Piaggio verpot

PH-POT Piaggio FWP-149D

Breda / Seppe, 5 mei 2025 – In het voorjaar is iedereen druk in de tuin bezig. Vaste planten worden gekocht bij het tuincentrum en vervolgens verpot in de border of plantenbakken op het terras. Dat verpotten kan men ook op Breda / Seppe! Hier werd namelijk kortgeleden een Deense Piaggio FWP-149D overgezet van het Deense luchtvaartuigregister naar het Nederlandse. De OY-POT werd PH-POT.

De OY-POT Piaggio FWP-149D is nu PH-POT geworden (Seppe, 2 april 2021)

Net als bij planten moet deze jonge loot nog even aarden. De wortels zijn nog niet volledig in het Nederlandse luchtvaartuigregister doorgedrongen: de inschrijving is nog niet voltooid en ook het daaropvolgende Bewijs van Luchtwaardigheid (BvL) is op het moment van schrijven nog niet afgegeven.

PH-POT Piaggio FWP-149D

Daarnaast moeten nog enkele onderdelen op het toestel gemonteerd worden. Deze lagen klaar op een tafel bij het vliegtuig. Met de nodige TLC – Tender Loving Care – moet dat goedkomen, en zal dit de eerste Piaggio FWP-149D worden met een PH-registratie. Een unicum!

Er waren nog wat onderdelen gedemonteerd van de PH-POT Piaggio FWP-149D
PH-POT Piaggio FWP-149D
Eerdere reservering
Er was ooit eerder sprake van een Piaggio FWP-149D met een Nederlandse registratie. Dit betrof in 1974 de OO-LWH (ex 90+38, BF+401, AS+479, D-9502, AS+479). Dit toestel met constructienummer 052 stond sinds 16 januari 1973 in België ingeschreven als OO-LWH. In 1974 was het toestel gestationeerd op Vliegveld Hilversum en aangekocht door Instituut Blankestijn B.V. uit Utrecht. Deze oudste (en zeer prijzige) privéschool werd opgericht door Ad Blankestijn (in 2017 overgenomen door NCOI). De geplande registratie zou dan ook PH-ABU worden – Ad Blankestijn Utrecht.

OO-LWH Piaggio FWP-149D op Hilversum, medio jaren ’70 (Foto: Piet Hitzerd)

Helaas ging dit feest niet door en bleef het toestel Belgisch geregistreerd. Op 30 juli 1977 raakte het toestel onherstelbaar beschadigd bij Marken na een noodlanding vanwege motorproblemen. Hierna werd het toestel afgeschreven. En Blankestijn? Die kocht eind 1978 de PH-IBU SOCATA Rallye 235E. Die registratie stond voor Instituut Blankestijn Utrecht.

De PH-IBU SOCATA Rallye 235E werd door Instituut Blankestijn aangeschaft (Hilversum, 19986)

Rinaldo Piaggio

Piaggio is een van ‘s werelds oudste vliegtuigbouwers. Het bedrijf werd in 1884 opgericht als Rinaldo Piaggio S.p.A. door de Italiaan Rinaldo Piaggio en richtte zich aanvankelijk op rollend materieel voor de spoorwegen. In 1915 begon het met de bouw van vliegtuigonderdelen, waarna in 1922 de Piaggio P.1 werd geïntroduceerd.

P-136

Pas na de Tweede Wereldoorlog werd het bedrijf succesvol met de introductie van de amfibische vliegboot Piaggio P-136. De zonen Armando en Enrico Piaggio namen de zaak over na het overlijden van hun vader in 1938.

N40022 Piaggio P-136-L1 (Oshkosh, juli 2015)

P-148 en P-149

Vanaf 1951 werd de Piaggio P-148 gebouwd, een tweezitter met een staartwiel. Dit toestel was bedoeld als opleidingsvliegtuig voor de Italiaanse luchtmacht en moest de Fokker S-11 Instructor vervangen. Uit de P-148 werd in 1953 de vierpersoons P-149D ontwikkeld. De eerste P-149D vloog op 19 juni 1953.

