
Lelystad Airport, 7 maart 2025 – De Frans/Nederlandse vliegschool SKY academy heeft een Duits geregistreerde Reims/Cessna F172N Skyhawk II aan haar vloot toegevoegd. De gelukkige is de D-EOJA met bouwjaar 1977 en constructienummer F17201534. Op 6 maart 2025 arriveerde de D-EOJA voor het eerst op haar Nederlandse thuisbasis. De D-EOJA zal zowel vanaf Lelystad als vanaf Colmar in Frankrijk gaan opereren.

Het toestel is in het Franse Reims gebouwd en de registratie D-EOJA werd op 24 november 1977 aangevraagd ten behoeve van Nordair uit Hamburg. Dit was de Duitse Cessna-importeur en dealer. Op 6 december 1977 werd een permit to fly uitgegeven naar Hartenholm en Kiel. De eerste eigenaar werd op 5 januari 1978 Dr. Hans Herbold. De Duitse dealer betitelde naderhand de verkoop van dit toetel als hun snelste verkoopdeal uit 1977. De Cessna zou de jaren daarop niet veel vliegen. De urenteller stond in maart 1991 nog maar op 556 vlieguren.

In augustus 2010 kreeg de D-EOJA een ander uiterlijk. Over de oorspronkelijke bruin/oranje striping werd blauw/grijze stickerstriping geplakt. Als je goed kijkt, kun je de randjes van de oorspronkelijke verf nog zien.


Over het wel en wee van het toestel is in de jaren daarna niet veel te vinden als gevolg van privacywetgeving. Het toestel vloog in 2014 voor de Luftsportverein Stadtsteinach op Kulmbach.

Het toestel stond medio 2024 te koop met een vraagprijs van € 149.995,00 (excl. BTW). Voor die prijs zit dan wel een nieuwe Lycoming O-320-H2AD-motor op de neus van 160 pk (117 kW) en met nul draaiuren. Voor zijn leeftijd heeft de D-EOJA weinig vlieguren, slechts 2.603 tot nu toe. Dat is minder dan vijfenvijftig uur per jaar.

Wat verder opmerkelijk aan de D-EOJA is, is het interieur. De stoelbekleding is oorspronkelijk en ziet er na achtenveertig jaar nog erg mooi uit. Als extra optie heeft deze Reims/Cessna long-range tanks.

Er zat wel al wat aan digitale apparatuur in het toestel, maar niet voldoende naar de maatstaven van SKY academy. Daarom is het toestel op 6 januari 2025 vanuit Colmar overgevlogen naar Hangar One op Teuge. Hier is het instrumentenpaneel geüpgraded. Het paneel werd zwart gespoten en er is flink geshopt in de winkel van Garmin, met onder andere een nieuwe autopilot. Bekijk maar eens de foto van het paneel uit de advertentie van de verkopende partij Flightline Aviation en de foto die wij maakten.


Wat nog op de to-do-list van SKY academy staat, is het uiterlijk van de Cessna. Er moeten uiteraard nog titels op komen van SKY academy, maar er staat ook een hele nieuwe laklaag op het programma.

Al met al een mooie aanwinst voor de lesvloot van SKY academy. We wensen hen dan ook veel happy landings met deze good-old Cessna 172.
Met dank aan Peter-Michael Gerhardt voor zijn bijdrage aan dit artikel.