Nieuw gespoten PH-BHI Boeing 787: Zoek de verschillen

PH-BHI Boeing 787-9 Dreamliner in de nieuwe KLM Asia kleuren

Schiphol, 21 maart 2025 – Tegen het eind van de middag landde op de Polderbaan van Schiphol de PH-BHI. De plaats van herkomst was bijzonder voor deze Boeing 787-9 Dreamliner, namelijk Shannon Airport (EINN) in Ierland. Een erg korte route voor deze kilometervreter! Het betrof dan ook geen passagiersvlucht; het toestel keerde terug nadat het in Shannon opnieuw gespoten was. Op 2 maart 2025 was de PH-BHI daar naar toe gevlogen.

Zo zag de PH-BHI Boeing 787-9 Dreamliner er voorheen uit (Schiphol, 26 mei 2022)

Radome

Het toestel is in de meest recente kleuren van KLM gespoten. Dit is te herkennen aan het feit dat de radome (radarkoepel) op de neus volledig blauw is. In het verleden liep de donkerblauwe lijn door op de radome en was deze ook nog een beetje wit. Tegenwoordig duikt deze lijn eerder onder de romp door. Deze aanpassing is gedaan om het wisselen van de radome gemakkelijker te maken. Radomes sneuvelen namelijk nog wel eens, bijvoorbeeld door een vogelaanvaring. Nu kan KLM egaal lichtblauw gespoten radomes op voorraad houden of sneller spuiten, zonder het risico dat de donkerblauwe lijn en de witte onderkant niet helemaal mooi aansluiten.

Links de neus van een Boeing 737 met twee kleuren blauw en wit, rechts de Airbus A321neo neus met alleen lichtblauw

Geen kroontje

Toch is de PH-BHI niet volledig aangekomen in de standaard nieuwe KLM-kleuren. Het toestel is wel voorzien van “KLM” op de staart en de romp, maar het gebruikelijke kroontje ontbreekt. Ook de tekst “KLM Royal Dutch Airlines” staat niet op de romp vermeld.

Hier is bij de PH-BHI Boeing 787-9 Dreamliner goed te zien dat de radome helemaal lichtblauw is

KLM Asia

Dit wijst erop dat het toestel bestemd is voor KLM Asia. De vliegtuigen van KLM Asia dragen de kleuren van KLM, maar zonder het kroontje op het logo.

Geen kroontje en geen “Asia” op de vers gespoten PH-BHI Boeing 787-9 Dreamliner

KLM Asia werd in 1995 opgericht om vluchten naar Taipei, Taiwan, mogelijk te maken. Dit was nodig omdat de Volksrepubliek China geen toestemming verleende aan luchtvaartmaatschappijen die ook op Taiwan vlogen, aangezien China Taiwan als onderdeel van zijn grondgebied beschouwt. Door een dochtermaatschappij op te richten, kon KLM een juridische constructie gebruiken om de Chinese autoriteiten tevreden te stellen.
Opmerkelijk is dat bij de PH-BHI de toevoeging “Asia” ontbreekt. Het is voor het eerst dat een KLM Asia-toestel er zo uitziet. Het is bovendien de eerste Dreamliner in KLM Asia-kleuren. Tot nu vloog de KLM alleen met Boeing 777’s in KLM Asia kleuren.

De PH-BQI Boeing 777-206(ER) als voorbeeld van een toestel van KLM Asia met volledige titels (Schiphol, 28 februari 2021)

De toestellen van KLM Asia worden overigens niet uitsluitend ingezet op vluchten naar Taiwan. De eerste vlucht van de PH-BHI in haar bijgewerkte kleurenschema ging bijvoorbeeld naar Las Vegas, in de Verenigde Staten.

Lavendel

De PH-BHI heeft bouwjaar 2016 en werd op 23 september 2016 ingeschreven. Het constructienummer van het toestel is 38755. De naam die KLM aan deze Boeing 787-9 Dreamliner heeft gegeven, is Lavendel (Lavender).

2 gedachten over “Nieuw gespoten PH-BHI Boeing 787: Zoek de verschillen

  1. Dank voor het bericht! Ik vind de neus mooier maar het verwijderen van het kroontje en de tekst vind ik maar niets. Betekent dat dit alleen geldt voor de KLM Asia vliegtuigen maar dat de andere KLM vliegtuigen wel gewoon hun kroontje en tekst ‘KLM Royal Dutch Airlines’ behouden?

Geef een reactie