
Oshkosh EAA AirVenture, juli 2024 – Beechcraft werkt momenteel aan de certificering van hun Beech 220 Denali. Deze eenmotorige turboprop heeft ontegenzeggelijk trekjes van de zeer succesvolle Pilatus PC-12; dat kan zelfs een visueel beperkt persoon zien!


Het toestel lijkt een goede copycat te worden van de Zwitserse PC-12. China zou op dit kopieergedrag jaloers kunnen zijn. De markt voor een eenmotorige turboprop met drukcabine is al jaren goed te noemen voor Pilatus. Van dat marktaandeel wil Beechcraft graag een graantje meepikken.

Eerst Cessna
De eerste plannen voor de Denali stammen uit 2015. Toen werd het model door Cessna aangekondigd tijdens de EAA AirVenture op Oshkosh van dat jaar als Cessna 220 Denali. In juni 2021 is het model overgegaan naar Beechcraft, een andere succesvolle vliegtuigbouwer onder de Amerikaanse moedermaatschappij Textron Aviation. Het management vond het model achteraf beter aansluiten bij het modellengamma van Beechcraft. De eerste vlucht vond plaats op 23 november 2021.

Specificaties vergelijken
Hieronder een overzicht van de specificaties van de Denali, afgezet tegen die van de Pilatus PC-12. Zoals te zien is, de verschillen zijn minimaal.
Specificaties Beech 220 Denali vs Pilatus PC-12 |
||
Onderdeel | Beech 220 Denali | Pilatus PC-12/47E NGX |
Piloten | 1 of 2 | 1 of 2 |
Passagiers | Maximaal 9 | Maximaal 9 |
Vrachtdeur | Ja | Ja |
Lengte | 14,86m | 14,40m |
Spanwijdte | 16,54m | 16,28m |
Hoogte | 4,62m | 4,26m |
Cabine hoogte | 1,47m | 1,47m |
Cabine breedte | 1,60m | 1,52m |
Cabine lengte | 5,11m | 5,13m |
Motor | General Electric Catalyst turboprop, 1.300 pk (970 kW) | Pratt & Whitney PT6A-67P turboprop, 1.200 pk (890 kW) |
Propeller | 5-blad McCauley (2,67m) | 5-blad Hartzell (2,67m) |
Kruissnelheid | 285kn | 285kn |
Maximale hoogte | 31.000ft | 30.000ft |
Reikwijdte | 1.600 NM | 1.845 NM |
Startlengte | 900m | 793m |
Maximaal startgewicht | NNB | 4.740kg |

Denali, kan dat nog wel?
De vraag is of Beechcraft de naam Denali nog wel kan hanteren. Waarom, dat leggen we even uit: Denali is namelijk de naam van de hoogste berg in Alaska (6.194m). De naam Denali betekent ‘De Hoge’ in het Koyukon, een lokale taal in Alaska.


Tussen 1917 en 2015 heette de berg Mount McKinley, genoemd naar de vijfentwintigste president van de Verenigde Staten, William McKinley. Uit respect voor het verleden gaf president Barack Obama op 31 augustus 2015 met een presidentieel decreet de berg zijn oorspronkelijke, eeuwenoude inheemse naam Denali terug. Dat was overigens ook rond het tijdstip dat Cessna de plannen voor dit toestel bekendmaakte.
Bij de vleet een decreet
Met het aantreden van Donald J. Trump als de zevenenveertigste president in januari 2025 werd het principe van decreten – ofwel executive orders – ondertekenen, nieuws van de dag. Door tal van eerder genomen beslissingen ging een streep, maar ook topografische namen werden aangepakt. Het meest bekend is wel dat de Golf van Mexico door Trump hernoemd is als de Golf van Amerika.

Maar ook is per decreet door Trump bepaald dat namen die de Amerikaanse grootsheid eren, hersteld moeten worden. Officieel is dit Executive Order 14172: Restoring Names That Honor American Greatness. Dat betekent dat vanaf 20 januari 2025 de naam van Denali in Alaska weer teruggebracht wordt naar Mount McKinley. Denali bestaat niet meer, althans niet als berg. De Beechcraft 220 Denali bestaat nog wel. Of die naam ook ten prooi gaat vallen aan het Trumpisme… we gaan het zien!


Drie testtoestellen
Op dit moment zijn er nog maar drie Beech 220 Denali’s gebouwd. Alle drie deze toestellen hebben een experimentele status. Er is nog geen FAA-typecertificaat voor dit model afgegeven.
Registratie | Type | C/N | Bouwjaar | Opmerkingen |
N222BT | Beech 220 Denali | E220-744001 | 2021 | FF 23.11.2021, Experimental |
N221NT | Beech 220 Denali | 220-0001 | 2022 | Experimental |
N222NT | Beech 220 Denali | 220-0002 | 2022 | Experimental |

De N222NT was te zien tijdens de EAA AirVenture op Oshkosh in juli 2024. Daar konden we even rustig rond het toestel heenlopen. Ironisch genoeg stond de Denali pal tegenover de stand van de concurrent, Pilatus. De tijd zal uitwijzen of Beechcraft inderdaad een geduchte concurrent van de PC-12 gaat worden. Of zou Pilatus al een dermate vast marktaandeel hebben dat men niet anders wil dan de Zwitserse degelijkheid?