PH-POT Piaggio FWP-149D

Luftwaffe

In 1955 selecteerde de Duitse Luftwaffe de P-149D als opleidings- en verbindingsvliegtuig, wat resulteerde in een order van 265 exemplaren. Piaggio bouwde 76 toestellen en leverde er 75, één toestel ging verloren vóór aflevering. De overige 190 werden in licentie geproduceerd door Focke-Wulf in Bremen onder de aanduiding FWP-149D.
Piaggio zelf bouwde uiteindelijk 88 exemplaren van de P-149. Vijf werden door Swissair gekocht (P-149E) voor de opleiding van hun piloten, wat het totale aantal op 278 bracht.

Splitsing

In de jaren ’60 werd Piaggio opgesplitst in een luchtvaart- en een motorfietsentak. Armando ging verder met Piaggio Aero, terwijl Enrico de Vespa-scooters groot maakte.
Latere vliegtuigmodellen van Piaggio zijn onder andere de P-166, de PD-808 en de futuristisch ogende P-180 Avanti. Na turbulente jaren werd het bedrijf in 2014 omgedoopt tot Piaggio Aerospace en sinds december 2024 is Piaggio overgenomen door het Turkse Baykar Technologies, een fabrikant van voornamelijk drones.

FWP-149D in Nederland

Terug naar de Piaggio FWP-149D in Nederland. Op Vliegveld Hoogeveen vloog eerder de “Seagull Formation”, een gelegenheidsformatie van vier Piaggio FWP-149D-toestellen, allen in de kleuren van de Duitse Luftwaffe. Helaas bestaat het team niet meer, en tegenwoordig is een vliegende FWP-149D in Nederland een zeldzaamheid. Op dit moment verblijft er nog een exemplaar op Hoogeveen en één op Rotterdam – The Hague Airport. Beiden zijn Duits geregistreerd. Dat maakt de PH-POT met een Nederlands kenmerk tot een bijzonder exemplaar.

De D-EEGD Piaggio FWP-149D verblijft op Hoogeveen
Sw D-EMBA Piaggio FWP-149D staat op Rotterdam – The Hague gestationeerd

De PH-POT is een voormalig Duits toestel, gebouwd door Focke-Wulf. Het vliegtuig rolde in 1959 van de productielijn met constructienummer 016 en diende bij de Luftwaffe als BD+392 en 90+08. Na de uitfasering door de Luftwaffe kreeg het in Duitsland een civiele registratie als D-EOPG. In 1976 werd het verkocht naar Denemarken en kreeg het de registratie OY-POT. De huidige Nederlandse eigenaar, M.R. van der Straaten, kreeg het toestel op 30 januari 2017 op zijn naam geschreven. Sindsdien staat het toestel in Nederland en was het een tijdje onderdeel van het Vliegend Museum Seppe.

Als OY-POT stond de Piaggio FWP-149D een tijd in het Vliegend Museum Seppe (Seppe, 19 januari 2020)

De PH-POT is egaal lichtblauw en draagt nog steeds de Deense vlag in de staart. Ook staat er “Luftwaffe FW-149D 016” op, terwijl de correcte typeaanduiding eigenlijk FWP-149D is. “016” verwijst naar het constructienummer van het toestel.

De PH-POT heeft nog zijn Deense vlag in de staart

BMW-motor

Voorop de neus van de PH-POT zit een Lycoming GO-480-B1A6 van 270 pk (200 kW). Dit zescilinderblok werd destijds in licentie geproduceerd door BMW voor de FWP-149D’s van Focke-Wulf. Dit type motor werd onder andere ook toegepast op de Pilatus PC-6 Porter en de Beech Model 50 Twin Bonanza.

De PH-POT Piaggio FWP-149D heeft een Lycoming motor die door BMW is gebouwd

We hopen natuurlijk dat het Bewijs van Luchtwaardigheid van de PH-POT snel rondkomt, zodat we dit toestel binnenkort vliegend kunnen zien. Als OY-POT vloog het toestel maar zelden vanaf Breda / Seppe – voor het laatst, voor zover we kunnen nagaan, op 26 oktober 2024.

Als OY-POT vloog deze Piaggio FWP-149D niet veel in Nederland (3 april 2021)

Te koop

Daarnaast hopen we dat de PH-POT niet opnieuw verpot zal worden. Het toestel staat – potverdikkie – al een tijd te koop op PlaneCheck.com, met 2.430 vlieguren op de teller. Voor een pot met 90.000 euro’s mag de PH-POT van eigenaar wisselen.

PH-POT Piaggio FWP-149D

Met dank aan Rob Rongé en Piet Hitzerd voor hun bijdrage n dit artikel.

Geef een reactie