Air Inc., Whitby, ON |
12-12-2017 | N449C | Fawkes Inc Trustee, Wilmington, DE |
6-3-2023 | N449C | TVPX Aircraft Solutions Inc. Trustee |