OO-RAR De Havilland DHC-1 Chipmunk Mk.22 nieuw in België

OO-RAR / WD353 De Havilland DHC-1 Chipmunk Mk.22

Midden-Zeeland, 20 juni 2025 – In België staat sinds 18 april 2025 een “nieuwe” De Havilland DHC-1 Chipmunk ingeschreven. Op 15 mei 2025 werd voor dit toestel het Bewijs van Luchtwaardigheid afgegeven door de Belgische luchtvaartautoriteiten. Als registratie is OO-RAR gekozen, wat direct verwijst naar het Antwerpse bedrijf van eigenaar Raymond Cuypers: R.A.R. – Raymond’s Aircraft Restoration B.V.

De OO-RAR heeft de naam van Raymonds Aircraft Restoration in de staart staan

Deze Chipmunk is in 1951 in Engeland gebouwd en heeft constructienummer C1/0291. Verreweg de meeste Chipmunks zijn in Engeland vervaardigd (1.000 stuks). In Canada werden er slechts 217 gebouwd en in Portugal nog eens 66, wat het totaal op 1.283 exemplaren brengt.

OO-RAR / WD353 De Havilland DHC-1 Chipmunk Mk.22

Als WD353, met de typeaanduiding De Havilland DHC-1 Chipmunk T.10, ging dit toestel op 28 februari 1951 aan de slag bij de Royal Air Force. Na zijn militaire diensttijd werd deze DHC-1 op 27 juni 1974 civiel ingeschreven als G-BCHW. Het toestel kwam op naam van Nigel Charles Faulconbridge.

OO-RAR / WD353 De Havilland DHC-1 Chipmunk Mk.22

Het was gebruikelijk om voormalige RAF-Chipmunks die civiel werden verkocht, om te bouwen van het militaire T.10-model naar het civiele Mk.22-model. Deze aanduiding hield onder andere in dat de (militaire) Gipsy Major 8-motor werd vervangen door een (civiele) Gipsy Major 10 met elektrische starter.

OO-RAR / WD353 De Havilland DHC-1 Chipmunk Mk.22

Na bijna twee jaar werd G-BCHW verkocht naar de Verenigde Staten. Op 13 april 1976 werd het toestel uitgeschreven en kreeg het de nieuwe registratie N3034F. In de Verenigde Staten had deze De Havilland drie verschillende eigenaren.

De N3034F / WD353 De Havilland Canada DHC-1 Chipmunk Mk,22 op Oshkosh in juli 2011

Sinds 3 december 2010 stond de N3034F op naam van Michel Adam de Villers uit Deerfield Beach, Florida. In 2015 werd het elektrische systeem van het toestel vernieuwd, en op dat moment werden ook een groot aantal Garmin-instrumenten geïnstalleerd. De twee Garmin G3X-touchscreens (voor en achter) springen daarbij het meest in het oog. Het is dus een Chipmunk met een volledige ‘glass cockpit’. Ook werd het toestel in 2015 opnieuw gespoten.

De cockpit van de OO-RAR is volledig digitaal

Het toestel was gestationeerd op Pompano Beach Airpark (KPMP) in Florida. Op 8 augustus 2020 maakte de Chipmunk haar laatste vlucht boven de Verenigde Staten: het toestel werd geferried naar Lawrenceville–Vincennes International Airport (KLWV), vlak bij Atlanta, Georgia. Op 22 september 2020 ging het eigenaarschap over naar Dirk Steiner uit het nabijgelegen Suwanee, Georgia. Daarna werd het enige tijd stil rond deze warbird.

OO-RAR / WD353 De Havilland DHC-1 Chipmunk Mk.22

Op 5 juli 2021 popte de transponder van N3034F weer op, ditmaal vanaf Flugplatz Uelzen (EDVU) in Duitsland. Blijkbaar was de N3034F in mei 2021 per container naar Duitsland overgebracht. Sindsdien heeft de Chipmunk diverse vluchten vanaf Uelzen gemaakt.

OO-RAR / WD353 De Havilland DHC-1 Chipmunk Mk.22

Medio 2024 werd de N3034F te koop aangeboden. Het toestel had toen 7.787 vlieguren en de urenteller van de motor stond op 384 uur. Bij het toestel werden ook de oorspronkelijke instrumentenpanelen meegeleverd, inclusief de originele instrumenten.

OO-RAR / WD353 De Havilland DHC-1 Chipmunk Mk.22

Het geheel werd aangeschaft door Raymond Cuypers. Hij is tevens mede-eigenaar van een andere Belgisch geregistreerde Chipmunk: de OO-CII.

