
Midden-Zeeland, 20 juni 2025 – In België staat sinds 18 april 2025 een “nieuwe” De Havilland DHC-1 Chipmunk ingeschreven. Op 15 mei 2025 werd voor dit toestel het Bewijs van Luchtwaardigheid afgegeven door de Belgische luchtvaartautoriteiten. Als registratie is OO-RAR gekozen, wat direct verwijst naar het Antwerpse bedrijf van eigenaar Raymond Cuypers: R.A.R. – Raymond’s Aircraft Restoration B.V.

Deze Chipmunk is in 1951 in Engeland gebouwd en heeft constructienummer C1/0291. Verreweg de meeste Chipmunks zijn in Engeland vervaardigd (1.000 stuks). In Canada werden er slechts 217 gebouwd en in Portugal nog eens 66, wat het totaal op 1.283 exemplaren brengt.

Als WD353, met de typeaanduiding De Havilland DHC-1 Chipmunk T.10, ging dit toestel op 28 februari 1951 aan de slag bij de Royal Air Force. Na zijn militaire diensttijd werd deze DHC-1 op 27 juni 1974 civiel ingeschreven als G-BCHW. Het toestel kwam op naam van Nigel Charles Faulconbridge.

Het was gebruikelijk om voormalige RAF-Chipmunks die civiel werden verkocht, om te bouwen van het militaire T.10-model naar het civiele Mk.22-model. Deze aanduiding hield onder andere in dat de (militaire) Gipsy Major 8-motor werd vervangen door een (civiele) Gipsy Major 10 met elektrische starter.

Na bijna twee jaar werd G-BCHW verkocht naar de Verenigde Staten. Op 13 april 1976 werd het toestel uitgeschreven en kreeg het de nieuwe registratie N3034F. In de Verenigde Staten had deze De Havilland drie verschillende eigenaren.

Sinds 3 december 2010 stond de N3034F op naam van Michel Adam de Villers uit Deerfield Beach, Florida. In 2015 werd het elektrische systeem van het toestel vernieuwd, en op dat moment werden ook een groot aantal Garmin-instrumenten geïnstalleerd. De twee Garmin G3X-touchscreens (voor en achter) springen daarbij het meest in het oog. Het is dus een Chipmunk met een volledige ‘glass cockpit’. Ook werd het toestel in 2015 opnieuw gespoten.

Het toestel was gestationeerd op Pompano Beach Airpark (KPMP) in Florida. Op 8 augustus 2020 maakte de Chipmunk haar laatste vlucht boven de Verenigde Staten: het toestel werd geferried naar Lawrenceville–Vincennes International Airport (KLWV), vlak bij Atlanta, Georgia. Op 22 september 2020 ging het eigenaarschap over naar Dirk Steiner uit het nabijgelegen Suwanee, Georgia. Daarna werd het enige tijd stil rond deze warbird.

Op 5 juli 2021 popte de transponder van N3034F weer op, ditmaal vanaf Flugplatz Uelzen (EDVU) in Duitsland. Blijkbaar was de N3034F in mei 2021 per container naar Duitsland overgebracht. Sindsdien heeft de Chipmunk diverse vluchten vanaf Uelzen gemaakt.

Medio 2024 werd de N3034F te koop aangeboden. Het toestel had toen 7.787 vlieguren en de urenteller van de motor stond op 384 uur. Bij het toestel werden ook de oorspronkelijke instrumentenpanelen meegeleverd, inclusief de originele instrumenten.

Het geheel werd aangeschaft door Raymond Cuypers. Hij is tevens mede-eigenaar van een andere Belgisch geregistreerde Chipmunk: de OO-CII.

Op 21 februari 2025 is de N3034F vliegend aangekomen in Antwerpen. Het toestel kwam vanuit Flugplatz Uelzen, met tussenstops op Nordhorn-Lingen (EDWN) en Balen-Keiheuvel (EBKH). Na aankomst in België heeft de Chipmunk nog één keer gevlogen onder registratie N3034F. De laatste vlucht onder dat kenmerk was op 23 februari 2025. Daarna werd de inschrijving in het Belgische luchtvaartuigregister als OO-RAR in gang gezet. De Amerikaanse registratie werd op 4 april 2025 doorgehaald.

