ZT-HKZ AgustaWestland AW139 op de Amsterdam Heliport

ZT-HKZ AgustaWestland AW139

Amsterdam Heliport, 24 mei 2025 – Op de Amsterdam Heliport was op 23 mei 2025 een bijzondere helikopter neergestreken, de ZT-HKZ. Dit is een AgustaWestland AW139. De ZT-HKZ is eigendom van de Titan Helicopter Group (THG) uit Zuid-Afrika. Het hoofdkantoor van dit bedrijf bevindt zich in George, aan de Westkaap, gelegen tussen Kaapstad en Port Elizabeth. THG werd opgericht in 1993 en biedt zowel onshore als offshore operaties aan.

Diensten

De onshore diensten omvatten onder andere:

  • Medische noodhulpvluchten (EMS)
  • Verkiezingslogistiek
  • Brandbestrijding
  • Zware hijsoperaties

De offshore operaties bestaan uit:

  • Bemanningstransfers naar boorplatforms en exploratieschepen
  • Antarctische missies
  • Search & Rescue-operaties
  • Bergingsoperaties

Vloot

THG beschikt over een diverse vloot van helikopters, waaronder de AgustaWestland AW139, Sikorsky S61N, Sikorsky S76C en MBB Bo105. Hiermee bedient het bedrijf een breed scala aan klanten, zoals overheden, staatsbedrijven, oliebedrijven en hulporganisaties.

ZT-HKZ AgustaWestland AW139

In deze vloot bevindt zich de ZT-HKZ, een AgustaWestland AW139. Dit toestel werd in 2015 gebouwd en draagt het constructienummer 31578. De oorspronkelijke Italiaanse testregistratie was I-EASH. Daarna werd de helikopter in juli 2015 geregistreerd als ZS-HMD(3) op naam van THG.

ZT-HKZ AgustaWestland AW139

In maart 2016 werd het toestel overgeschreven naar Nigeria als 5N-BTR, onder eigendom van Caverton. In december 2019 keerde de AW139 terug naar Zuid-Afrika, en in januari 2020 kreeg het opnieuw een Zuid-Afrikaanse registratie, namelijk ZT-HKZ, weer op naam van THG.

ZT-prefix

Luchtvaartuigregistraties in Zuid-Afrika beginnen meestal met ZS-. Daarnaast wordt ZU- gebruikt voor vliegtuigen zonder typecertificaat, zoals experimentals en zelfbouwtoestellen.

Experimentals, zoals deze ZU-FZR Vans RV-8, hebben een ZU-prefix (Waterkloof, 24 september 2022)

Een derde prefix, ZT-, is relatief nieuw en wordt sinds enkele jaren (mogelijk vanaf 2016?) toegekend aan helikopters en civiele drones. We vermoeden dat de ZT-HKZ een van de eerste (zo niet dé eerste) is met deze prefix in Nederland.

Alleen heli’s, zoals deze ZT-RLA MBB BK117 B-2, en drones kunnen een ZT-registratie hebben (Waterkloof, 21 september 2022)

Route

Tot medio november 2024 was de ZT-HKZ voornamelijk actief in offshore operaties vanuit Oranjemund (FYOG), Zuid-Afrika. Eind november vloog het toestel langs de Afrikaanse westkust, onder andere via Fuerteventura, naar het noorden. Via Casablanca (Marokko) en Almería (Spanje) bereikte de helikopter op 1 december 2024 het eiland Malta.

ZT-HKZ AgustaWestland AW139

Op 22 mei 2025 vertrok de ZT-HKZ uit Malta. Via Aeroporto di Cagliari op Sardinië werd naar Montpellier, Frankrijk gevlogen. De volgende dag zette het toestel koers naar Dijon en landde uiteindelijk op de Amsterdam Heliport.
Wat de helikopter precies in onze regio komt doen, is voor ons onbekend. Er zijn geen THG-logo’s (meer?) zichtbaar. Op een van de ruiten staat het cijfer “78”, waarvan de achtergrond eveneens onduidelijk blijft. Gelukkig bleef het toestel buiten staan en konden we het – helaas in de regen – fotograferen.

Op één van de ramen van de ZT-HKZ AgustaWestland AW139 staat “78”

6 gedachten over “ZT-HKZ AgustaWestland AW139 op de Amsterdam Heliport

  1. 78 is toch de laatste twee cijfers van het constructie nummer, zoals Leonardo (bijna) altijd de laatste jaren op hun heli’s doet 🤔.

    1. Ha Dutch Jopie,

      Volgens mij heb je gelijk! Dat ik daar zelf niet opgekomen ben…!

      Groet,
      Berend Jan

  2. Vandaag stond het toestel op een dieplader welke over de A27 naar het zuiden reed… Ik ben gaan zoeken naar dit toestel juist vanwege het afwijkende registratie-nummer…

Geef een reactie