
Lelystad Airport, 22 maart 2025 – Vanaf Bautzen Airport (EDAB) was de D-ETTX gearriveerd op Lelystad Airport. Deze registratie hoort bij een Diamond DA 50 RG (ook wel DA 50C genoemd). De thuisbasis van dit toestel is Dresden Airport (EDDC).

Dit toestel werd afgeleverd in september 2024 en heeft als constructienummer 50.C.A.A.071. Dit constructienummer was nog niet eerder online te vinden, en het Duitse luchtvaartuigregister is niet openbaar. Gelukkig stond het toestel met zijn goede kant naar het hek geparkeerd, waardoor identificatie mogelijk was.

De D-ETTX staat alweer te koop. Bij bestelling kostte dit toestel nog € 1.350.000,00. Nu, na iets meer dan vijftig vlieguren, mag het toestel van de hand voor € 1.249.000,00. De bedragen zijn exclusief btw. Een afschrijving van € 101.000,00 in een half jaar tijd is behoorlijk fors te noemen!

De D-ETTX is wel compleet uitgerust. Zo is er bijvoorbeeld airconditioning voor de inzittenden, en beschikt het toestel over een de-icing systeem en een zuurstofsysteem voor het vliegen boven de 10.000 voet.

Meer dan tachtig
De productie van de Diamond DA 50 RG loopt gestaag door. In ongeveer vier jaar tijd zijn er ruim tachtig machines in het Oostenrijkse Wiener Neustadt van de band gerold.
Productie in China
Sinds 2017 maakt Diamond Aircraft Industries deel uit van het Chinese Wanfeng Aviation. Inmiddels is in China een productielijn opgestart in de stad Qingdao, waar ook Diamond DA 50 RG’s van de band rollen. Het Chinese productiebedrijf heet voluit Qingdao Wanfeng Diamond Aircraft Manufacturing Co. LTD.

Op dit moment zijn drie Chinese constructienummers bekend: 50.C.Q.A.001 tot en met 50.C.Q.A.003. Ook is er een Chinese registratie van een Diamond DA 50 RG bekend, B-12U9. Dit is ongetwijfeld één van de in China gebouwde exemplaren.

Chinese constructienummers
De Chinese constructienummers hebben een “Q” in de aanduiding, terwijl de in Oostenrijk gebouwde toestellen een “A” op die positie hebben. De “Q” verwijst naar de stad Qingdao in China, de “A” naar Austria. Mogelijk worden er in de toekomst ook Diamond DA 50 RG’s in Canada gebouwd. Deze constructienummers zullen dan vermoedelijk een “C” op de tweede letterpositie hebben.

