
Lelystad Airport, 4 maart 2025 – Op deze dag was de Duitse Cessna 525A CitationJet CJ2 met de registratie D-IBET op bezoek. Het toestel was afkomstig uit het Italiaanse Pescara (LIBP) en vertrok naar Berlijn Brandenburg (EDDB), waar de werkdag ook was begonnen. Dit is tevens de thuisbasis van deze bizjet.

Na de landing werd het toestel naar het Lima-platform gedirigeerd. Nadat de passagiers waren uitgestapt, was het tijd om nieuwe brandstof aan boord te nemen. Het probleem was echter dat de fueltruck, terwijl het toestel op weg was naar Lelystad, op het veld defect raakte. Hiervoor was in allerijl een NOTAM uitgegeven.

De enige plek waar Jet A1 beschikbaar was op dat moment, was de vaste pomp op het Delta-platform. Vervolgens werden de motoren gestart en taxiëde de D-IBET naar de overkant van het veld. Daar werd, met behulp van een medewerker van de brandstofmaatschappij Check Six, de CitationJet alsnog afgetankt.


Nadat deze klus was geklaard, moest de Cessna handmatig teruggeduwd worden naar Delta1, de plek waar de motoren opnieuw gestart konden worden voor vertrek. Met vereende krachten lukte het om de D-IBET op de juiste plek te duwen. Hierna kon de vlucht naar de thuisbasis in Berlijn beginnen.

Deze Cessna 525A CitationJet van de tweede generatie heeft inmiddels een behoorlijke geschiedenis opgebouwd met verschillende registraties. Het toestel is gebouwd in 2005 en heeft constructienummer 525A0229. De eerste Amerikaanse testregistratie was N5223P. Vervolgens werd het toestel op 4 juni 2005 naar Griekenland overgedragen, waar het de registratie SX-SMH kreeg. De eigenaar was Interjet Hellenic.

Op 30 september 2007 werd de Cessna in Oostenrijk ingeschreven als OE-FVB ten behoeve van Vienna Jet Bedarfsluftfahrt GmbH. Vanaf 21 oktober 2011 kreeg het toestel de Belgische registratie OO-OSD, aangevraagd door Flying Group NV. Op 21 april 2016 werd het toestel weer verkocht aan Avcon Jet, die het opnieuw in Oostenrijk registreerde als OE-FAG. In december 2017 werd overwogen het toestel naar de Verenigde Staten over te schrijven als N811SJ, maar dit is nooit doorgegaan. Sinds 1 augustus 2018 draagt de CitationJet de huidige Duitse registratie D-IBET. Het toestel wordt gevlogen door Quest Air Services, met ProAir Aviation als operator. Tijdens de vlucht werd de registratie als callsign gebruikt.
