Voormalige Beech 200T Super King Air van het IGN overgedragen aan Zeusch Aviation

F-GALN Beech 200T Super King Air

Lelystad Airport, 21 februari 2025 – Opnieuw is er een Beech Super King Air aan de vloot van Zeusch Aviation op Lelystad Airport toegevoegd. En deze keer is het een vrij zeldzaam subtype, een 200T. De gelukkige is de F-GALN Beech 200T Super King Air met constructienummer BT-1 en bouwjaar 1977.

F-GALN Beech 200T Super King Air
De F-GALN Beech 200T Super King Air in de nadering op Lelystad Airport

Eerste subversie

De 200T-versie werd in 1976 speciaal ontwikkeld voor surveyvluchten en verkenningsvluchten. Het werd daarmee de eerste variant van de (Super) King Air, die sinds 1974 een wereldwijd succes is. Om de vluchtduur van de Super King Air te vergroten, is de 200T optioneel uitgerust met tiptanks van elk 190 liter.

De F-GALN Beech 200T Super King Air heeft de optionele tiptanks op de vleugeluiteinden zitten

Achter in de romp is optioneel een groot bolvormig en ovaal observatieraam aanwezig, waardoor de bemanning vrijwel recht naar beneden kan kijken. Verder is aan de achterzijde van de romp structureel voorgesorteerd op de installatie van apparatuur aan de onderzijde, zoals camera’s of radars.

De F-GALN Beech 200T Super King Air heeft structurele voorzieningen voor camera’s en andere apparatuur

Bij bestelling kon de klant zelf kiezen hoe het toestel eruit moest komen te zien: met of zonder tiptanks en met of zonder observatieraam. Naast civiele partijen werd de 200T besteld door een aantal luchtmachten, waaronder die van Maleisië (TUDM) en Israël (IDF).

De M41-01 is een Beech B200T Super King Air van de TUDM, met tiptanks en een groot obervatieraam (Subang, 21 mei 2023)

Als eerste 200T werd de bestaande Beech 200 Super King Air met constructienummer BB-186 gebruikt. Dat toestel kreeg als nieuw constructienummer BT-1, en dat is deze F-GALN. Uiteindelijk zijn voor alle drieëntwintig 200T’s bestaande Beech 200 frames gebruikt. Naderhand is er ook nog een aantal B200T’s gebouwd (vanaf BT-23 tot en met BT-46), een versie met krachtigere motoren. Daaronder bevond zich ook een aantal toestellen bestemd voor de Israëlische Defensiemacht (IDF). Zij noemen het de Beech B200T Tzufit.

De 842 is een Beech B200T Zufit van de IDF, zonder tiptanks of observatieraam (Haifa, 16 april 2013)

IGN

De F-GALN is in 1977 gelijk vanaf de fabriek naar Frankrijk gegaan. De eigenaar is al die jaren het Institut National de l’Information Géographique et Forestière (IGN) geweest. IGN verzorgt de topografische kaarten in Frankrijk en haar overzeese gebieden.
IGN werd opgericht in juni 1940, kort na de Franse overgave aan Duitsland. Het doel was om de vorige militaire kaartendienst te vervangen door een civiele organisatie die niet onder toezicht stond van de Duitse bezettingsmacht. Na de oorlog kreeg IGN in 1947 de taak om nieuwe kaarten te maken van het door de oorlog beschadigde Frankrijk en zijn koloniale gebieden. In 2012 fuseerde IGN met het Inventaire Forestier National om het Institut National de l’Information Géographique et Forestière te vormen, waarbij de bestaande afkorting IGN behouden bleef.

F-GALN Beech 200T Super King Air

Boeing B-17 Flying Fortress

Voor het cartografische werk beschikte IGN over een imposante vloot van surveyvliegtuigen. Meest opvallend waren veertien Boeing B-17 Flying Fortress. Deze voormalige Amerikaanse bommenwerpers waren overgenomen uit het surplus van vliegtuigen dat na de Tweede Wereldoorlog in Europa beschikbaar was.

Deze F-BEEA Boeing B-17G Flying Fortress vloog ook ooit voof het IGN (La Ferté Alais, 17 mei 1986)

Hurel-Dubois HD-34

Een ander bijzonder toestel in de vloot was de Hurel-Dubois HD-34. Dit is een vliegtuig met een enorme spanwijdte van ruim 45 meter en een opmerkelijk dunne vleugel. Hierdoor was het toestel geschikt om lang en langzaam te vliegen, een prima eigenschap voor cartografie. Verder opmerkelijk is de glazen neus van dit toestel, voor de cartograaf, en het intrekbare neuswiel. De hoofdwielen waren niet intrekbaar. Van dit type zijn er ooit maar acht gebouwd, eind jaren 50. Deze waren speciaal voor IGN vervaardigd. Tot midden jaren ’70 hebben zij voor IGN gevlogen. Drie daarvan zijn bewaard gebleven in Frankrijk.