De eerste “C” in de aanduiding van het constructienummer verwijst naar de Continental Centurion 3.0 dieselmotor die voor in de neus van het toestel zit. Waar de laatste letter “A” voor dient bij de constructienummers is ons niet bekend.
Niet in Europa
Op dit moment kunnen Chinese DA 50 RG’s nog niet in de Europese Unie worden geregistreerd. Hiervoor moet eerst overeenstemming worden bereikt tussen de EASA (European Union Aviation Safety Agency) en de Chinese tegenhanger CAAC (Civil Aviation Administration of China). Dit ondanks het feit dat het ontwerp in het Chinese typecertificaat (PC0069A-HD) gebaseerd is op dat van de EASA (EASA.A.639). Tot die tijd is het ook niet toegestaan dat Chinese onderdelen worden gebruikt in Europese DA 50 RG’s.
Productieoverzicht Diamond DA 50 RG
Registratie | Type | C/N | Remarks |
---|---|---|---|
OE-VSO | Diamond DA 50 Super Star | 50.001 | No retractable gear, FF 04/04/07 |
OE-VLS | Diamond DA 50-L1 Magnum | 5L.001 | No retractable gear, FF 14/05/08, cvtd to DA50-JP7 Turbine |
OE-VSO | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.002 | |
OE-VVV | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.003 | |
? | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.004 | Produced? Some internetpages say OE-VTW, seems wrong |
? | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.005 | Produced? |
OE-VTW | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.006 | c/n checked Geneva 29/05/2024 |
N150RG | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.007 | ex OE-UDX, OE-VPU, Demonstator Diamond Canada |
G-SORG | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.008 | ex OE-UDY |
PH-TAX | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.009 | dd 29/10/21, based EHLE |
HB-RTT | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.010 | ex OE-VPT, dd 31/08/21 based LSZB |
HB-DTT | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.011 | ex OE-DXX, was demo aircraft in China |
? | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.012 | |
OO-RDR | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.013 | dd 29/10/21, based EHSE/EBAW |
G-DOGA | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.014 | |
N163PS | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.015 | ex HB-DMS |
YR-STG | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.016 | |
OE-DSD | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.017 | dam. 13/06/23 Wagener, SC (USA) during take off. The pilot’s decision to take off from a short, grass runway in gusting wind conditions, resulting in a rejected takeoff and runway excursion. |
D-EOTF | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.018 | |
D-EMVH | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.019 | all white |
LN-ABZ | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.020 | ex G-YNWA |
PH-HJB | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.021 | dd 20/07/22, based EHKD |
PH-ASN | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.022 | dd 21+22/07/22, based EHLE |
HB-DTC | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.023 | |
3A-MYP | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.024 | |
T7-BKK | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.025 | |
N4169Z | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.026 | ex S5-DUB |
G-CMJZ | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.027 | |
OO-HAN | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.028 | dd 13/11/22, based EHBD, w/o 02/09/23 EHBD |
D-EEJS | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.029 | dd 13/01/23, based EDSB |
N66RG | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.030 | |
D-EWFF | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.031 | |
N732LA | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.032 | ex OE-UDY |
D-ERJL | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.033 | |
? | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.034 | |
OH-TAM | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.035 | |
G-OUTY | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.036 | based EGGP |
D-EFYY | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.037 | |
N338LA | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.038 | |
? | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.039 | |
N523SA | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.040 | |
N41ZR | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.041 | ex OE-DSO, Demo EAA AirVenture Oshkosh 2023 |
N542SA | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.042 | |
N543RG | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.043 | ex OE-UDI |
N27KY | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.044 | ex OE-VPU |
N445LA | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.045 | |
LN-FRI | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.046 | ex OE-VPT Blue/silver/orange at factory 19/06/23 |
A7-DPG | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.047 | ex OE-UDU, Demo Dubai Air Show 2023 |
N281PA | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.048 | ex G-CMOE |
N324LA | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.049 | |
PH-WOI | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.050 | dd 15/11/23, based EHLE |
? | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.051 | |
N53RG | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.052 | |
N553RG | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.053 | ex OE-VPT |
D-EBHX | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.054 | |
N23DA | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.055 | |
? | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.056 | |
N557RG | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.057 | |
OE-DLL | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.058 | ex OE-VPU |
N559RG | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.059 | ex OE-UDU |
G-CMTB | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.060 | |
PR-WUR | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.061 | ex OE-VPT |
G-STUM | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.062 | ex OE-VPU, Silver c/s |
PH-ZYS | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.063 | dd 27/04/24, based EHLE |
N992RR | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.064 | |
N565RG | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.065 | ex OE-UDW, Ferryflight to USA 13/10/2024 |
N188JB | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.066 | ex OE-UDU, Ferryflight to USA 17/11/2024 |
G-PEMD | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.067 | |
N588RG | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.068 | ex OE-UDX |
N968RG | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.069 | |
HB-DAS | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.070 | ex OE-VPU |
D-ETTX | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.071 | |
SP-PKT | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.072 | ex OE-UDT |
? | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.073 | |
SP-ASZ | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.074 | |
? | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.075 | |
? | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.076 | |
T7-REEF | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.077 | |
VH-88R | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.078 | |
N59RG | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.079 | |
N63RG | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.081 | |
B-12U9 | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | ? | |
PH-BTC | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | ? | on order end 2025 / beginning 2026 |
? | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.Q.A.001 | Built by Qingdao Wanfeng Diamond Aircraft Manufacturing Co LTD in China |
? | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.Q.A.002 | Built by Qingdao Wanfeng Diamond Aircraft Manufacturing Co LTD in China |
? | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.Q.A.003 | Built by Qingdao Wanfeng Diamond Aircraft Manufacturing Co LTD in China |
Een gedachte over “D-ETTX Diamond DA 50 RG op Lelystad Airport”
weeral een mooi stukje Berend-Jan – De OO-RDR verdeelt het laatste jaar zijn tijd tussen Antwerpen en Sion (HB)