De drukste dag van het jaar op Lelystad Airport

De Limburgse Vleugels op bezoek bij Aviodrome

Lelystad Airport, 21 juni 2025 – Op de langste dag van het jaar was het op Lelystad Airport een drukte van belang! Door het aantal bezoekers kan gerust gesteld worden dat dit de drukste dag van het jaar was – tot nu toe… Al durven we de weddenschap wel aan dat dit de rest van het jaar ook niet meer overtroffen gaat worden.

D-EHPT SAAB 91D Safir

Limburgse Vleugels

De Limburgse Vleugels van Genk-Zwartberg brachten een bezoek aan het luchtvaartmuseum Aviodrome. In totaal kwam men met zestien toestellen. Uiteraard zaten daarbij de eigen clubtoestellen, vaak beginnend met de registratie OO-LV… Daarbij zat ook de OO-LVD, de meest recente aanwinst van de vloot.

Limburgse Vleugels
Registratie Type C/N Opmerking
D-EHMP Cirrus SR22 G3 GTS-X Turbo 3143
D-EHPT SAAB 91D Safir 91-382 ex PH-RLR
D-KBFW Aeromot AMT-200 Super Ximango 007
D-KSLT Stemme S-6RT 023
N14999 Lockheed 12A Electra Junior 1252
N341GG Aérospatiale SA 341G Gazelle 1181
OO-GLS Robinson R22 Beta II 3856
OO-KWS Cessna 152 15285985
OO-LVA Cessna 172S Skyhawk SP 172S-10533
OO-LVD Reims/Cessna F172P Skyhawk II F17202198 ex D-EYED
OO-LVJ Reims/Cessna FA152 Aerobat FA1520378
OO-LVM Tecnam P-Mentor 1118
OO-LVT Mooney M20J 24-3411
OO-TRJ Reims/Cessna F172P Skyhawk F17202140
PH-CPT Mudry CAP-10B 210
PH-SCP Vans RV-9 91318 New c/s

Bij de groep hadden zich ook toestellen gevoegd van clubleden met een eigen kistje. En daar zaten pareltjes tussen – of zullen we zeggen: smakelijke Belgische bon-bonnekes!

N14999 Lockheed 12A Electra Junior

Al meerdere malen is de N14999 Lockheed 12A Electra Junior van Genk-Zwartberg op bezoek geweest bij het Aviodrome. De crew van deze schitterende oldtimer beviel het telkens zó goed, dat nu de hele vliegclub op bezoek is geweest. Uiteraard mocht de Lockheed daar zelf niet bij ontbreken.

De N14999 Lockheed 12A Electra Junior voor het nagebouwde gebouw van het oude Schiphol

In een doorlopende stroom kwamen de toestellen één voor één binnen. Er was voor de groep ruimte gemaakt bij het Aviodrome zelf. Na de landing kon men daar naartoe taxiën om vervolgens in de officiersmess van het museum ontvangen te worden. Daarna konden de bezoekers het museum op hun gemak bekijken.

D-EHPT SAAB 91D Safir

Naast de eerder genoemde Lockheed was ook de SAAB 91D Safir interessant. Deze D-EHPT heeft een Nederlands verleden; het was ooit de PH-RLR van de Rijksluchtvaartschool op Eelde. Het toestel is sinds kort gestationeerd op Goetsenhoven en ziet er prima uit voor zijn leeftijd (65 jaar).

N341GG Aérospatiale SA 341G Gazelle

Een blikvanger was zeker en vast de N341GG. Deze Gazelle heeft dezelfde eigenaar als de N14999. En hoewel het toestel er militair uitziet, met zijn zwart-wit-grijze kleurenschema, is het altijd een civiel toestel geweest. Deze Gazelle is in 1974 gebouwd en vloog eerder als C-FEDG en N62373. In 1993 werd de heli naar Frankrijk verkocht, waar hij jarenlang in opslag stond op Toussus-le-Noble. Sinds 2018 verblijft deze helikopter in België en sinds augustus is Genk-Zwartberg haar thuisbasis.

N341GG Aérospatiale SA 341G Gazelle

Een andere opvaller was de PH-SCP. Deze Van’s RV-9 is ooit door zijn huidige Nederlandse eigenaar geïmporteerd uit de Verenigde Staten. Het oorspronkelijke kleurenschema is recentelijk vervangen door een nieuwe en frisse nieuwe striping. Staat het kistje goed!

De PH-SCP Vans RV-9 in haar nieuwe kleuren landde als eerste van de Belgische groep
Dit waren de oude kleuren van de PH-SCP Vans RV-9 (Midden-Zeeland, 11 juni 2022)

Onder de Belgische armada bevonden zich ook twee motorzwevers van types die je in Nederland niet snel tegenkomt: een Stemme S-6RT en een Aeromot AMT-200 Super Ximango. Die laatste – is een Braziliaanse doorontwikkeling van de Franse Fournier RF-10.

D-KSLT Stemme S-6RT
D-KBFW Aeromot AMT-200 Super Ximango

Tegen de klok van 16:00 uur vroegen de Belgen stuk voor stuk hun startklaring aan om huiswaarts te keren. Bij het vertrek werden ze uitgezwaaid door de vrijwilligers van het Aviodrome, die aan weerszijden van het platform stonden. Het zou me niet verbazen als we deze club nog eens terugzien. Het was een leuk uitje voor de deelnemers.

Maar er was meer!

Naast de Belgen kwam er ook een Franse vliegclub naar Lelystad Airport, met in totaal negen toestellen. En de eerste vrolijke Frans hing al voor de baan, terwijl de laatste Belg nog moest landen. Het liep dus allemaal naadloos in elkaar over.

