Pilatus testvliegtuigen

HB-FWU Pilatus PC-12/47E NGX [2220] (Stans, 1 mei 2024)
Stans, mei / oktober 2024 – De Zwitserse vliegtuigbouwer Pilatus Flugzeugwerke AG heeft een paar sterke troeven in handen. Hun Pilatus PC-12 turboprop is al jaren niet aan te slepen en is onbetwiste marktleider in dit segment. Op het gebied van robuuste en veelzijdige privéjets blaast men een aardig Alpenhoorntje mee met de PC-24 Versatile Jet.
Om de modellen state-of-the-art te houden, worden er steeds nieuwe ontwikkelingen gedaan. Dat kan zijn aan het interieur of de avionica. Zo is eind 2023 de PC-24 op tal van punten verbeterd, wat onder andere het startgewicht ten goede kwam.

De HB-VGA is de eerste verbeterde Pilatus PC-24 [501] en vloog hier nog met een experimental status (Stans, 9 oktober 2023)
Om de nieuwe ontwikkelingen uit te testen, beschikt Pilatus over een aantal eigen testtoestellen: twee PC-12/47E NGX’en en twee Pilatus PC-24’s. Al deze toestellen vallen niet onder de EASA-typegoedkeuring die Pilatus voor de reguliere PC-12 en PC-24 heeft. Ze staan alle vier ingeschreven met een experimental status.

Bij de deur van de HB-FWF Pilatus PC-12/47E NGX [1720] staat aangegeven dat het een Experimental is (Stans, 27 oktober 2022)

HB-FWF

Over de HB-FWF hebben we al eens eerder een artikeltje geschreven. Dit toestel met c/n 1720 stamt uit 2017 en is in 2019 voorzien van de meer rechthoekige ramen die bij de ‘NGX’ horen. Deze PC-12 is oorspronkelijk als PC-12/47E gebouwd en is nu dus een PC-12/47E NGX. De ‘NGX’ reeks begint bij c/n 2001 en hoger. De HB-FWF is de enige NGX met een lager c/n.

HB-FWF Pilatus PC-12/47E NGX [1720] (Stans, 1 mei 2024)
HB-FWF Pilatus PC-12/47E NGX [1720] (Stans, 20 oktober 2022)
De HB-FWF vliegt met matzwarte vleugels. Waarom is ons niet duidelijk. De afgeleverde serietoestellen hebben dit niet.

De HB-FWF Pilatus PC-12/47E NGX [1720] heeft een set matzwarte vleugels (Stans, 25 oktober 2024)

HB-FWU

Het meest recent is de HB-FWU als testvliegtuig aan de vloot toegevoegd. Dit toestel draagt c/n 2220 en is op 14 april 2023 ingeschreven.

HB-FWU Pilatus PC-12/47E NGX [2220] (Stans, 8 mei 2024)
De HB-FWU heeft geen normaal passagiersinterieur. Achter de raampjes is een oranje installatie te zien wat duidt op de aanwezigheid van testapparatuur in het toestel.

De HB-FWU Pilatus PC-12/47E NGX [2220] heeft geen normaal interieur (Stans, 8 mei 2024)

HB-VXB

De HB-VXB is het tweede prototype van de PC-24. Het constructienummer is P02 en dit toestel wordt sinds 16 september 2015 door Pilatus als testtoestel gebruikt.

HB-VXB Pilatus PC-24 [P02] (Stans, 9 mei 019)

HB-VSA

De HB-VSA werd op 21 februari 2017 ingeschreven en is het derde prototype van de PC-24. Het constructienummer van deze kist is P03. De HB-VSA is – in tegenstelling tot de HB-VXB – voorzien van een passagiersinterieur.

HB-VSA Pilatus PC-24 [P03] (Stans, 17 mei 2019)

HB-VXA

Met de allereerste PC-24 [P01] wordt niet meer gevlogen. Dit toestel, de HB-VXA, staat al een paar jaar motorloos bij de Pilatusfabriek te wachten op wat komen gaat. Af en toe wordt ermee gesleept om medewerkers hiervoor op te leiden. Een museum, zoals Das Verkehrshaus der Schweiz in Luzern, lijkt voor dit toestel een mooie bestemming met de tijd.

HB-VXA Pilatus PC-24 [P01] (Stans, 6 oktober 2023)
De HB-VXA komt nog wel eens van zijn plaats voor trainingsdoeleinden en wordt dan soms anders neergezet (Stans, 28 oktober 2024)

Geef een reactie