OO-RAR / WD353 De Havilland DHC-1 Chipmunk Mk.22

Op 21 februari 2025 is de N3034F vliegend aangekomen in Antwerpen. Het toestel kwam vanuit Flugplatz Uelzen, met tussenstops op Nordhorn-Lingen (EDWN) en Balen-Keiheuvel (EBKH). Na aankomst in België heeft de Chipmunk nog één keer gevlogen onder registratie N3034F. De laatste vlucht onder dat kenmerk was op 23 februari 2025. Daarna werd de inschrijving in het Belgische luchtvaartuigregister als OO-RAR in gang gezet. De Amerikaanse registratie werd op 4 april 2025 doorgehaald.

Onder de registratie OO-RAR is nog vaag het Amerikaanse kenmerk te zien

In de Verenigde Staten stond de N3034F geregistreerd met een Experimental-status. In België is dit gewijzigd naar de categorie Normal – Aerobatic Category Aeroplane. Die status maakt het toestel in Europa breder inzetbaar dan een toestel met de status Experimental.

OO-RAR / WD353 De Havilland DHC-1 Chipmunk Mk.22

Overige Belgische Chipmunks

Met de komst van de OO-RAR in België staat de teller van OO-geregistreerde Chipmunks op moment van schrijven op zes. Eén daarvan is momenteel niet luchtwaardig (OO-FFT); de overige vijf zijn tussen 2022 en 2025 ingeschreven. Je kunt dus gerust stellen dat de belangstelling voor de Chipmunks in België in de lift zit — en dat is een mooi gegeven!

OO-RAR / WD353 De Havilland DHC-1 Chipmunk Mk.22
Belgian civil DHC-1 chipmunks
Registration Type C/N Reg. Dereg. Remarks
OO-CII De Havilland Canada DHC-1 Chipmunk Mk.22 C1/0104 3-1-2024 active ex SE-GRK, P-125 (RDAF)
OO-CJL De Havilland Canada DHC-1 Chipmunk Mk.22 C1/0479 10-3-1954 9-4-1998 based in Congo, ex WG405, to 9Q-CJL, w/o
OO-CRB De Havilland Canada DHC-1 Chipmunk Mk.22 ? not off. reg. not off. reg. local CofR C319 in Congo
OO-DHC De Havilland Canada DHC-1 Chipmunk Mk.22 C1/0614 24-1-2022 active ex G-BWVZ WK590
OO-FFT De Havilland Canada DHC-1 Chipmunk Mk.22A C1/0475 12-4-1972 active? Last flight 09.01.00, stored EBAW, ex G-AOTZ, WG401
OO-MER De Havilland Canada DHC-1 Chipmunk T.10 CFF. 20 6-3-1956 15-3-1965 ex C2 (BAF), w/o …01.65 Massenhoven
OO-NCL De Havilland Canada DHC-1 Chipmunk Mk.22 C1/0137 23-2-1970 8-7-1992 ex G-AOUN, WB689, to G-AOUN, D-EPCL
OO-NPO De Havilland Canada DHC-1 Chipmunk Mk.20 OGMA-62 26-7-1989 7-8-1996 ex 1372 (FAPo), to HB-TUM, w/o 03.10.09
OO-PHS De Havilland Canada DHC-1 Chipmunk T.10 CFF.19 6-3-1956 20-1-1972 ex C1 (BAF), w/o Seppe 19.09.70
OO-PMS De Havilland Canada DHC-1 Chipmunk Mk.22 C1/0145 31-1-2023 active ex G-BXCT, WB697 (PMS = Poor Mans Spitfire)
OO-RAR De Havilland Canada DHC-1 Chipmunk Mk.22 C1/0291 18-4-2025 active ex N3034F, G-BCHW, WD353
OO-WPB De Havilland Canada DHC-1 Chipmunk Mk.22 C1/0772 20-1-2022 active ex G-BWNT, WP901

Met dank aan Bob Rongé voor zijn bijdrage aan dit artikel.

Een gedachte over “OO-RAR De Havilland DHC-1 Chipmunk Mk.22 nieuw in België

  1. As usual, a fantastically researched article with one exception- Please don’t call a Chippie a ‘warbird’. I don’t think Chippies ever saw any sort of conflict (let alone a war). These little DHCs were training aircraft for ab initio pilots and teenage Air Cadets (including at my local airfield RAF Woodvale).
    Just because it is old and military doesn’t qualify an aircraft as a warbird.

Geef een reactie