Tecnam P2012 STOL van de Guyana Defence Force op aflevering via Lelystad Airport

I-PDVH Tecnam P2012 STOL [078] – Guyana Defence Force
Lelystad Airport, 4 en 5 juni 2025 – Onverwacht kwam aan het begin van de avond van 4 juni 2025 een Italiaanse Tecnam het Nederlandse luchtruim binnen. De registratie die op de Flightradar-sites te zien was, gaf I-PDVH aan. Nu is de I-PDV…-reeks een serie registraties die in Italië voor test- en aflevervluchten van Italiaanse vliegtuigen wordt gebruikt. Naast Tecnam gebruikt bijvoorbeeld ook Leonardo of Blackshape deze registraties. Het is dus altijd even de vraag welk vliegtuig er op dat moment aan die registratie gekoppeld staat. Op ADS-B Exchange werd bijvoorbeeld aangegeven dat het om een Tecnam P2010 zou gaan.

De I-PDVE Tecnam P2006T als voorbeeld van een ander Tecnam-vliegtuig met een tijdelijke registratie uit de I-PDV…-reeks (Lelystad, 19 maart 2016)

Op basis van die gegevens en omdat het toestel op dat moment voorbij Zwolle afboog richting Lelystad Airport, zijn we snel in de auto gestapt om te kijken wat het daadwerkelijk voor toestel was. Eenmaal aangekomen op Lelystad Airport stond de Italiaan al bij de pomp en konden we zien dat het om een Tecnam P2012 STOL ging. En niet zomaar eentje, een hagelnieuw toestel van de Guyana Defence Force! Dit toestel was op aflevering naar Zuid-Amerika.

I-PDVH Tecnam P2012 STOL [078] – Guyana Defence Force

P2012

De Tecnam P2012 is een tweemotorig en veelzijdig vliegtuig. Het wordt geproduceerd door Costruzioni Aeronautiche Tecnam S.P.A. in het Italiaanse Capua, nabij Napels. De eerste Tecnam P2012 vloog op 26 juli 2016. Dit veelzijdige vliegtuig is geschikt voor commerciële, charter-, air taxi-, cargo-, medevac- en surveillance-operaties. In de passagiersuitvoering (zoals de I-PDVH) is er plek voor maximaal negen passagiers en één of twee piloten.

Er is plek voor maimaal negen passagiers in een Tecnam P2012
De I-PDVH Tecnam P2012 STOL heeft een opklapdeur

Er zijn diverse modellen met verschillende toepassingen leverbaar van de Tecnam P2012, die onder te verdelen zijn in drie hoofdtypes: de P2012 Traveller met Lycoming- of Continental-motoren en de P2012 STOL met Continental-motoren. De drie hoofdmodellen kennen nog weer specifieke toepassingsvarianten. Schematisch ziet het modellenoverzicht er zo uit:

Tecnam P2012 varianten

P2012 Traveller P2012 Traveller P2012 STOL
Motor Lycoming Continental Continental
Propeller 4-bladig MT 3-bladig MT 3-bladig MT
Spanwijdte (m) 14,0 14,0 16,6
Brandstof (l) 750 750 720
Leeggewicht (kg) 2.340 2.359 2.489
Maximaal startgewicht (kg) 3.680 3.680 3.680
Maximaal landingsgewicht (kg) 3.630 3.630 3.630
Nuttige lading (kg) 1.430 1.321 1.191
Start afstand (m) 791 682 425
Landing afstand (m) 743 588 360
Maximale snelheid – VNE (kts) 226 228 211
Stall-speed (kts) 65 66 56
Uitvoeringskeuze
P2012 Cargo X X X
P2012 MEDIVAC X X X
P2012 Combi X X X
P2012 Skydive X X
P2012 Sentinel SMP X X X
  • P2012 Traveller – De standaardversie, geschikt voor commerciële luchtvaart, chartervluchten en air taxi-diensten.
  • P2012 STOL – Een Short Takeoff and Landing (STOL)-variant, ideaal voor operaties op korte en uitdagende landingsbanen.
  • P2012 Cargo – Een vrachtvariant, ontworpen voor efficiënt goederenvervoer.
  • P2012 MEDIVAC – Een medische evacuatieversie, uitgerust voor luchtambulance-operaties.
  • P2012 Combi – Een flexibele configuratie die zowel passagiers als vracht kan vervoeren.
  • P2012 Skydive – Een variant voor parachutisten met een aangepaste achterdeur.
  • P2012 Sentinel SMP – Een Special Mission Platform voor surveyvluchten met aangepaste apparatuur en waarnemers aan boord.
De I-PDVI is een Tecnam P2012 Traveller met Continental motoren (Genève, 29 mei 2024)

