
Lelystad Airport, 3 juni 2025 – De LZ-LUX is één van de vier Beech 390 Premier I bizjets waarmee het bedrijf Paradox Jets Ltd. uit het Bulgaarse Plovdiv vliegt. Op de een of andere manier moet ik bij die plaatsnaam denken aan “ding flof bips”, het Nederlandse ezelsbruggetje dat werd gebruikt om de twaalf landen te onthouden die de euro als munt invoerden op 1 januari 2002. Maar dit terzijde… 🙂

De drie andere Premier I’s van Paradox Jets zijn de LZ-EUR, LZ-FON en LZ-PDM. Daarnaast vliegt men nog met de LZ-PPJ Cessna 525A CitationJet CJ2+.

Oefenvlucht
Schiphol was de plaats van vertrek voor de LZ-LUX, een kort vluchtje dus! Het toestel meldde zich op de approachfrequentie om een RNAV-approach te maken voor baan 23. Deze werd afgerond met een vooraf geplande go-around. Vervolgens werd een nieuwe approach gemaakt, gevolgd door een full stop. Het uitvoeren van twee oefen-approaches op Lelystad Airport is niet alledaags voor een buitenlandse privéjet.

Spandwijdte
Na de landing werd de LZ-LUX korte tijd op het Delta-platform geparkeerd. De maatstaf of een toestel op Delta of op het aan de overkant gelegen Lima-platform wordt afgehandeld, heeft te maken met de spanwijdte van het toestel. Is een toestel breder dan vijftien meter, dan moet het toestel naar de overkant. Laat een Beech 390 Premier I nou “slechts” 13,56 meter zijn, dus parkeren op Delta was mogelijk.

De LZ-LUX staat sinds 2023 in Bulgarije ingeschreven en heeft, sinds het toestel in 2003 de fabriek uitkwam, een flinke lijst aan voormalige registraties. Het is de ex T7-AVO, N599AM, T7-OKA, D-IIMH, OE-FRC, VP-CRD, N488PC en N457K en het toestel heeft als constructienummer RB-57.

De roepnaam van Paradox Jets is ‘Skyboss’ en het vaste vluchtnummer van de LZ-LUX is PJJ311A. De formele standplaats van deze Beechcraft is Nice in Zuid-Frankrijk.

Vogel
Op de staart van de LZ-LUX staat (of eigenlijk stond) een blauwe gestileerde “A”. Deze is recentelijk overgeplakt met een – eveneens gestileerde – rode “vogel”. We hebben (nog) niet achterhaald waar dit het logo van is.

Na een goed uur vertrok de LZ-LUX alweer. Dit keer naar Rotterdam – The Hague Airport. Vanaf daar stond voor de volgende dag een vlucht naar Praag op de planning.
