N114MH Cessna 414A Chancellor maakt trans-Atlantische oversteek en rust even uit op Lelystad Airport

N114MH Cessna 414A Chancellor

Lelystad Airport, 1 juni 2025 – Vanuit Reykjavik op IJsland en met een tankstop op Wick in Schotland arriveerde zaterdagmiddag 31 mei de Amerikaanse Cessna 414A Chancellor II met de registratie N114MH. Het toestel had via Goose Bay in Canada en Groenland de trans-Atlantische oversteek naar Europa gemaakt. Deze Cessna twin was op 27 mei 2025 haar reis begonnen vanaf Fort Lauderdale Executive in Florida.

N114MH Cessna 414A Chancellor

Begin dit jaar is het toestel van eigenaar gewisseld en sinds 24 februari 2025 staat de Chancellor op naam van Vlavic Aviation LLC uit Aventura, Florida. Het is goed mogelijk dat de Cessna 414A op doorreis is naar haar nieuwe eigenaar aan deze kant van de oceaan.

N114MH Cessna 414A Chancellor

Dit toestel stamt uit 1979 en kreeg haar Bewijs van Luchtwaardigheid op 31 januari 1980. Toen werd het toestel als N114MH ingeschreven. Het constructienummer is 414A0458.

Het typeplaatje van de N114MH Cessna 414A Chancellor

Twee versies

De Cessna 414 is een model dat al uit 1968 stamt. Bij het ontwerp is de romp van een Cessna 421 genomen en samengevoegd met de vleugels van een Cessna 401. De cabine is geperst, dus er kan comfortabel op 30.000 voet gevlogen worden. Er kunnen zes of zeven personen in een Cessna 414.
Een eerste aanpassing aan het model van de Cessna 414 vond plaats in 1973. Toen werd de romp met ruim veertig centimeter verlengd. Er kwam toen ruimte voor een vijfde raampje in de romp. Kijk maar naar de N414G Cessna 414G hieronder. Dat is een vroeg exemplaar [414-0024] met maar vier raampjes in de romp.

De N414G Cessna 414 heeft maar vier raampjes (Oshkosh, 25 juli 2024)

In 1978 werd de 414 opgevolgd door de 414A Chancellor (en de vrijwel identieke Chancellor II). De cabine bleef gelijk, maar verder is het in veel opzichten gewijzigd. Grootste verschillen waren een grotere spanwijdte, grotere brandstoftanks en een bijna één meter langere neus voor meer bagage. Verder is de staart van de 414A groter, die werd geleend van de Cessna 421C. De 414A heeft geen tiptanks meer, zoals op de vorige versie. Tot slot werd het landingsgestel robuuster en dit kwam grotendeels van de Cessna 500 Citation af. In totaal zijn er van de twee versies 1.070 exemplaren gebouwd, 516 Cessna 414’s en 554 Cessna 414A Chancellors. De laatste Cessna 414A liep in 1986 van de band.

De N119SK Cessna 414A Chancellor heeft winglets (Oshkosh, juli 2022)

Digitale upgrade

In 2017 is het interieur van de N114MH opgeknapt en het huidige kleurenschema in ‘salsa-red’ stamt uit 2019. Inmiddels heeft deze Cessna bijna 6.000 vlieguren op de teller en de Continental TSIO-520-NB motoren – van ieder 335 pk (246 kW) – zijn net overhauld en kunnen nog bijna 1.600 uur draaien. De cockpit heeft onlangs een flinke (digitale) upgrade gekregen met veel Garmin spulletjes zoals twee Garmin G600 TXi Touchscreen Flight Displays en twee Garmin GTN™ 750Xi Touchscreen Flight Navigators.

De N114MH is een Cessna 414A Chancellor en heeft dus een lange neus met twee bagagedeurtjes

RAM conversie

In het verleden is deze Cessna 414A voorzien van een RAM series VII conversie van RAM Aircraft uit Waco, Texas. Hierdoor klimt het toestel sneller en vliegt het sneller rechtuit dan een standaard Cessna 414. De motoren hebben een nieuw ontworpen turbocharger en een grotere intercooler. Het vermogen van de motoren neemt daardoor toe van 310 pk (228 kW) naar 335 pk (246 kW). Verder zijn er andere propellers gemonteerd en vortex generators om de luchtstroom over het vliegtuig gunstig te beïnvloeden. Optioneel kunnen er bij de RAM conversie winglets gemonteerd worden. Dat is bij de N114MH niet het geval. Door de jaren heen hebben de meeste Cessna 414A Chancellors een RAM-conversie ondergaan.

N114MH Cessna 414A Chancellor
N114MH Cessna 414A Chancellor

Klaar voor de toekomst

In de staat waarin het toestel nu verkeert, met verse motoren en een moderne cockpit, kan deze inmiddels zesenveertig jaar oude twin nog jaren vooruit. Na een verblijf van een paar dagen op Lelystad Airport werd op maandagmorgen koers gezet naar Pontoise in Frankrijk. Dit ligt ten noordwesten van Parijs. Later op de dag is de Cessna overgevlogen naar Spanje, naar Requena (LERE) bij Valencia. Op 5 juni 2025 landde het toestel op Ibiza (LEIB)

N114MH Cessna 414A Chancellor

Nederlandse Cessna 414(A)’s

In Nederland hebben tot nu toe negen Cessna 414(A) toestellen een PH-registratie ontvangen in de loop der jaren. Daarvan is er momenteel nog maar één actief, de PH-SWN. Alle overige Nederlandse Cessna 414’s zijn uitgeschreven.

Nederlandse Cessna 414(A)’s
Registratie Type C/N
PH-ECA Cessna 414A Chancellor II 414A0321
PH-LTO Cessna 414A Chancellor 414A0097
PH-MZL Cessna 414 414-0492
PH-OLD Cessna 414A Chancellor 414A0104
PH-OSK Cessna 414A Chancellor 414A0323
PH-PLV Cessna 414A Chancellor II 414A0017
PH-SWN Cessna 414A Chancellor II 414A0420
PH-UWH Cessna 414 414-0934
PH-WOU Cessna 414 414-0274

2 gedachten over “N114MH Cessna 414A Chancellor maakt trans-Atlantische oversteek en rust even uit op Lelystad Airport

    1. Beste Gerrit,

      Dank voor de opmerking! Doorgaans is het jonger inschatten complimenteus bedoeld. 🙂 In dit geval heb ik het toch maar even aangepast!

      Groet,
      Berend Jan Floor

Geef een reactie