Historisch gezien vloog de P2012 Traveller met Lycoming-motoren het eerst. Daar kwam in oktober 2022 de P2012 STOL-variant bij met de Continental-motoren. De STOL-versie is sinds maart 2024 EASA-gecertificeerd, net als de Traveller. De Continental-motoren zijn sinds 2023 ook leverbaar op de P2012 Traveller. In tegenstelling tot de P2012 Traveller heeft de P2012 STOL een spanwijdte van 16,6 meter in plaats van 14,0 meter.

I-PDVH Tecnam P2012 STOL [078] – Guyana Defence Force

Motoren

Op deze Tecnam zitten twee Lycoming TEO-540-C1A-motoren of twee Continental GTSIO-520-S-motoren. Beide krachtbronnen zijn goed voor twee keer 375 pk (280 kW). De I-PDVH is een P2012 STOL en heeft dus Continental-motoren. Dat is tevens te zien aan de driebladige MT-propellers. Bij de Lycoming-motor wordt een vierbladige MT-propeller gemonteerd.

De I-PDVH Tecnam P2012 STOL heeft driebladige props en heeft groot “STOL” op de motorgondels staan
De I-PDVH Tecnam P2012 STOLmet Continental motoren
Deze I-PDVM Tecnam P2012 Traveller heeft vierbladige propellers (Genève, 24 mei 2022)

De cockpit is modern en voorzien van beeldschermen. Het hart vormt een Garmin G1000 NXi-avionicsysteem en een GFC700-autopilot om de werklast van de bemanning te verlagen.

De digitale cockpit van de Tecnam P2012 Traveller (Genève, 24 mei 2022)

Op dit moment zijn er zo’n tachtig P2012’s gebouwd. Meer dan de helft daarvan vliegt in de Verenigde Staten. Grote klant in de Verenigde Staten is de regionale luchtvaartmaatschappij Cape Air. Zij vliegen momenteel al met dertig P2012 Travellers en hebben een intentie voor honderd exemplaren afgegeven aan Tecnam.

N244US Tecnam P2012 Traveller (Oshkosh, juli 2022)

In Duitsland is FLN Frisia-Luftverkehr dit voorjaar gestart met lijndiensten met de D-IFTH Tecnam P2012 STOL tussen Noord-Duitsland en de Duitse Waddeneilanden. Hier vervangt het type de oude Britten-Norman BN2 Islander.

De Duise Islanders van FLN, zoals deze D-IFCS Britten-Norman BN-2B-26 Islander worden vervangen door Tecnam P2012 STOL’s (Juist, 31 augustus 2019)

Constructienummers

De constructienummers zijn bij 001 begonnen, en bij de toestellen voor de Amerikaanse markt gebruikt Tecnam …/US als toevoeging op het constructienummer.

Typeplaatje van de VH-VNV Tecnam P2012 Traveller met c/n 047 (Genève, 24 mei 2022)
Typeplaatje van de Amerikaanse N244US Tecnam P2012 Traveller met de toevoeging /US aan het constructienummer (Oshkosh, juli 2022)
Het typeplaatje van de I-PDVH Tecnam P2012 STOL [078] – Guyana Defence Force

Guyana Defence Force

Een vliegtuig van de luchtmacht van Guyana is in onze contreien een zeldzaamheid. Helemaal als je weet dat de luchtmacht momenteel slechts uit zeven (en straks acht) toestellen bestaat. Op dit moment moet men het doen met een bescheiden vloot. Voor de nabije toekomst staan er nog vier Bell helikopters in bestelling.

Het embleem van de Guyana Defence Force in de staart van de Tecnam P2012 STOL
Fleet Guyana Defence Force
Registratie Type C/N Opmerking
8R-… Tecnam P2012 Traveller 78 ex I-PDVH
8R-… Bell 412 ? On order
8R-… Bell 412 ? On order
8R-… Bell 429 ? On order
8R-… Bell 429 ? On order
8R-1GY Beech B300 King Air 350 FL-14 ex 8R-GPW, PR-IMG, N350Q, N355MR, N350MR, N996AM
8R-ETR HAL Dornier Do228-201LW ?
8R-GBW Short SC-7 Skyvan 3-100 SH.1943 ex G-PIGY, LX-JUL, 5T-MAM
8R-GMN Britten-Norman BN-2A-21 Islander 742 ex PT-KRO
8R-GWJ Short SC-7 Skyvan 3-100 SH.1954 ex G-BEOL, ZS-OIO, VH-IBA, JA8803
8R-JAG HAL Dornier Do228-201LW ?
8R-MIA Bell 412EPi 37031 ex N840MT
De Tecnam P2012 STOL heeft de vlag van Guyana op de neus staan

Van die zeven huidige toestellen zijn we ooit één van de Skyvans tegengekomen, nog voordat dit toestel werd afgeleverd naar Guyana. De G-BEOL Short SC.7 Skyvan 3-100 heeft namelijk geruime tijd in Engeland gevlogen.

