PH-DKI Partenavia P.68C, vliegende vogeltelmachine

PH-DKI Partenavia P.68C

Texel International Airport, 16 maart 2025 – Op het vliegveld van Texel troffen we deze zondagmiddag de PH-DKI aan tijdens een tussenstop. Dit is een Partenavia P.68C van ZeelandAir, gevestigd op Midden-Zeeland. De PH-DKI vliegt regelmatig boven de Waddenzee en het Nederlands Continentaal Plat om zeevogels en zeezoogdieren te tellen. ZeelandAir heeft hier al jaren ervaring mee, en de PH-DKI is dan ook regelmatig boven de Nederlandse kustwateren te zien.

PH-DKI Partenavia P.68C

Bolle ramen

Tijdens de vluchten zijn minimaal drie personen aan boord: de piloot en twee waarnemers, die elk aan een kant van het vliegtuig naar buiten kijken. Voor dat doel is de PH-DKI uitgerust met bolle ramen aan weerszijden, zodat vrijwel loodrecht naar beneden gekeken kan worden. De waarnemers nemen met een dictafoon op wat ze zien, en vermelden daarbij de tijd. Naderhand kan met een GPS-track nauwkeurig de locatie van de waarnemingen worden bepaald.

Voor het observeren heeft de PH-DKI Partenavia P.68C aan weerszijden bolle ramen
Hier zijn de bolle zijramen van de PH-DKI goed te zien

Toestand des Lands

Deze vluchten worden uitgevoerd in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in het kader van de Monitoring van de Waterstaatkundige Toestand des Lands (MWTL). Er wordt gezocht naar zeevogels en zeezoogdieren. Bij de zeegebonden vogels (die voornamelijk alleen op zee leven) gaat het onder andere om de noordse stormvogel, jan-van-gent, drieteenmeeuw, alk en zeekoet. Daarnaast wordt er gezocht naar kustgebonden zeevogels (die op zee foerageren maar vrijwel dagelijks aan land komen), zoals meeuwen en sterns. Verder worden de overwinterende eenden geteld, zoals de eidereenden, toppereenden, zwarte en grote zee-eenden. Die verblijven veel in het westelijke deel van de Waddenzee.

PH-DKI Partenavia P.68C

De zeezoogdieren die geteld worden, zijn voornamelijk zeehonden in de ondiepe wateren, maar ook walvissen en dolfijnen in de diepere delen van de Noordzee. De Partenavia van ZeelandAir die hiervoor wordt gebruikt, vliegt op een hoogte van slechts 250 voet en maakt lange banen, net als bij een fotovlucht. Vanaf die hoogte kunnen de waarnemers de soorten vogels en zoogdieren doorgaans goed onderscheiden. Daarbij worden de waarnemingen onderverdeeld in denkbeeldige vlakken naast het toestel.

PH-DKI Partenavia P.68C

Deze zondag was de PH-DKI gestart vanaf Midden-Zeeland en begon om 10:30 uur bij het oostelijke puntje van de Afsluitdijk. Zo werd richting het westen “geweven”. Vervolgens werd op Texel even bijgetankt voor het tweede deel van de vlucht. Hierbij werd ook nog ten noorden van Texel en Vlieland gevlogen. Tegen 16:00 uur werd opnieuw de landing op Texel ingezet. Het toestel zou daar overnachten.

De route van de PH-DKI boven de Waddenzee op 16 maart 2025

Historie PH-DKI

De PH-DKI is gebouwd in juni 1984, wat we kunnen aflezen van het typeplaatje. Het constructienummer is 297. Opmerkelijk is dat het toestel als ex-registratie G-BKTD heeft. Die registratie werd op 23 mei 1983 uitgegeven, ruim een jaar voordat het toestel uit de fabriek kwam! Als eigenaar werd Alvair Aircraft Sales Ltd. opgegeven. Op 12 juni 1984 werd de registratie doorgehaald met de melding “not imported”. Het is daardoor vrijwel zeker dat deze Partenavia nooit met het Britse kenmerk heeft gevlogen.

Op het typeplaatje van de PH-DKI Partenavia P.68C is te lezen dat het toestel in juni 1984 gebouwd is

Naar Frankrijk

De uitschrijving in Engeland maakte de weg vrij voor het toestel om in Frankrijk te worden ingeschreven als F-GEGT. Dat was op 24 juli 1984. De eerste eigenaar werd Tudair, op 19 juli 1985 gevolgd door Loxxia SA. Per 7 januari 1987 kwam de Partenavia op naam van Aerhonalp te staan. De Franse registratie werd uiteindelijk op 13 februari 1989 doorgehaald.

PH-DKI Partenavia P.68C

Naar Budel

Het zou tot 21 februari 1990 duren voordat deze twin opnieuw zou worden ingeschreven. Dat gebeurde in Nederland. De registratie werd het huidige kenmerk PH-DKI en de eigenaar werd Luchtvaartbedrijf De Kempen B.V. in Budel. In die tijd werden meerdere toestellen van De Kempen ingeschreven met een PH-DK…-registratie. De eigendom van de PH-DKI ging op 4 september 1990 over naar Lammers Beheer B.V., eveneens in Budel. Die naam werd op 28 december 1999 gewijzigd in Lammers Industries B.V.

PH-DKI Partenavia P.68C

Naar Midden-Zeeland

De verhuizing naar Midden-Zeeland vond plaats op 14 juli 2015. Toen nam Zeeland-Air B.V. de PH-DKI over en voegde deze toe aan haar vloot. Deze bestaat momenteel, naast de PH-DKI, uit de PH-SEJ Partenavia P.68B [019] en de PH-ADE Reims/Cessna F172M Skyhawk [F17201118].

De PH-ADE Reims/Cessna F172M Skyhawk vliegt ook voor ZeelandAir (Teuge, 31 januari 2021)
PH-DKI Partenavia P.68C

Nieuwe jas

Tussen 29 augustus 2024 en 29 november 2024 werd de PH-DKI voorzien van een nieuw kleurenschema. Het toestel was wit met een rood/blauwe striping. Nu is het toestel grijs met een licht- en donkerblauwe striping, de huisstijl van ZeelandAir.

De PH-DKI Partenavia P.68C  hier nog in zijn oude kleuren (Lelystad, 14 april 2018)