
Lelystad Airport, 21 februari 2025 – Opnieuw is er een Beech Super King Air aan de vloot van Zeusch Aviation op Lelystad Airport toegevoegd. En deze keer is het een vrij zeldzaam subtype, een 200T. De gelukkige is de F-GALN Beech 200T Super King Air met constructienummer BT-1 en bouwjaar 1977.


Eerste subversie
De 200T-versie werd in 1976 speciaal ontwikkeld voor surveyvluchten en verkenningsvluchten. Het werd daarmee de eerste variant van de (Super) King Air, die sinds 1974 een wereldwijd succes is. Om de vluchtduur van de Super King Air te vergroten, is de 200T optioneel uitgerust met tiptanks van elk 190 liter.

Achter in de romp is optioneel een groot bolvormig en ovaal observatieraam aanwezig, waardoor de bemanning vrijwel recht naar beneden kan kijken. Verder is aan de achterzijde van de romp structureel voorgesorteerd op de installatie van apparatuur aan de onderzijde, zoals camera’s of radars.

Bij bestelling kon de klant zelf kiezen hoe het toestel eruit moest komen te zien: met of zonder tiptanks en met of zonder observatieraam. Naast civiele partijen werd de 200T besteld door een aantal luchtmachten, waaronder die van Maleisië (TUDM) en Israël (IDF).

Als eerste 200T werd de bestaande Beech 200 Super King Air met constructienummer BB-186 gebruikt. Dat toestel kreeg als nieuw constructienummer BT-1, en dat is deze F-GALN. Uiteindelijk zijn voor alle drieëntwintig 200T’s bestaande Beech 200 frames gebruikt. Naderhand is er ook nog een aantal B200T’s gebouwd (vanaf BT-23 tot en met BT-46), een versie met krachtigere motoren. Daaronder bevond zich ook een aantal toestellen bestemd voor de Israëlische Defensiemacht (IDF). Zij noemen het de Beech B200T Tzufit.

IGN
De F-GALN is in 1977 gelijk vanaf de fabriek naar Frankrijk gegaan. De eigenaar is al die jaren het Institut National de l’Information Géographique et Forestière (IGN) geweest. IGN verzorgt de topografische kaarten in Frankrijk en haar overzeese gebieden.
IGN werd opgericht in juni 1940, kort na de Franse overgave aan Duitsland. Het doel was om de vorige militaire kaartendienst te vervangen door een civiele organisatie die niet onder toezicht stond van de Duitse bezettingsmacht. Na de oorlog kreeg IGN in 1947 de taak om nieuwe kaarten te maken van het door de oorlog beschadigde Frankrijk en zijn koloniale gebieden. In 2012 fuseerde IGN met het Inventaire Forestier National om het Institut National de l’Information Géographique et Forestière te vormen, waarbij de bestaande afkorting IGN behouden bleef.

Boeing B-17 Flying Fortress
Voor het cartografische werk beschikte IGN over een imposante vloot van surveyvliegtuigen. Meest opvallend waren veertien Boeing B-17 Flying Fortress. Deze voormalige Amerikaanse bommenwerpers waren overgenomen uit het surplus van vliegtuigen dat na de Tweede Wereldoorlog in Europa beschikbaar was.

Hurel-Dubois HD-34
Een ander bijzonder toestel in de vloot was de Hurel-Dubois HD-34. Dit is een vliegtuig met een enorme spanwijdte van ruim 45 meter en een opmerkelijk dunne vleugel. Hierdoor was het toestel geschikt om lang en langzaam te vliegen, een prima eigenschap voor cartografie. Verder opmerkelijk is de glazen neus van dit toestel, voor de cartograaf, en het intrekbare neuswiel. De hoofdwielen waren niet intrekbaar. Van dit type zijn er ooit maar acht gebouwd, eind jaren 50. Deze waren speciaal voor IGN vervaardigd. Tot midden jaren ’70 hebben zij voor IGN gevlogen. Drie daarvan zijn bewaard gebleven in Frankrijk.

Historisch vlootoverzicht IGN
Type | Aantal | In dienst | Uit dienst |
SNAC NC.701 Martinet | 6 | 1946 | 1959 |
Boeing B-17 Flying Fortress | 14 | 1948 | 1957 |
Liore et Olivier LeO 455 | 8 | 1949 | 1956 |
Hurel-Dubois HD-34 | 8 | 1957 | 1985 |
Aero Commander 680FL Grand Commander | 3 | 1965 | 1985 |
Dassault Falcon 20 | 2 | 1972 | 1993 |
Sud Aviation SA 319B Alouette III | 1 | 1976 | 1984 |
Beech Super King Air 200T/B200T/B200/B200GT | 5 | 1977 | current |
Cessna L-19 Bird Dog | 1 | 1979 | 1984 |
Fokker F27-100 Friendship | 1 | 1986 | 2004 |

Beauvais
Sinds 1977 vormde een vijftal Beech (Super) King Airs de vliegende ruggengraat van IGN. Daarvan is nu een toestel overgedragen aan Zeusch Aviation. IGN heeft haar thuisbasis op Aéroport de Paris-Beauvais-Tillé (LFOB). Vanaf dit veld, ten westen van Parijs, kwam de F-GALN naar Lelystad Airport.