De G-BEOL Short SC.7 Skyvan 3-100 vliegt nu als 8R-GWJ in Guyana (Koksijde, 4 juli 2015)
Guyana
Voor diegenen bij wie de topografieles over Zuid-Amerika alweer wat weggezakt is: Guyana ligt tussen Venezuela en Suriname in. Niet te verwarren met de voormalige Franse kolonie Frans-Guyana, dat rechts van Suriname ligt. Guyana was een Britse kolonie en heeft Georgetown als hoofdstad.

De ligging van Guyana is tussen Venezuela en Suriname in

In de grond en voor de kust van Guyana wordt olie gevonden. Het ligt in het verschiet dat dit land daar de komende jaren van gaat profiteren. Ware het niet dat buurland Venezuela op historische gronden aanspraak maakt op de regio Essequibo. Dat gebied beslaat ongeveer twee derde van Guyana. De landen hebben afgesproken hier op diplomatieke wijze en met internationale rechtspraak uit te komen. Er wordt niet gevochten. Dat zou, gezien de beperkte strijdkrachten van Guyana, ook een zwaar ongelijke strijd zijn ten opzichte van Venezuela. Hopelijk blijft het rustig in die regio.

De nieuwe Tecnam P2012 heeft straks als taak om in afgelegen gebieden transport, hulp en ondersteuning te bieden. Op die plekken zijn vaak alleen korte landingsstrips. De STOL-capaciteiten van de P2012 STOL komen hier dan ook goed tot hun recht.

I-PDVH Tecnam P2012 STOL [078] – Guyana Defence Force

Roraima Aviation

De Guyana Defence Force heeft, voor zover wij weten, slechts één enkel toestel gekocht. Toch zijn er al twee civiele Tecnam P2012 Travellers in Guyana actief. Deze twee vliegen bij Roraima Airways. Deze toestellen zijn nog maar zeer recent afgeleverd en vliegen als 8R-GRG [072] en 8R-GRH [074/US].

I-PDVH Tecnam P2012 STOL [078] – Guyana Defence Force

Overdracht

Welke registratie het toestel krijgt dat nu onderweg is, is nog niet bekend. Het zal beginnen met 8R-, omdat zowel de civiele als militaire vliegtuigen in Guyana die landencode gebruiken. Deze P2012 Traveller is op 14 mei 2025 overgedragen aan de Guyana Defence Force op Capua (LIAU), waar de fabriek van Tecnam staat. Daar was een hoge delegatie van de Guyana Defence Force naar toe gereisd.

De registratie I-PDVH zal vervangen worden door 8R-…

In de dagen daarna is de opleiding van grondpersoneel en piloten afgerond. Ondertussen is op 23 mei 2025 de I-PDVH overgevlogen naar Valbrembo Airport (LILV). Vanaf daar begon op 4 juni 2025 de afleveringsvlucht naar Guyana. Aan boord waren twee fabriekspiloten van Tecnam.

I-PDVH Tecnam P2012 STOL [078] – Guyana Defence Force
Dat zo’n afleveringsvlucht niet altijd volgens plan verloopt, bleek gelijk op de eerste route. Te veel tegenwind maakte dat last-minute voor Lelystad Airport werd gekozen als eerste nachtstop.

I-PDVH Tecnam P2012 STOL [078] – Guyana Defence Force

Eigen AvGas

Na de landing werd door de piloten het toestel bijgetankt met AvGas. De meeste AvGas kwam niet uit de prettig geprijsde pomp van de brandstofmaatschappij Check-Six, maar uit zelf meegebrachte jerrycans van dertig liter elk. Links en rechts werden er op die manier vier jerrycans leeggegoten in de vleugels. De volgende ochtend werd de rechtertank nog even “afgetopt” met AvGas van Check-Six.

