Testvliegtuig van ZeroAvia maakt tussenstop op Lelystad Airport

N409VA Dornier 228-202 van ZeroAvia in de start op weg naar Braunschweig

Lelystad Airport, 1 juli 2025 – De N409VA is een Dornier 228-202 van ZeroAvia. Dit Brits-Amerikaanse bedrijf ontwikkelt volledige waterstof-elektrische motoren voor bestaande commerciële vliegtuigen. Daarnaast is het ook leverancier van waterstof en werkt het aan elektrische technologieën voor nieuwe batterij-, hybride- en waterstof-elektrische toepassingen in de luchtvaart.

N409VA Dornier 228-202 – ZeroAvia

ZeroAvia beschikt momenteel over twee Dornier 228-toestellen die als testvliegtuig opereren: de N409VA en de Brits geregistreerde G-HFZA. Daarnaast hoopt men op termijn ook te kunnen testen met een Cessna 208 Caravan.

Fleet ZeroAvia
Registratie Type C/N Bouwjaar Opmerkingen
G-HFZA Dornier 228-201 8046 1985 ex G-SAYE, D-IFLM, TF-CSF, TF-VMF, TF-CSF, TF-ADB, TF-ELF, LN-NVC
N409VA Dornier 228-202 8097 1987 ex N228ME, D-COHB, to become N228ZA

ZA600

Bij het Brits geregistreerde toestel is inmiddels de linker Honeywell TPE331-turbine vervangen door een ZA600 hydrogen-electric powertrain. Hiermee is op 19 januari 2023 voor het eerst gevlogen en tijdens de derde testvlucht op 6 april 2023 werd er alleen op de ZA600-motor gevlogen. Tot 18 april 2024 zijn in totaal twaalf testvluchten met de G-HFZA uitgevoerd, met een maximale vluchtduur van 35 minuten.

N409VA Dornier 228-202 – ZeroAvia

Tweede testvliegtuig

Naast de G-HFZA was er behoefte aan een tweede Dornier 228. Die werd gevonden in de Verenigde Staten: de N409VA. Deze Dornier werd tot mei 2017 gebruikt door Vision Airlines. Met een vloot van dertien Dornier 228’en werden onder meer toeristen rond Las Vegas en de Grand Canyon vervoerd. Het hoofdkwartier van Vision Airlines was gevestigd in North Las Vegas. Na het faillissement van de onderneming kwamen de toestellen daar in opslag.

De N409VA Dornier 228-202 over de ‘pianokeys’

ZeroAvia heeft de Dornier over laten spuiten in haar eigen kleuren. Inmiddels is er voor deze Dornier een nieuwe registratie gereserveerd; N228ZA. Dit kenmerk staat vermoedelijk al onder de zwarte sticker waar nu N409VA op staat. Op dit moment heeft dit toestel nog haar oorspronkelijke motoren.

Touchdown

Ferryvlucht

Tussen 11 en 15 juni 2024 werd de N409VA overgevlogen van North Las Vegas Airport (KVGT) naar Cotswold Airport (EGBP) bij Kemble. Het duurde vervolgens tot 4 februari 2025 voordat de N409VA opnieuw het luchtruim koos. Vervolgens maakte het toestel een paar lokale en binnenlandse vluchten, bezocht het twee keer Braunschweig (EDVE) in Duitsland en op één dag ook twee keer La Roche (LFRI) in Frankrijk.

N409VA Dornier 228-202 – ZeroAvia

Tussenstop

Vandaag was Lelystad Airport aan de beurt, al was het slechts voor een korte tussenstop. Het toestel was opnieuw op weg naar Braunschweig en maakte een tussenlanding op Lelystad Airport. Men had weinig tijd en dus was de Koninklijke Marechaussee onder begeleiding naar het Lima-platform gereden. Zo kon men aldaar de paspoortcontrole doen, het toestel kwam immers uit een niet-Schengenland. Even later startte de Dornier alweer op voor het tweede deel van de vlucht van vandaag.

De N409VA Dornier 228-202 draait het Lima-platform op terwijl de KMAR al klaar staat oor de paspoortcontrole

Uit de Dornier Do 28D

De oorspronkelijke Dornier 228 werd tussen 1981 en 1998 geproduceerd door Dornier (later DASA Dornier en Fairchild-Dornier) in Oberpfaffenhofen in Duitsland. Het toestel was een doorontwikkeling van de Dornier Do 28D Skyservant. In totaal werden er 245 exemplaren gebouwd. Daarnaast zijn er 125 Dornier 228’en in licentie gebouwd door Hindustan Aeronautics Limited (HAL) in Kanpur, Uttar Pradesh, India.

De basis van de Dornier 228 komt voort uit de Dornier Do-28D Skyservant (Hermeskeil, 21 oktober 2016)

Nederlandse Dornier 228

In Nederland hebben we drie Dornier 228-exemplaren gehad die voor de Kustwacht hebben gevlogen. Eerst was er de PH-MNZ Dornier 228-212 [8206]; deze werd later vervangen door de PH-CGC [8183] en PH-CGN [8181], beiden ook Dornier 228-212’s.

Tussen 1989 en 1994 was op Rotterdam Flexair B.V. actief. Zij vlogen met een tweetal Dornier 228 toestellen. Dat waren de PH-FXA [8162] en de PH-FXB [8085].

De PH-FXA Dornier 228-202 van Flexair (Seppe, 1991)

Tot slot heeft Schreiner Airways tussen 1985 en 1987 een Dornier 228-201 gehad. Dat was de PH-SDO met constructienummer 8009.

RUAG

De productierechten van de 228 gingen tussen 2004 en 2021 over naar RUAG Aerospace. Vanaf 2009 probeerden zij de 228 NG (Next Generation) in de markt te zetten. Daarvoor gebruikten ze als testtoestel de D-CNEU, een Dornier 228-212 die werd omgebouwd tot RUAG Aerospace 228-212NG. Het constructienummer van dit toestel is 8206 – en laat dat nou nét de voormalige PH-MNZ zijn van de Nederlandse Kustwacht! De RUAG Aerospace 228-212NG werd in licentie bij HAL gebouwd als de Hindustan 228.

De D-CNEU RUAG Aerospace 228-212NG is de ex PH-MNZ (Payerne, 29 augustus 2014)

Sinds 2021 is General Atomics AeroTec Systems GmbH houder van het typecertificaat. Zij proberen de 228 verder te ontwikkelen als de Do228 NXT. De tijd zal leren wat daaruit voortkomt.

Zeldzaam

Al met al is de Dornier 228 in onze regio een zeldzaam verschijnsel geworden. De meeste toestellen zijn inmiddels al uitgefaseerd. Dat maakte het bezoek van de N409VA aan Lelystad vandaag des te bijzonderder!

De Dornier 228 is in onze omgeving een zeldzaam toestel geworden

4 gedachten over “Testvliegtuig van ZeroAvia maakt tussenstop op Lelystad Airport

        1. Hallo Marco,

          Scherp! En bedankt! Ik heb de PH-SDO inmiddels aan het verhaal toegevoegd.

          Groet,
          Berend Jan Floor

Geef een reactie