

Om de modellen state-of-the-art te houden, worden er steeds nieuwe ontwikkelingen gedaan. Dat kan zijn aan het interieur of de avionica. Zo is eind 2023 de PC-24 op tal van punten verbeterd, wat onder andere het startgewicht ten goede kwam.


HB-FWF
Over de HB-FWF hebben we al eens eerder een artikeltje geschreven. Dit toestel met c/n 1720 stamt uit 2017 en is in 2019 voorzien van de meer rechthoekige ramen die bij de ‘NGX’ horen. Deze PC-12 is oorspronkelijk als PC-12/47E gebouwd en is nu dus een PC-12/47E NGX. De ‘NGX’ reeks begint bij c/n 2001 en hoger. De HB-FWF is de enige NGX met een lager c/n.



HB-FWU
Het meest recent is de HB-FWU als testvliegtuig aan de vloot toegevoegd. Dit toestel draagt c/n 2220 en is op 14 april 2023 ingeschreven.


HB-VXB
De HB-VXB is het tweede prototype van de PC-24. Het constructienummer is P02 en dit toestel wordt sinds 16 september 2015 door Pilatus als testtoestel gebruikt.

HB-VSA
De HB-VSA werd op 21 februari 2017 ingeschreven en is het derde prototype van de PC-24. Het constructienummer van deze kist is P03. De HB-VSA is – in tegenstelling tot de HB-VXB – voorzien van een passagiersinterieur.

HB-VXA
Met de allereerste PC-24 [P01] wordt niet meer gevlogen. Dit toestel, de HB-VXA, staat al een paar jaar motorloos bij de Pilatusfabriek te wachten op wat komen gaat. Af en toe wordt ermee gesleept om medewerkers hiervoor op te leiden. Een museum, zoals Das Verkehrshaus der Schweiz in Luzern, lijkt voor dit toestel een mooie bestemming met de tijd.