De tanks van de I-PDVH Tecnam P2012 STOL worden handmatig bijgevuld

Veel belangstelling

Inmiddels hadden meer luchtvaartliefhebbers lucht gekregen van deze bijzondere bezoeker. Zij konden meemaken dat het toestel nog even naar zijn plek voor de nacht op het Delta-platform taxiede. Alleen bleek toen dat het toestel iets te dicht op het hek stond. Met de hand werd de Tecnam toen een paar centimeter opgeschoven. Hierna kon de bemanning naar hun hotel om daar het glas te heffen op een eerste succesvolle vlucht van de lange reis.

Met de hand werd de Tecnam een paar centimetertjes opgeschoven
I-PDVH Tecnam P2012 STOL [078] – Guyana Defence Force
Al vroeg in de morgen was het plan om weer op pad te gaan. Het ingediende vliegplan werd nog wel met een uurtje vertraagd. Dat gaf luchtvaartliefhebbers die vroeg uit de veren waren de kans om het toestel in een waterig ochtendzonnetje te fotograferen. De sociale media doet in zo’n geval goed zijn werk. Zelfs ’s nachts zijn er foto’s gemaakt van dit toestel. Want zeg nou eerlijk, wanneer zie je nu een militair (of civiel) toestel uit Guyana? Dat was ons in vijfenveertig jaar ook nog niet overkomen.

I-PDVH Tecnam P2012 STOL [078] – Guyana Defence Force

Vervolg ferryvlucht

Nadat bemanning en vliegtuig gereed waren, werd gestart voor de eerste track van vandaag: een vlucht naar het Schotse Wick (EGPC). Hier werd getankt voor de tweede vlucht, die naar de Faeröer Eilanden zou leiden. Hier werd op Vagar (EKVG) geland. De derde hop was naar Reykjavik (BIRK) op IJsland. Dit werd de tweede nachtstop van het toestel.

I-PDVH Tecnam P2012 STOL [078] – Guyana Defence Force
Op 6 juni 2025 zou men doorvliegen naar Kangerlussuaq Airport (BGSF) op Groenland. Op 7 juni 2025 werd niet gevlogen, pas op zondagmorgen 8 juni 2025 werden de motoren gestart om richting Canada te vliegen.

De I-PDVH taxiet uit op Kangerlussuaq  (Afbeelding: webcam Kangerlussuaq Airport)

Als het lukt zullen we het vervolg van de reis hier aanvullen.

Ferryflight I-PDVH Tecnam P2012 STOL – Guyana Defence Force
Date From Airport To Airport
5-6-2025 LILV Valbrembo Airport EHLE Lelystad Airport
6-6-2025 EHLE Lelystad Airport EGPC Wick Airport
6-6-2025 EGPC Wick Airport EKVG Vagar Airport
6-6-2025 EKVG Vagar Airport BIRK Reykjavik Airport
6-6-2025 BIRK Reykjavik Airport BGSF Kangerlussuaq Airport
8-6-2025 BGSF Kangerlussuaq Airport CYFB Iqaluit Airport
8-6-2025 CYFB Iqaluit Airport CYVP Kuujjuaq Airport
8-6-2025 CYVP Kuujjuaq Airport CYYR Goose Bay Airport
9-6-2025 CYYR Goose Bay Airport CYML Charlevoix Airport
9-6-2025 CYML Charlevoix Airport CYTZ Billy Bishop Toronto City Airport
9-6-2025 CYTZ Billy Bishop Toronto City Airport KIAG Niagara Falls International Airport
10-6-2025 KIAG Niagara Falls International Airport KISO Kinston Regional Jetport
11-6-2025 KISO Kinston Regional Jetport KSEF Sebring Regional Airport
11-6-2025 KSEF Sebring Regional Airport KBCT Boca Raton Airport
11-6-2025 KBCT Boca Raton Airport MYGF Grand Bahama International Airport
12-6-2025 MYGF Grand Bahama International Airport MBPV Providenciales International Airport
12-6-2025 MBPV Providenciales International Airport MDPC Punta Cana Airport
13-6-2025 MDPC Punta Cana Airport TFFR Pointe-à-Pitre International Airport
13-6-2025 TFFR Pointe-à-Pitre International Airport TTPP Piarco International Airport
13-6-2025 TTPP Piarco International Airport SYEC Eugene F. Correia / Ogle International  Airport
De nieuwe Tecnam P2012 STOL van de Guynana Defence Force verlaat Lelystad op weg naar Guyana

5 gedachten over “Tecnam P2012 STOL van de Guyana Defence Force op aflevering via Lelystad Airport

Geef een reactie