
Texel International Airport, 17 maart 2025 – De hoofdfoto van dit artikel geeft u een blik op baan 03-21 van Texel International Airport. Dit oogt misschien wat vreemd en wellicht bent u de aanblik, zoals hieronder getoond, gewend van de hoofdbaan op het groene vliegveld van Texel.

Wat we zien, zijn stapels kunststof grastegels die als ondergrond zullen dienen voor de baan op Texel. Let op: de baan wordt hierdoor niet verhard, het blijft een grasbaan. Wel wordt de baan steviger, biedt het meer grip en verloopt de afvoer van water beter.

De stapels die op de foto te zien zijn, vormen slechts een klein deel van de baan. Er moet nog twaalf keer zoveel worden aangevoerd!

Terra Grid E35
Het gebruikte materiaal heet Terra Grid E35 en is milieuvriendelijk. Voor de productie wordt namelijk gebruik gemaakt van 100% gerecycled materiaal en aan het eind van zijn levensduur zijn de tegels weer 100% recyclebaar. De tegels zijn bestand tegen UV-licht en kunnen temperaturen onder nul probleemloos aan. Per m² weegt het materiaal slechts zes kilo. Het product is onbreekbaar en kan zelfs belast worden tot zes ton per m².

Taxibanen
Begin maart 2025 zijn al twee taxibanen op Texel voorzien van deze grastegels. Nu, nog geen twee weken later, zien deze banen er al strak groen uit. Zo snel groeit het gras door de tegels heen! De centreline van de taxibaan is weergegeven door een dikke gele streep. Dit zijn eveneens kunststof tegels die bovenop de grastegels kunnen worden geklikt.

Ook kunnen straks baannummers en markeringen voor baandrempels e.d. worden aangebracht. Dit komt de vliegveiligheid uiteraard ten goede.

Novus: HM
De Terra Grid E35-tegels zijn ontwikkeld in Duitsland door Novus: HM. Inmiddels is dit systeem naar tevredenheid in gebruik op vele groene vliegvelden in Duitsland, Polen en Groot-Brittannië. Bij Texel International Airport gaat men dus niet over één nacht ijs.
De aanleg is zeer eenvoudig; zelfs Mike kan het! 😉 De grote zwarte tegels worden naast elkaar gelegd en vastgeklikt. Vervolgens worden ze in het gras gedrukt, wat wel wat gewicht vergt. Op Texel is dit gedaan met een wals van 7.000 kg.

Komend seizoen wordt ervaring opgedaan met de nieuw aangelegde taxibanen. Het is de bedoeling dat in het najaar (rond oktober) de hoofdbaan aan de beurt is. Dit zal uiteraard enige hinder veroorzaken voor geplande vluchten, maar dit komt het toekomstige vliegplezier alleen maar ten goede. Zo blijft Texel een van de mooiste bestemmingen binnen de General Aviation in ons land.

Pilatus PC-24?
En met zo’n ondergrond zijn er nog meer mogelijkheden. Texel wordt bijvoorbeeld een ideale bestemming voor de Pilatus PC-24 Versatile Jet, die op onverharde banen mag starten en landen. Of zou een Hercules van de luchtmacht het eens aandurven…? Benieuwd wanneer iets groots op final hangt voor baan 03 of 21!