Overzicht King Airs IGN
Registratie | Type | C/N | Remarks |
F-GALN | Beech 200T Super King Air | BT-1 | sold to Zeusch Aviation, dd 21 FEB 2025, to become PH-Z..Z |
F-GALP | Beech 200T Super King Air | BT-2 | |
F-GMGB | Beech B200 King Air | BB-1390 | |
F-GMLT | Beech B200T Super King Air | BT-34 | |
F-HIGN | Beech B200GT King Air | BY-143 |
Na aankomst vond een inspectie van het toestel plaats. Vervolgens werd de Beech de onderhoudshangaar van Zeusch Aviation ingereden. Het is de bedoeling dat het toestel een PH-Z..Z registratie krijgt. Welke letter het gaat worden was op moment van schrijven nog niet bekend. De vorige ‘nieuwe’ King Air, de N121LB, zou aanvankelijk PH-ZMZ worden. Dit wordt gewijzigd in PH-ZZZ. Dit kenmerk kwam namelijk na twintig jaar op 10 januari 2025 beschikbaar en is gelijk door Zeusch Aviation geclaimd.

Vlootoverzicht Zeusch Aviation
Registratie | Type | C/N | Motor | Callsign | Fotoluik | Ambulance | Relay-antenne | Bijzonderheden |
PH-ZAZ | Beech B200 Super King Air | BB-1478 | PT6A-42 | Leader1 | X | X | ex G-MEDZ, EC-JGB, D-IHAN, N8150N | |
PH-ZBZ | Beech C90A King Air | LJ-1164 | PT6A-21 | Leader2 | X | ex 2-ZEUZ, F-WTDE, N104AJ, ZS-MIL, N3079Z | ||
PH-ZCZ | Beech B200 Super King Air | BB-1281 | PT6A-42 | Leader3 | X | ex N287RA, C-FAMB, N856TC, N281WJ, SE-LMA, PK-HPH, N30721 | ||
PH-ZDZ | Beech B200 Super King Air | BB-1675 | PT6A-42 | Leader4 | X | X | ex OY-PCL, N2355Z | |
PH-ZEZ | Beech B200 Super King Air | BB-952 | PT6A-42 | Leader5 | X | ex N185XP, N1852B | ||
PH-ZGZ | Beech C90A King Air | LJ-1236 | PT6A-21 | Leader7 | X | X | ex 2-MAPZ, UP-K9001, UN-K9001, N905DR, OE-FMG, D-IPEL, N5598L | |
PH-ZHZ | Beech 200 Super King Air | BB-402 | PT6A-52 | Leader8 | X | ex N182Z, N318W, N400QK, N4000K | ||
PH-ZIZ | Beech C90 King Air | ? | ? | ex TC-…, on order, maintenance at Billund | ||||
PH-ZJZ | Beech B200 Super King Air | BB-1181 | PT6A-42 | Leader10 | X | ex F-GJBS, N6725Y | ||
PH-ZKZ | Beech 200 Super King Air | BB-367 | PT6A-41 | Leader11 | X | ex N367RA, JA20DA, N367RA, ZS-NPO, 5Y-NPO ZS-NPO N100UP, F-GINB, N100UP | ||
PH-ZLZ | Beech B200C Super King Air | BL-69 | PT6A-42 | Leader12 | X | ex N7232R, N2811B | ||
F-GALN | Beech 200T Super King Air | BT-1 | PT6A-41 | X | to become PH-Z..Z | |||
N121LB | Beech 200 Super King Air | BB-475 | PT6A-41 | Leader26 | X | to become PH-ZZZ | ||
N400ZU | Gulfstream G-IV | 1009 | RR Tay | Leader22 | X | ex PH-ZUZ, V-11, VR-BOY, N780LS, N700LS, N500VS, N500LS, N423GA | ||
N6451D | Beech B200 Super King Air | BB-1009 | PT6A-42 | X | Still in the USA |
Een gedachte over “Voormalige Beech 200T Super King Air van het IGN overgedragen aan Zeusch Aviation”
Na de in dienststelling bij ING op 7-7-1986 werd het toestel omgebouwd met een grote vrachtdeur en werd het een Mk700. Een omvangrijk modificatie programma werd uitgevoerd bij de firma SECA op le Bourget waarbij o.a. diverse radarsystemen, camera’s en een APU werden geinstalleerd Op 14-7-2002 werd het toestel uitgefaseerd op de basis Creil en werden nog bruikbare delen verkocht als spareparts. Met vriendelijke groet Jaap van Veen (ex-Fokker)