In de Verenigde Staten stond de N3034F geregistreerd met een Experimental-status. In België is dit gewijzigd naar de categorie Normal – Aerobatic Category Aeroplane. Die status maakt het toestel in Europa breder inzetbaar dan een toestel met de status Experimental.

Overige Belgische Chipmunks
Met de komst van de OO-RAR in België staat de teller van OO-geregistreerde Chipmunks op moment van schrijven op zes. Eén daarvan is momenteel niet luchtwaardig (OO-FFT); de overige vijf zijn tussen 2022 en 2025 ingeschreven. Je kunt dus gerust stellen dat de belangstelling voor de Chipmunks in België in de lift zit — en dat is een mooi gegeven!

Belgian civil DHC-1 chipmunks |
|||||
Registration | Type | C/N | Reg. | Dereg. | Remarks |
OO-CII | De Havilland Canada DHC-1 Chipmunk Mk.22 | C1/0104 | 3-1-2024 | active | ex SE-GRK, P-125 (RDAF) |
OO-CJL | De Havilland Canada DHC-1 Chipmunk Mk.22 | C1/0479 | 10-3-1954 | 9-4-1998 | based in Congo, ex WG405, to 9Q-CJL, w/o |
OO-CRB | De Havilland Canada DHC-1 Chipmunk Mk.22 | ? | not off. reg. | not off. reg. | local CofR C319 in Congo |
OO-DHC | De Havilland Canada DHC-1 Chipmunk Mk.22 | C1/0614 | 24-1-2022 | active | ex G-BWVZ WK590 |
OO-FFT | De Havilland Canada DHC-1 Chipmunk Mk.22A | C1/0475 | 12-4-1972 | active? | Last flight 09.01.00, stored EBAW, ex G-AOTZ, WG401 |
OO-MER | De Havilland Canada DHC-1 Chipmunk T.10 | CFF. 20 | 6-3-1956 | 15-3-1965 | ex C2 (BAF), w/o …01.65 Massenhoven |
OO-NCL | De Havilland Canada DHC-1 Chipmunk Mk.22 | C1/0137 | 23-2-1970 | 8-7-1992 | ex G-AOUN, WB689, to G-AOUN, D-EPCL |
OO-NPO | De Havilland Canada DHC-1 Chipmunk Mk.20 | OGMA-62 | 26-7-1989 | 7-8-1996 | ex 1372 (FAPo), to HB-TUM, w/o 03.10.09 |
OO-PHS | De Havilland Canada DHC-1 Chipmunk T.10 | CFF.19 | 6-3-1956 | 20-1-1972 | ex C1 (BAF), w/o Seppe 19.09.70 |
OO-PMS | De Havilland Canada DHC-1 Chipmunk Mk.22 | C1/0145 | 31-1-2023 | active | ex G-BXCT, WB697 (PMS = Poor Mans Spitfire) |
OO-RAR | De Havilland Canada DHC-1 Chipmunk Mk.22 | C1/0291 | 18-4-2025 | active | ex N3034F, G-BCHW, WD353 |
OO-WPB | De Havilland Canada DHC-1 Chipmunk Mk.22 | C1/0772 | 20-1-2022 | active | ex G-BWNT, WP901 |
Met dank aan Bob Rongé voor zijn bijdrage aan dit artikel.
Een gedachte over “OO-RAR De Havilland DHC-1 Chipmunk Mk.22 nieuw in België”
As usual, a fantastically researched article with one exception- Please don’t call a Chippie a ‘warbird’. I don’t think Chippies ever saw any sort of conflict (let alone a war). These little DHCs were training aircraft for ab initio pilots and teenage Air Cadets (including at my local airfield RAF Woodvale).
Just because it is old and military doesn’t qualify an aircraft as a warbird.