Franse bezoekers
Registratie Type C/N
F-BNJI Jodel DR250/160 Capitaine 44
F-GGXZ Robin DR.400/180 Regent 1924
F-GHMB Mooney M20K 231 25-0740
F-GHPP Piper PA-32R-301 Saratoga SP 3213022
F-GSBD Robin DR-400/180 Regent 2329
F-GVJM Piper PA-28-181 Archer III 2843101
F-GYDS Cessna 172R Skyhawk 17280191
F-JRZL / 77 BDT Aveko  VL-3A Sprint VL-3-74
F-PRRC Vans RV-7A 71290

De Fransen kwamen vanaf Strausberg (EDAY), ten oosten van Berlijn. Ze vlogen in een soort treintje achter elkaar aan. De groep koos niet de kortste route, maar vloog via de Duitse Waddeneilanden richting Nederland. Deze werden van oost naar west overvlogen, net als de Nederlandse Waddeneilanden. Daarna ging het via Den Oever en de dijk Enkhuizen–Lelystad naar het vliegveld.

Voor de meeste toestellen was de nadering een eitje, al testte één van de Fransen de alertheid van de verkeersleiding door hardnekkig naar baan 05 te willen vliegen in plaats van 23. Met een beetje bijsturing vanuit de toren (en de cockpit) kwam het toestel toch netjes uit op de juiste landingsbaan.
Na het tanken werden alle toestellen geparkeerd op het Delta-platform. De meeste kregen een kap over de cockpitramen om ze te beschermen tegen de warme zon. Het plan is dat de groep maandag 23 juni 2025 weer vertrekt – uiteraard vóór 15:00 uur, in verband met de sluiting van het veld vanwege de NAVO-top in Den Haag.

Maar er was meer!

Ook qua individuele bezoekers viel er wat te beleven. Al een dag eerder waren een Italiaanse Cessna 172S en een Zwitserse Cessna 182P binnengekomen. Helaas had de Italiaan doeken voor de ramen hangen – altijd jammer voor de foto. De Zwitserse Cessna is inmiddels al een halve eeuw oud!

I-MIBC Cessna 172S Skyhawk SP
HB-CKB Cessna 182P Skylane

Twee Duitse toestellen kwamen er tussendoor binnen. De D-ELVL is een Piper PA-46-350P Malibu Mirage. Veel van deze toestellen zijn voorzien van een turbopropmotor, maar dit exemplaar heeft nog een onvervalste zuigermotor in de neus.

D-ELVL Piper PA-46-350P Malibu Mirage.

De andere Duitse bezoeker was de D-ERRO, een Piper PA-28R-201 Arrow III (of is het een Erro III?!?). Tijdens het taxiën moest de havendienst het toestel even ophalen – men was de parkeerplek voorbijgereden.

De D-ERRO Piper PA-28R-201 Arrow III wordt opgepikt door de Follow-Me

Maar er was meer!

De zakenluchtvaart lag vandaag ook niet stil. Vroeg in de ochtend vertrok “Leader1” – het callsign van de PH-ZAZ van Zeusch Aviation.

PH-ZAZ Beech B200 Super King Air

In de middag arriveerde de D-CHMD, een Embraer EMB-505 Phenom 300. Deze bizjet kwam vanuit Biggin Hill en vertrok na een overnachting richting Ibiza.

D-CHMD Embraer EMB-505 Phenom 300

Maar er was meer!

Natuurlijk werd er ook nog lokaal gevlogen. Al vroeg vertrokken een aantal toestellen naar de Hoogvliegersdag op Vliegbasis Leeuwarden. Onder die toestellen bevond zich de PH-KMR, een GippsAero GA8 Airvan in de kleuren van Stichting Hoogvliegers.

De PH-KMR GippsAero GA8 Airvan ging naar Leeuwarden voor de Hoogvliegersdag aldaar

De D-ENRI, een Piel CP-310A Emeraude die al enkele maanden op Lelystad verblijft, maakte een lokaal vluchtje. De PH-KNF, een Piper PA-18-135 Super Cub, zocht verkoeling op Ameland – en de hond mocht mee!

D-ENRI Piel CP-301A Emeraude
PH-KNF Piper PA-18-135 Super Cub

De PH-PEP maakte meerdere lokale vluchten. Bij binnenkomst liet de piloot het toestel van flinke hoogte op z’n kant naar beneden “vallen”. Boven de baandrempel werd alles weer rechtgezet, gevolgd door een zachte landing. Spectaculair om te zien!

PH-PEP Pitts S-2B Special in een duikvlucht naar de baan

Komt er nog meer?

Voor wie dit leest en zelf actief is bij een vliegclub, valt er eigenlijk maar één conclusie te trekken: “Hé, dat is ook wat voor ons!” Vandaag is wel gebleken dat Lelystad Airport prima in staat is een flinke portie sportvliegtuigen te ontvangen. En het Aviodrome weet groepen vliegende gasten hartelijk te ontvangen. Parkeerruimte is er genoeg bij het museum. Vandaag stonden er zestien extra vliegtuigen, maar er hadden er best nog meer bij gekund.
Welke vliegclub volgt? Who’s next?!?

Nu de Limburgse Vleugels bij Aviodrome, welke vliegclub volgt?!?

3 gedachten over “De drukste dag van het jaar op Lelystad Airport

  1. het is niet meer dan een detail in dit (weer) prachtige verhaal, maar de Duitse Saab Safir heeft Goetsenhoven als thuisbasis

  2. Lees net dat de F-GYDS gecrasht is in Frankrijk. Waarschijnlijk dus een van de laatste foto’s.. 😕

    Verder weer een prachtig verhaal zo!

Geef een reactie