Ierse vliegtuigen met een EJ-registratie

EJ-PRLN Cessna 560XL Citation XLS+ (Genève, 29 mei 2024)

Genève, 29 mei 2024 – Op de luchthaven van Genève zagen we tijdens de European Business Aviation Convention & Exhibition (EBACE) van 2024 de EJ-PRLN langskomen (die overigens inmiddels D-CPLN is geworden). Dit is een Cessna 560XL Citation XLS+ met de (relatief) nieuwe Ierse prefix EJ-. Sinds oktober 1928 gebruikt Ierland EI- als prefix, het eerste toestel was de EI-AAA. Op de plank lag nog een tweede prefix die de Ieren konden gebruiken, namelijk EJ-.

De EJ-PRLN vloog voorheen als OO-CEH (Schiphol, 19 maart 2015)

EJ- in gebruik

Per 1 juni 2015 werd de EJ-prefix uit de mottenballen gehaald door de Irish Aviation Authority (Nationality And Registration Of Aircraft). Onder bepaalde voorwaarden mag nu EJ- gebruikt worden. Die voorwaarden zijn dat er vier letters volgen, dat het komt te staan op een VIP- of zakenvliegtuig dat geschikt is voor privé- of openbaar gebruik. Er mag geen Q gebruikt worden in de registratie en ook de reeksen PAN, SOS en XXX zijn niet toegestaan. Het vliegtuig moet een maximaal startgewicht hebben dat hoger is dan 5.700 kg. Die regel lijkt niet helemaal toegepast te worden, aangezien er ook een lichtere Pilatus PC-12 staat ingeschreven. Als de eigenaar gelijk blijft, mag dezelfde registratie opnieuw gebruikt worden op een ander vliegtuig.

Voordeel

Wat is het voordeel van een EJ-kenmerk? Welnu, het is voor een eigenaar makkelijk om met een paar kleine administratieve handelingen een EJ-geregistreerd toestel te wisselen tussen een AOC (Air Operator Certificate) of Part-NCC (Non-commercial operations with complex-motor-powered). Die laatste categorie is een EASA-regel voor privévliegtuigen. Sommige eigenaren willen commercieel met hun toestel kunnen vliegen, maar soms ook op privébasis. Dat is met een EJ-registratie gemakkelijk uitvoerbaar.

Zeldzaam

Het zou nog tot 15 oktober 2018 duren voordat een eerste toestel met EJ- werd ingeschreven. De gelukkige was de EJ-IOBN. Dat was een Embraer ERJ 190-100 ECJ [19000632]. Erg populair is de EJ-prefix nog niet. Op dit moment (stand februari 2025) staan er slechts zes toestellen ingeschreven met EJ-. Dit tegenover 1427 exemplaren met EI-. Dat maakt een toestel met EJ- toch behoorlijk zeldzaam!

Registeroverzicht

We hebben geprobeerd om een overzichtje te maken van de actieve en de uitgeschreven EJ-toestellen. Mochten daar aanvullingen op zijn, dan vernemen we dit graag!

Registration TypeC/N C/N Reg. Dereg. Remarks
EJ-ADMI Gulfstream GVI 6171 10-12-2018 Active
EJ-AMBA Bombardier BD-700-1A11 Global 5000 9186 ntu ntu Remained 9H-MBA
EJ-AWES Bombardier CL-600-2B16 Challenger 605 5966 20-3-2020 24-11-2021 to N759SC, LV-KCT
EJ-CORE Embraer EMB-135BJ Legacy 600 14501072 19-4-2019 20-8-2021 to G-LIST
EJ-FLCB Bombardier BD-700-1A10 Global Express 9083 17-12-2021 17-5-2023 to T7-ALEX2, T7-RSTIS
EJ-GABJ British Aerospace BAe 125-800A 258153 7-2-2022 4-7-2023 to M-ADDS, XA-FFU
EJ-IOBN Embraer ERJ 190-100 ECJ 19000632 10-10-2018 3-12-2020 to N713TS
EJ-JMMM Bombardier BD-700-1A10 9387 3-9-2021 Active
EJ-KGRP Gulfstream GV-SP 5050 12-8-2020 Active
EJ-PNGX Pilatus PC-12/47E 2285 29-8-2023 1-4-2024 to 9H-EHC
EJ-PRLN Cessna 560XL Citation XLS+ 560-6003 2-12-2022 6-2-2025 to D-CPLN
EJ-REVA Raytheon/Hawker 125-800XP 258416 1-2-2021 Active
EJ-ROXY Canadair CL-600-2B16 Challenger 605 5726 21-7-2020 1-11-2023 to TC-RSH
EJ-SAID Bombardier BD-700-1A11 Global 5000 9486 4-4-2019 8-3-2021 to VQ-BSK, 2-MATO
EJ-SCOT Gulfstream GIV-X (G450) 4099 14-6-2022 Active
EJ-VAIS Pilatus PC-12/47E 2115 26-8-2021 Active

Een gedachte over “Ierse vliegtuigen met een EJ-registratie

Geef een reactie