Deze aparte F-BHOO Hurel Dubois HD34 werd gebouwd voor het Insitut Geographique National (Le Ferté Alais,30 mei 1993)

Historisch vlootoverzicht IGN

Type Aantal In dienst Uit dienst
SNAC NC.701 Martinet 6 1946 1959
Boeing B-17 Flying Fortress 14 1948 1957
Liore et Olivier LeO 455 8 1949 1956
Hurel-Dubois HD-34 8 1957 1985
Aero Commander 680FL Grand Commander 3 1965 1985
Dassault Falcon 20 2 1972 1993
Sud Aviation SA 319B Alouette III 1 1976 1984
Beech Super King Air 200T/B200T/B200/B200GT 5 1977 current
Cessna L-19 Bird Dog 1 1979 1984
Fokker F27-100 Friendship 1 1986 2004
F-GALN Beech 200T Super King Air

Beauvais

Sinds 1977 vormde een vijftal Beech (Super) King Airs de vliegende ruggengraat van IGN. Daarvan is nu een toestel overgedragen aan Zeusch Aviation. IGN heeft haar thuisbasis op Aéroport de Paris-Beauvais-Tillé (LFOB). Vanaf dit veld, ten westen van Parijs, kwam de F-GALN naar Lelystad Airport.

De F-GALN Beech 200T Super King Air heeft nog drie-bladige propellers op de turboprops zitten
De F-GALN Beech 200T Super King Air had bij aankomst nog stickers van het IGN op de romp
F-GALN Beech 200T Super King Air
Het grote, bolle observatieraam is niet bij de F-GALN Beech 200T Super King Air aanwezig

Overzicht King Airs IGN

Registratie Type C/N Remarks
F-GALN Beech 200T Super King Air BT-1 sold to Zeusch Aviation, dd 21 FEB 2025, to become PH-Z..Z
F-GALP Beech 200T Super King Air BT-2
F-GMGB Beech B200 King Air BB-1390
F-GMLT Beech B200T Super King Air BT-34
F-HIGN Beech B200GT King Air BY-143

Na aankomst vond een inspectie van het toestel plaats. Vervolgens werd de Beech de onderhoudshangaar van Zeusch Aviation ingereden. Het is de bedoeling dat het toestel een PH-Z..Z registratie krijgt. Welke letter het gaat worden was op moment van schrijven nog niet bekend. De vorige ‘nieuwe’ King Air, de N121LB, zou aanvankelijk PH-ZMZ worden. Dit wordt gewijzigd in PH-ZZZ. Dit kenmerk kwam namelijk na twintig jaar op 10 januari 2025 beschikbaar en is gelijk door Zeusch Aviation geclaimd.

F-GALN Beech 200T Super King Air

Vlootoverzicht Zeusch Aviation

Registratie Type C/N Motor Callsign Fotoluik Ambulance Relay-antenne Bijzonderheden
PH-ZAZ Beech B200 Super King Air BB-1478 PT6A-42 Leader1 X X ex G-MEDZ, EC-JGB, D-IHAN, N8150N
PH-ZBZ Beech C90A King Air LJ-1164 PT6A-21 Leader2 X ex 2-ZEUZ, F-WTDE, N104AJ, ZS-MIL, N3079Z
PH-ZCZ Beech B200 Super King Air BB-1281 PT6A-42 Leader3 X ex N287RA, C-FAMB, N856TC, N281WJ, SE-LMA, PK-HPH, N30721
PH-ZDZ Beech B200 Super King Air BB-1675 PT6A-42 Leader4 X X ex OY-PCL, N2355Z
PH-ZEZ Beech B200 Super King Air BB-952 PT6A-42 Leader5 X ex N185XP, N1852B
PH-ZGZ Beech C90A King Air LJ-1236 PT6A-21 Leader7 X X ex 2-MAPZ, UP-K9001, UN-K9001, N905DR, OE-FMG, D-IPEL, N5598L
PH-ZHZ Beech 200 Super King Air BB-402 PT6A-52 Leader8 X ex N182Z, N318W, N400QK, N4000K
PH-ZIZ Beech C90 King Air ? ? ex TC-…, on order, maintenance at Billund
PH-ZJZ Beech B200 Super King Air BB-1181 PT6A-42 Leader10 X ex F-GJBS, N6725Y
PH-ZKZ Beech 200 Super King Air BB-367 PT6A-41 Leader11 X ex N367RA, JA20DA, N367RA, ZS-NPO, 5Y-NPO ZS-NPO N100UP, F-GINB, N100UP
PH-ZLZ Beech B200C Super King Air BL-69 PT6A-42 Leader12 X ex N7232R, N2811B
F-GALN Beech 200T Super King Air BT-1 PT6A-41 X to become PH-Z..Z
N121LB Beech 200 Super King Air BB-475 PT6A-41 Leader26 X to become PH-ZZZ
N400ZU Gulfstream G-IV 1009 RR Tay Leader22 X ex PH-ZUZ, V-11, VR-BOY, N780LS, N700LS, N500VS, N500LS, N423GA
N6451D Beech B200 Super King Air BB-1009 PT6A-42 X Still in the USA

Een gedachte over “Voormalige Beech 200T Super King Air van het IGN overgedragen aan Zeusch Aviation

  1. Na de in dienststelling bij ING op 7-7-1986 werd het toestel omgebouwd met een grote vrachtdeur en werd het een Mk700. Een omvangrijk modificatie programma werd uitgevoerd bij de firma SECA op le Bourget waarbij o.a. diverse radarsystemen, camera’s en een APU werden geinstalleerd Op 14-7-2002 werd het toestel uitgefaseerd op de basis Creil en werden nog bruikbare delen verkocht als spareparts. Met vriendelijke groet Jaap van Veen (ex-Fokker)

Geef een reactie