
Genève, 29 mei 2024 – Op de luchthaven van Genève zagen we tijdens de European Business Aviation Convention & Exhibition (EBACE) van 2024 de EJ-PRLN langskomen (die overigens inmiddels D-CPLN is geworden). Dit is een Cessna 560XL Citation XLS+ met de (relatief) nieuwe Ierse prefix EJ-. Sinds oktober 1928 gebruikt Ierland EI- als prefix, het eerste toestel was de EI-AAA. Op de plank lag nog een tweede prefix die de Ieren konden gebruiken, namelijk EJ-.

EJ- in gebruik
Per 1 juni 2015 werd de EJ-prefix uit de mottenballen gehaald door de Irish Aviation Authority (Nationality And Registration Of Aircraft). Onder bepaalde voorwaarden mag nu EJ- gebruikt worden. Die voorwaarden zijn dat er vier letters volgen, dat het komt te staan op een VIP- of zakenvliegtuig dat geschikt is voor privé- of openbaar gebruik. Er mag geen Q gebruikt worden in de registratie en ook de reeksen PAN, SOS en XXX zijn niet toegestaan. Het vliegtuig moet een maximaal startgewicht hebben dat hoger is dan 5.700 kg. Die regel lijkt niet helemaal toegepast te worden, aangezien er ook een lichtere Pilatus PC-12 staat ingeschreven. Als de eigenaar gelijk blijft, mag dezelfde registratie opnieuw gebruikt worden op een ander vliegtuig.
Voordeel
Wat is het voordeel van een EJ-kenmerk? Welnu, het is voor een eigenaar makkelijk om met een paar kleine administratieve handelingen een EJ-geregistreerd toestel te wisselen tussen een AOC (Air Operator Certificate) of Part-NCC (Non-commercial operations with complex-motor-powered). Die laatste categorie is een EASA-regel voor privévliegtuigen. Sommige eigenaren willen commercieel met hun toestel kunnen vliegen, maar soms ook op privébasis. Dat is met een EJ-registratie gemakkelijk uitvoerbaar.
Zeldzaam
Het zou nog tot 15 oktober 2018 duren voordat een eerste toestel met EJ- werd ingeschreven. De gelukkige was de EJ-IOBN. Dat was een Embraer ERJ 190-100 ECJ [19000632]. Erg populair is de EJ-prefix nog niet. Op dit moment (stand februari 2025) staan er slechts zes toestellen ingeschreven met EJ-. Dit tegenover 1427 exemplaren met EI-. Dat maakt een toestel met EJ- toch behoorlijk zeldzaam!
Registeroverzicht
We hebben geprobeerd om een overzichtje te maken van de actieve en de uitgeschreven EJ-toestellen. Mochten daar aanvullingen op zijn, dan vernemen we dit graag!
Registration | TypeC/N | C/N | Reg. | Dereg. | Remarks |
EJ-ADMI | Gulfstream GVI | 6171 | 10-12-2018 | Active | |
EJ-AMBA | Bombardier BD-700-1A11 Global 5000 | 9186 | ntu | ntu | Remained 9H-MBA |
EJ-AWES | Bombardier CL-600-2B16 Challenger 605 | 5966 | 20-3-2020 | 24-11-2021 | to N759SC, LV-KCT |
EJ-CORE | Embraer EMB-135BJ Legacy 600 | 14501072 | 19-4-2019 | 20-8-2021 | to G-LIST |
EJ-FLCB | Bombardier BD-700-1A10 Global Express | 9083 | 17-12-2021 | 17-5-2023 | to T7-ALEX2, T7-RSTIS |
EJ-GABJ | British Aerospace BAe 125-800A | 258153 | 7-2-2022 | 4-7-2023 | to M-ADDS, XA-FFU |
EJ-IOBN | Embraer ERJ 190-100 ECJ | 19000632 | 10-10-2018 | 3-12-2020 | to N713TS |
EJ-JMMM | Bombardier BD-700-1A10 | 9387 | 3-9-2021 | Active | |
EJ-KGRP | Gulfstream GV-SP | 5050 | 12-8-2020 | Active | |
EJ-PNGX | Pilatus PC-12/47E | 2285 | 29-8-2023 | 1-4-2024 | to 9H-EHC |
EJ-PRLN | Cessna 560XL Citation XLS+ | 560-6003 | 2-12-2022 | 6-2-2025 | to D-CPLN |
EJ-REVA | Raytheon/Hawker 125-800XP | 258416 | 1-2-2021 | Active | |
EJ-ROXY | Canadair CL-600-2B16 Challenger 605 | 5726 | 21-7-2020 | 1-11-2023 | to TC-RSH |
EJ-SAID | Bombardier BD-700-1A11 Global 5000 | 9486 | 4-4-2019 | 8-3-2021 | to VQ-BSK, 2-MATO |
EJ-SCOT | Gulfstream GIV-X (G450) | 4099 | 14-6-2022 | Active | |
EJ-VAIS | Pilatus PC-12/47E | 2115 | 26-8-2021 | Active |
Een gedachte over “Ierse vliegtuigen met een EJ-registratie”
A nice tribute to Eddie Jordan, who died last week.