
Lelystad Airport, 17 juni 2025 – De SE-CXD die we op op Lelystad Airport zagen is een oeroude Cessna 172A. Dit is de tweede versie van de Cessna 172. Had het eerste model nog een rechte staart, vanaf de Cessna 172A werd de schuine staart ingevoerd. Wel had dit model nog steeds een doorlopende lijn vanaf de vleugels naar de romp. De achterruit kwam pas vanaf de Cessna 172D.

Geen Skyhawk
We zijn gewend om de Cessna 172 standaard met de naam “Skyhawk” aan te duiden. Dat is zeker voor de vroege versies niet juist. Pas vanaf eind 1960 werd voor de Cessna 172B een extra optiepakket samengesteld onder de naam “Skyhawk”. De Cessna 172 en Cessna 172A horen dan ook niet de toevoeging “Skyhawk” te hebben.

De optiepakketten “Skyhawk” en later “Skyhawk II” bevatten doorgaans een aangepast interieur en exterieur en een upgrade van het instrumentarium. Het is vaak lastig om aan de buitenkant vast te stellen of het om een 172 Skyhawk gaat.

Vijfenzestig jaar in Zweden
Het model Cessna 172A kwam in 1960 uit. De SE-CXD is evenwel al in 1959 gebouwd en het toestel heeft in de Verenigde Staten korte tijd N7593T als registratie gehad. Het constructienummer van dit exemplaar is 47193.
Op 5 mei 1960 werd de Cessna 172A als SE-CXD ingeschreven en dit kenmerk heeft het toestel nu vijfenzestig jaar later nog steeds! Het toestel was eerst rood met een dikke witte streep over de romp. Pas later is de romp gepolijst. Door de jaren heeft de SE-CXD verschillende eigenaren gekend.

Polished skin
Bij aankomst complimenteerden we de inzittenden van het toestel met de geweldig glimmende delen van de romp. De dame van het stel meldde dat dit haar verdienste was. Op mijn vraag of haar partner dan verantwoordelijk was voor de rode delen, antwoordde ze bevestigend. Ze moest lachen toen ik zei dat ze hem dan wel iets strenger mocht aanspreken… 😉 De rode vlakken zijn namelijk een beetje vaal en kaal ten opzichte van de rest die eruitziet als een spiegel. Met gemak kun daar je haar in kammen!

Op reis
De SE-CXD was bezig met een mooi tripje door Europa. Deze was zondag 15 juni 2025 gestart op haar thuisbasis Västerås Johannisberg (ESSX), noordwest van Stockholm. Die dag werd via Eslöv Airport (ESME) naar het Noord-Duitse Stralsund–Barth Airport (EDBH) gevlogen. De volgende dag werd, met een tussenstop op Heide–Büsum Airport (EDXB), geland op Helgoland-Düne Airport (EDXH). Dit Noordzee-eilandje heeft een uitdagende baan van slechts 480 meter.

Op 17 juni 2025 werd koers gezet naar het Duitse Waddeneiland Borkum (EDWR) en daarna werd doorgevlogen naar Lelystad Airport. Voor de komende dagen staan in ieder geval Oostende in België en Le Touquet-Paris-Plage in Frankrijk op de planning.