



9H-WIT
Het eerste toestel waar mee gevlogen wordt werd al op 24 oktober 2019 afgeleverd. Hoe we dat weten? Op die dag stonden we op het vliegveld van Stans, bij de Pilatus-fabriek, om de toen net afgeleverde 9H-WIT Pilatus PC-12/47E [1906] uit te zwaaien richting Rotterdam.

Aanvankelijk werd deze PC-12 gebruikt voor eigen zakelijk vervoer, maar inmiddels maakt het toestel deel uit van de chartervloot van FlyDedicated. Door de vliegtuigen via een AOC commercieel in te zetten op momenten dat ze niet voor zakelijk gebruik nodig zijn, worden de exploitatiekosten verlaagd. Dit principe kan FlyDedicated op verzoek ook voor derden toepassen, zoals vermeld op hun website.

De Wit
De registratie 9H-WIT verwijst naar De Wit, een familienaam die verbonden is aan een succesvol bedrijf in industriële pompen. FlyDedicated heeft dezelfde bestuurders.
9H-TIW
Eind februari 2025 ontving FlyDedicated haar tweede Pilatus PC-12. Voor de registratie werd “WIT” achterstevoren gespeld, wat resulteerde in 9H-TIW. De 9H-TIW Pilatus PC-12/47E NGX [2431] werd op 20 februari 2025 afgeleverd vanuit de Pilatus-fabriek in het Zwitserse Stans naar Malta. Daar verbleef het toestel tot 8 maart 2025, waarna het doorvloog naar zijn nieuwe thuisbasis, Rotterdam – The Hague Airport (EHRD).

Op 27 mei 2025 verscheen de 9H-TIW voor het eerst voor onze lens. Het toestel landde in de regen op Lelystad Airport na een vlucht vanuit Zürich. De dag ervoor had het toestel op Lelystad passagiers opgepikt en hen naar Genève en Zürich gevlogen. Nu werd de retourvlucht uitgevoerd. Na een korte sanitaire stop vloog de Pilatus, met alleen de bemanning aan boord, terug naar de Rotterdamse thuishaven.

Een gedachte over “9H-TIW Pilatus PC-12 van FlyDedicated op Lelystad Airport ”
‘Cool’